جستجو

اکبر زارع که با فیلم کوتاه «تابوت» را با تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد می‌گوید جشنواره فیلم فجر مهمترین جشنواره سینمایی ایران است که حضور در آن برای هر فیلم‌سازی مهم است.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از سایت هنر و تجربه، اکبر زارع که با فیلم کوتاه «تابوت» به تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد می‌گوید جشنواره فیلم فجر مهمترین جشنواره سینمایی ایران است که حضور در آن برای هر فیلم‌سازی مهم است. با وجودی که تمام تلاش خود را برای ساخت فیلم کردم اما توقع نداشتم با فیلم اولی که ساختم در مهمترین جشنواره ایران حضور داشته باشم. طبیعی است جشنواره فیلم کوتاه تهران به شکل تخصصی‌تری به فیلم کوتاه بها می‌دهد و فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر تحت‌الشعاع فیلم‌های بلند هستند اما حضور فیلم کوتاه در این جشنواره برای دیده شدن فیلم‌ها انکار نشدنی است و برای عموم مردم جایگاه این جشنواره مهم‌تر و مورد توجه آنها است.

 

اولین ساخته فیلمساز جوان تبریزی با نام «تابوت» یکی از ۱۰ فیلم راه‌یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر است. او در این ‌گفت‌وگو از ایده و نگارش فیلمنامه و مشکلات ساخت فیلم و حضور جشنواره‌ای فیلم می‌گوید که در ادامه می‌خوانید:

 

اکبر زارع درباره ایده و نگارش فیلم کوتاه «تابوت» گفت: داستان «تابوت» درباره سقف غسالخانه روستایی است که در اثر باران فروریخته و تابوت قدیمی و مقدس زیر باران مانده و سه نفر از ریش سفیدان روستا به نمایندگی اهالی روستا برای راه چاره‌ای دور هم جمع می‌شوند. ایده اولیه فیلم به صورت خودجوش آمد و نسخه اولیه آن را دو ساعته نوشتم. طی دو هفته هم فیلمنامه نهایی آماده شد. بعد از چندماه که اسباب‌کشی داشتیم، با مرور نوشته‌های قدیمی نگاهم به داستان کوتاه ناقصی افتاد که مربوط به دوران نوجوانی من بود. داستان مربوط به پسر نوجوانی است که برای عیادت مادربزرگ خود که در بستر بیماری است به روستا می‌رود. شبی که پسر خوابش نمی‌برد می‌بیند دایی او با دو نفر تابوتی را وارد خانه  و در طویله مخفی می‌کنند. این داستان را فراموش کرده بودم اما در ناخودآگاهم ثبت شده بود و پس از نگارش فیلمنامه متوجه آن شدم.

 

وی با اشاره به اینکه در بازنویسی فیلمنامه تغییرات زیادی دادم افزود: امیر پورحکمت مدیر تصویربرداری «تابوت» در جریان نگارش فیلمنامه بود و آن را دوست داشت و او مصر بود فیلم را بسازم. پورحکمت پیشنهاد داد فیلمنامه را به سینمای انجمن جوانان دفتر تبریز بفرستم و خوشبختانه مورد موافقت انجمن قرار گرفت و توانستم فیلم را بسازم.

 

وی درباره مشکلات اولین فیلم خود بیان کرد: تحصیلات من در رشته تئاتر است و در این زمینه فعالیت مستمری دارم. در ابتدا فکر می‌کردم فضای تئاتر و فیلم‌سازی شبیه هم باشد اما با ساخت فیلم متوجه شدم این دو با هم تفاوت زیادی دارند. به واسطه اینکه هزینه ساخت زیادی نداشتم، از برخی عوامل غیرحرفه‌ای استفاده کردم از جمله منشی صحنه و دستیار یک کارگردان که بعدها متوجه اهمیت و ارزش منشی صحنه و دستیار کارگردان شدم. مدیر تولید دو روز مانده به آفیش به دلیل مشکلات شخصی قطع همکاری کرد و به همین دلیل مجبور شدیم روستایی که به عنوان لوکیشن انتخاب کرده بودیم را تغییر بدهیم. این مشکلات باعث شد هزینه‌ ساخت فیلم بالاتر برود و هنوز هم به دلیل این اتفاقات بدهی دارم.

 

زارع درباره تدوین «تابوت» اظهار کرد: علیرضا سلمانپور که خودش در حوزه نویسندگی و کارگردان هم فعال است تدوین این فیلم را انجام داده است. در تدوین فیلم دخالتی نداشتم و به دلیل تجربه بالای او اعتماد کردم.

 

این نویسنده و کارگردان در پاسخ این سوال که انتخاب لوکیشن محدود فیلم به دلیل سابقه فعالیت شما در تئاتر است توضیح داد: بله این انتخاب به ذهنیت تئاتری من بر می‌گردد چون من هم هنرستان و هم دانشگاه تئاتر خوانده‌ام. لوکیشن محدود و دکوپاژ ساده فیلم محصول ذهنیت تئاتری است و ناخودآگاه این اتفاق رخ داده است.

 

وی درباره بازیگران «تابوت» بیان کرد: برخی بازیگران فیلم تجربه کمی در زمینه بازیگری تئاتر داشتند و این فیلم اولین تجربه تصویری آنها بود. از میان آنها داود نورپور بازیگر نقش اصلی که از دوستان نزدیک من است در فیلم «حیوان» بهمن و بهرام ارک هم بازی کرده بود و تجربه بازیگری داشت.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *