جستجو

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، به مناسبت اکران فیلم‌های جشنواره فجر در مناطق کم‌برخوردار  طی یادداشتی بر اهمیت طرح سینماسیار در گسترش عدالت فرهنگی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران در یادداشت میثم نمکی؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان آمده است:

 

“سینما” یکی از پرجاذبه‌ترین هنرهایی است که به‌واسطه قدرت نفوذ بصری آن طرفداران فراوانی در دنیا دارد.

از سویی  با بکارگیری تکنولوژی نوین، این رشته ،به “هنر-صنعت” روزآمدی تبدیل شده که همواره بر پراهمیت بودن آن افزوده می‌شود.

به موازات پیچیدگی و تنوع اسباب، ادوات و ابزارهای مرتبط با سینما و رقابت شتابنده سینماگران در عرصه تولید فیلم‌های بلند سینمایی و نیز اقبال بنگاه‌های اقتصادی به سرمایه‌گذاری در این بخش؛ توسعه این هنر -صنعت نیازمند توجه و لوازمی است که موضوع اصلی یادداشت حاضر نیست.

بدین معنا که اگر از  چرخه تولید فیلم و پیوست‌های آن بگذریم چگونگی توزیع و مصرف آن خود هنرو هنرمندی دیگری را طلب می‌کند.

باآن‌که سازمان‌های متولی گوناگونی در زمینه بهره‌مندی مردم از تولیدات سینمایی و تربیت سینماگران و سرمایه گذاری در حوزه سینما تلاش می‌کنند اما گران بودن امکانات و تجهیزات زیر ساختی‌، بهره‌مندی بسیاری از شهرها و روستا‌ها را از جذابیت‌های سینما ناممکن ساخته است.

به‌طوری‌که این مسئله (فقدان فضای سینمایی) را می‌توان در نزدیک‌ترین شهرهای مرکزی ایران به پایتخت تا دورترین نقاط شهری کشور سراغ گرفت.

یکی از شعارها و  دغدغه‌های همیشگی دستگاه‌های مسئول فرهنگی در ادوار مختلف، “عدالت فرهنگی” و توزیع عادلانه و منصفانه آن در کشور است.

موضوعی که در عین پر‌اهمیت بودن،  گاهی با فراز و فرودهایی مواجه بوده است. در عین حال ارائه طرح‌ها و برنامه‌های کوتاه مدت، کم‌هزینه و پراثر ، سبب شده تا اندکی از فراوانی کمبودها و نبودهای امکانات فرهنگی جبران شود.

طرح ملی “راه اندازی سینما سیار” با هدف نمایش فیلم در مناطق محروم از سینما و فضاهای فرهنگی یکی از اقدامات گره‌گشا‌، جریان‌ساز و مورد توجهی است که در سال‌های اخیر با رونق و تمرکز بیشتری صورت گرفته و می‌گیرد.

به‌کارگیری امکانات فنی پیشرفته و مدرن،  استفاده از نیروی انسانی کارآمد و نیز تامین فیلم‌های به‌روز و پر‌کیفیت از ویژگی‌های این طرح ملی است.

نمایش فیلم در مناسبت‌های گوناگون نظیر دهه فجر انقلاب اسلامی و هفته دفاع مقدس و… با اجرای طرح “سینمای سیار”، خاطرات شیرین و ماندگاری را برای مخاطبان در نقاط محروم، کم برخوردار و علاقه‌مند به حوزه فیلم و سینما فراهم ساخته است که از رهگذر  سیاست عدالت فرهنگی، می‌توان لبخندهای امید و نشاط را در چهره‌های مظلوم اما پرجاذبه کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندان شهرها به‌ویژه روستاهای محروم را  به تماشا نشست.

پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...
از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آ...
«سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *