جستجو
روح‌الله سهرابی مطرح کرد؛

روح‌الله سهرابی عضو هیات داوران بخش فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم بین‌المللی کوتاه تهران در دوره سی‌ونهم معتقد است فیلم‌های امسال در مقایسه با سال‌های قبل، از لحاظ فرم و تکنیک جهشی تحسین‌برانگیز داشته‌اند.

به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، روح‌الله سهرابی عضو هیات داوران بخش فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم بین‌المللی کوتاه تهران و مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌های سینمایی سازمان سینمایی در گفتگو با ستاد خبری این رویداد درباره فیلم‌های این دوره از جشنواره بیان کرد: به عنوان داور باید بگویم فیلم‌های امسال در مقایسه با سال‌های قبل از لحاظ فرم و تکنیک جهشی تحسین‌برانگیز داشته‌اند. از سوی دیگر سینمای کوتاه همواره جایگاه مستقل خود را به رسمیت می‌شناسد و فاصله معناداری با سینمای بلند حرفه‌ای ایجاد می‌کند. اگر فیلمساز عرضه فیلم کوتاه و اساسا سینمای کوتاه ما به سمتی برود که به عنوان ظرفیت مستقل تلقی و دیده شود، جایگاه و اعتبار خود را بین اهالی سینما، علاقه‌مندان و فعالان این عرصه تثبیت خواهد کرد پس امیدوارم که فیلمسازان کوتاه به این سمت حرکت کنند.
سهرابی با اشاره به تنوع و تکثر فیلم‌های کوتاه مطرح کرد: برخلاف اینکه تاکید شده این آثار در فضای ژانر تعریف و طراحی شود اما تنوع در ذات این ژانرگرایی وجود دارد درواقع اینطور نبوده که تکرار و رخوت داشته باشند. حسن این دوره از جشنواره و فیلم‌ها این است که در عین ژانرگرایی، تنوع دارند نه لزوما در قالب و قاعده ژانر که موجب ایجاد محدودیت و به نوعی نگاه بازدارنده به فیلم و فیلمساز می‌شود. درواقع فیلمسازان فراتر از چیزی که من تصور می‌کردم، اقدام به تولید اثر کرده‌اند، به گونه‌ای که  قصه‌های متنوع، زاویه دید پویا و خلاق از ویژگی‌های بارز این آثار بود.  البته معتقدم با این وجود هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم اما امیدوارم حرکتی که در این دوره از جشنواره شروع شده است، ادامه‌دار باشد و فیلم‌های کوتاه تعریف معین و مشخصی از سینمای کوتاه به ما بدهند. یکی از آسیب‌های همیشگی فیلم‌های کوتاه میل این سینما به سمت فیلم بلند و عدم استقلال از فیلم‌های بلند سینمایی بوده است اما در این دوره فکر می‌کنم این تناسب کمی به هم خورده و تعداد آثاری که به معنای واقعی خود را با عنوان فیلم کوتاه مستقل مطرح می‌کنند، بیشتر شده است.
این عضو هیات داوران عنوان کرد: قبل از هر چیزی خلاقیت و «آن» نهفته در هر فیلم است که باعث درگیری مخاطب می‌شود و طبیعتا این ویژگی‌ها در داوری اهمیت دارد، اینکه فیلمساز بتواند از کلیشه‌های مرسوم و معمول فاصله بگیرد مهم است و اگر بشود ضمن خلاقیت و نوآوری از تکنیک، فرم و فضایی استفاده شود که مخاطب پای فیلم بنشیند و خسته و دلزده نشود، به نظرم فیلمساز جوابش را گرفته است که البته ما هم این موضوع را در میان فیلم‌ها کم ندیدیم، این دوره واقعا فیلم‌های درخشان و قابل اعتنای زیادی دیدیم.
مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌های سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داد: درباره اتفاقات اخیر و مسایل روز باید بگویم ذات یک سینماگر پویا و پیشرو، کنش‌گری و تکاپویی اوست. من از آن جهت نقدی به این دوستانی که انصراف دادند، وارد نمی‌دانم اما معتقدم شناخت زمان و اولویت دادن به کیفیت رفتار بسیار مهم است به ویژه برای فیلمسازان جوان که قرار است سال‌های سال در این عرصه فعالیت کنند. پس حتما باید به دور از فضای احساسی و هیجانی، تصمیماتی به این مهمی مثل حضور در یک جشنواره، دیده شدن و ادامه زیست حرفه‌ای بگیرند. من خبر دارم این جشنواره با چه میزان انرژی و دغدغه برگزار شده است و مطمئنم بهانه و فرصت مناسبی برای همدلی، تعامل و همفکری است. اگرچه ممکن است در نگاه‌ها، باورها و اعتقادات فاصله‌ای باشد اما ذات سینمای کوتاه و جوهره این بخش از سینما رفاقت، همدلی و باهم بودن است. من این حال و هوا را در این جشنواره و بین صاحبان آثار می‌بینم و امیدوارم دبیر جشنواره و همه دست‌اندرکاران که تمام ایام زحمت کشیدند دستمزد زحمت خود را که همان همدلی است، بگیرند. لازم میدانم به آقای آذرپندار و همکاران زحمتکش ایشان که علی‌رغم همه موانع و سختی‌ها جشنواره‌ای اینچنین پویا و منظم را برگزار کردند، صمیمانه خسته نباشید و تبریک بگویم و آرزو کنم همه این از خودگذشتگی‌ها در نهایت به رشد و بالندگی هرچه بیشتر فیلم کوتاه و فیلمسازان این عرصه بیانجامد.
سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *