جستجو

یوسف سایگی از مدیران جشنواره‌ای سینمای ترکیه با حضور در کارگاه‌های آموزشی سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد فیلم‌ها به واسطه تجهیزات و تکنولوژی، معمولا کیفیت مطلوبی دارند و آنچه اهمیت پیدا کرده، ایده و داستان فیلم‌هاست.

 

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، دومین نشست از کارگاه های جشنواره فیلم کوتاه تهران در روز دوم جشنواره، شب گذشته ۸ آبان ماه با حضور یوسف سایگی مدیر جشنواره فیلم ازمیر با موضوع «رابطه دوربین فیلمبرداری در فیلم کوتاه» و با اجرای رامتین شهبازی در صفحه ایسنتاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

یوسف سایگی در ابتدای این برنامه گفت: امسال بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم ازمیر برگزار می‌شود، این جشنواره امسال برای اولین بار در حوزه انیمیشن مورد تایید اسکار قرار گرفته است. باید عنوان کنم هر ساله تعداد زیادی از فیلمسازان ایرانی آثار خود را به جشنواره ازمیر می‌فرستند و هر سال در بخش نهایی حتما یک فیلم ایرانی داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه فیلمسازان می‌توانند به صورت رایگان فیلم های خود را بفرستند، درباره نحوه پذیرش فیلم‌ها عنوان کرد: برای انتخاب فیلم ها استراتژی های متنوعی وجود دارد، ما جنبه های متعدد فیلم ها را می سنجیم اما مهمترین چیزی که در عرصه انتخاب فیلم به آن پایبندیم این است که حتما باید تمام اعضای کمیته های انتخاب فیلم ها از افرادی باشند که بعد از ۱۹۹۰ به دنیا آمده‌اند و کمتر از سی سال دارند با این حال جنبه های مختلف آثار مانند جنبه بازیگری، صدا، کارگردانی و .. را هم مد نظر قرار می دهیم.

سایگی درباره انیمیشن های ایرانی گفت: هر ساله تعداد بسیار زیاد و شاید بیشتر از جاهای دیگر از ایران آثاری به جشنواره ما می‌رسد البته آثاری از آمریکا، فرانسه، آلمان و… هم به جشنواره ارسال می‌شود اما تعداد انیمیشن‌های ارسالی زیاد نیستند با این وجود عمده ترین تفاوت انیمیشن‌های ایرانی با انیمیشن سایر کشورها در حوزه محتوا و سوژه است که عمدتا آثار ایرانی تلخ و واقع گرایانه هستند؛ این مهمترین تفاوت انیمیشن های ایرانی با آثار مشابه از سایر کشورهاست. انیمیشن های ایرانی از حس قوی انسانی نیز برخوردارند.

وی درباره شرایط جشنواره ازمیر در رابطه با ارسال آثار به اسکار بیان کرد: جشنواره ازمیر، فیلم های بین‌المللی را به اسکار معرفی نمی‌کند بلکه فیلم های ترکیه ای را به این مراسم می فرستد. در زمینه ارسال انیمیشن‌های ترکی به اسکار باید بگویم مهمترین معیار ما احساس و داستان فیلم است و خیلی به جنبه های تکنیکی برای انتخاب و معرفی به اسکار اهمیت نمی دهیم بلکه احساسات و داستان انیمیشن مهمترین عامل برای انتخاب ماست.

سایگی درباره تاریخ برگزاری جشنواره ازمیر بیان کرد: جشنواره ازمیر هرساله در ماه نوامبر برگزار می‌شود ولی از قبل تاریخ دقیقی در نوامبر تعیین نمی شود یعنی تاریخش می تواند سال به سال تغییر کند با این وجود زمان پذیرش فیلم ها از ماه مارس شروع و تا ماه آگوست ادامه دارد امسال هم جشنواره ازمیر از دو تا هشت نوامبر به صورت آنلاین برگزار می شود.

وی درباره شرایط کرونایی این روزها اظهار کرد: همه گیری کرونا شرایطی است که در همه جای دنیا وجود دارد، این شرایط دشوار است و دشواری آن برای جشنواره ها بیشتر است. مهمترین نکته جشنواره ها ارتباط رو در روی انسان ها با هم است که به نظر ما مهمترین چیز است چون این قابلیت می تواند نیروی تماشاگران را با هم متحد کند. برخلاف شرایط کرونایی می خواستیم جشنواره را ادامه بدهیم به همین دلیل مجبور شدیم به سمت فرمت آنلاین برویم برهمین اساس مخاطبان ما در طول جشنواره هر روز از ساعت یک بعد از ظهر تا ۱۰ شب می توانند فیلم های متفاوتی را در وبسایتی که طراحی کرده‌ایم، ببینند.

این مدیر جشنواره در بخش دیگر از صحبت هایش درباره فیلمبرداری در حوزه فیلم کوتاه بیان کرد: امروزه به علت ظهور رسانه های جدید، شیوه‌های نو توسط نسل جدید در امر فیلمبرداری به کار گرفته می شود به طوری که می توانند آثار خود را در یوتیوب و دیگر رسانه های جمعی به نمایش بگذارند که این موضوع اتفاق بزرگی در حوزه فیلم کوتاه است. این روزها فیلم هایی که پلان_سکانس هستند بسیار رواج پیدا کرده اند و نکته ای که در حاشیه ماجرا رواج پیدا کرده این است که ما هم به عنوان بیننده می‌توانیم تعدادی از فیلم ها را در رسانه های جمعی ببینیم درواقع چشم ما دارد به این فنون و شیوه های جدید فیلمبرداری عادت می کند، این فنون دارند جزو فیلم کوتاه می شوند.

سایگی با بیان اینکه امروزه دوربین ها باهوش تر شدند، توضیح داد: این موضوع کمک بزرگی به فیلمسازان می کند حتی با نور کم، دوربین های جدید این قابلیت های را پیدا کردند که فیلم های باکیفیت تر بگیرند. در عرصه فیلم کوتاه کیفیت دوربین ها به حدی رسیده که دیگر کیفیت فیلم مساله نیست چون همه دوربین‌ها یک حد معقول از کیفیت را دارند بنابراین دیگر تنها چیزی که اهمیت پیدا می کند داستان و ایده فیلم است که باید توسط این دوربین های باکیفیت به این ایده ها و داستان ها پرداخت اما فیلمبرداری فیلم کوتاه باید مثل نوشتن نمایشنامه باشد؛ همانطور که ما برای هر پلان تمام جزییات را می نویسیم درباره فیلمبرداری هم همینطور عمل کنیم یعنی باید قبل از فیلمبرداری بدانیم که قرار است از چه زاویه ای تصویر گرفته شود، نور چگونه باشد و… . در ساخت فیلم کوتاه به ویژه در امر فیلمبرداری، کارهای پیش تولید از بالاترین اهمیت برخوردار هستند وقتی دوربین شروع به فیلمبرداری می کند. در واقع دیگر پایان کار فیلمبرداری است، همه چیز برای فیلمبردار تمام شده، بنابراین فعالیت های پیش تولید بالاترین اهمیت را در عرصه فیلمبرداری دارد.

 

سایگی ادامه داد: از نظر من اصلا چیزی به نام «فیلمساز کوتاه» یا «فیلمساز بلند» وجود ندارد؛ دسته بندی‌ای تحت عنوان «فیلم کوتاه ساز» یا «فیلم بلند ساز» وجود ندارد. صرفا عنوان «فیلمساز» وجود دارد و آنها فرم‌های متفاوتی هستند که فیلم به خود می گیرد اگر داستان ما کوتاه باشد فیلم کوتاه ساخته می شود و اگر داستان ما بلند باشد طبعا فیلم بلند ساحته می شود. یک فیلمبردار خوب باید به تمام زوایا توجه کند. برای مثال مریم یاووز در ترکیه با سخت کوشی زیاد کارهای بسیار مهم را به خوبی انجام می دهد، پیشنهاد می‌کنم کارهای او را حتما ببینید.

وی ادامه داد: دستورالعمل های متفاوت در یوتیوب و بقیه سایت های مشابه  برای کسانی که مشتاق هستند از نحوه تکتیک های جدید فیلمبرداری آگاه شوند وجود دارد جالب است که بگویم  یکی از سریال های معروف ترکیه‌ای اول در پلتفرم ها به نمایش درآمد، بعد به یوتیوب رفت، بعد در نتفلیکس به نمایش درآمد و بعد تازه وارد سینماهای ترکیه شد می‌خواهم بگویم همه این‌ها راه هایی هستند که رسانه های جدید در مقابل راه فیلمسازان می گذارد.

وی در پایان درباره جشنواره ازمیر بیان کرد: هر سال آثار بسیار زیادی از ایران می گیریم که از بین آنها تعداد زیادی از آثار متعلق به انجمن سینمای جوانان ایران است. خوشحالیم که در نمایش هایمان از این فیلم ها استفاده می کنیم، خیلی از همکاری با این انجمن خوشحالیم یکی از تمایلات ما این است که فیلمسازان ایرانی در داخل ترکیه به فیلمسازی بپردازند. در ترکیه ارگانی وجود دارد که بودجه مشخصی برای حمایت از از فیلمسازان غیرترکیه ای دارد، فیلمسازان با مراجعه به این سازمان می توانند از بودجه های حمایتی بهره ببرند یا اینکه می توانند به طور مشترک فیلم بسازند اگر کسی بخواهد در ازمیر؛ محل فعالیت من فیلم بسازد، خوشحال می شوم هر نوع کمکی را انجام بدهم. در ازمیر کمپانی تهیه کنندگی فیلم داریم که یک سری از امکانات دارد، در زمینه انتخاب لوکیشن می توانیم کمک بدهیم، ارتباط خوبی با شهرداری داریم و در زمینه برقراری ارتباطات هم می توانیم کمک هایی بدهیم ضمنانجمن جدیدی هم در ازمیر در حال شکل گیری است که قرار است فیلمسازان خارجی را به فیلمبرداری و ساخت فیلم های کوتاه و بلند ترغیب کند.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه به سیدصادق موسوی تا 17 آبان با برگزاری نشست‌های تخصصی «20-37» ادامه دارد.

 

پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...
از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آ...
«سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *