جستجو

 

کرمانشاه امسال نیز میزبان اتفاق فرهنگی بزرگی خواهد بود. اتفاقی که سال گذشته پس از سال‌ها انتظار برای این استان وقوع پیوست و امسال نیز قرار است که شصت و دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان با عنوان «شبدیز» در کرمانشاه برگزار شود. به این بهانه محسن یاوری خبرنگار همشهری استان، گفت‌وگویی با کامران رضایی، مدیر انجمن سینمای جوانان کرمانشاه و از بانیان اصلی برگزاری این جشنواره انجام داده که در ادامه می‌خوانید:‌

 

  • جشنواره منطقه‌ای «شبدیز» سال گذشته درحالی در کرمانشاه برگزار شد که سال‌ها فیلمسازان جوان استان حتی تصورش را هم نمی‌کردند که کرمانشاه دورمانده از قافله فرهنگ کشور، بتواند میزبانش باشد. اما با همت شما این رویا تحقق یافت.

برپایی چنین جشنواره‌ای با این سطح از کیفیت بسیار غافلگیرکننده بود و این مهم تنها به یاری بچه‌های انجمن سینمای جوان کرمانشاه تحقق پذیرفت. چنانچه که مسئولین و مهمانان شهرهای دیگر هم که تشریف آورده بودند با توجه به تعداد زیاد شرکت‌کننده و کیفیت بالای اجرای مراسم و هماهنگی کامل آن غافلگیر شدند و نسبت به آن نظر بسیار مثبتی داشتند و بنا به اذعان بسیاری از حاضران در جشنواره، این جشنواره یکی از بهترین جشنواره‌های منطقه‌ای چند سال اخیر بوده است و این افتخاری است برای کرمانشاه. مراسمی که تمام مراحل آن از ساخت تیزر گرفته تا تشریفات و تدارکات همه و همه توسط اعضای متعهد انجمن انجام گرفت و همین تعهد و همیاری اعضای انجمن در برگزاری دوره اول جشنواره باعث شد مسئولین مجاب شوند کرمانشاه برای بار دوم هم میزبان این جشنواره باشد.

  • شنیده‌ها حاکی از این است که دبیرخانه دائمی این جشنواره به کرمانشاه می‌آید. این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

ما هم گمانه‌زنی‌هایی داشته‌ایم برای اینکه دبیرخانه دائمی این جشنواره در کرمانشاه باشد که خوشبختانه تا حد زیادی این امر محقق شده است و مسئولین قول مساعد داده‌اند که اگر کیفیت برپایی دومین جشنواره منطقه‌ای شبدیز هم مانند دوره قبل بالا باشد، سومین دوره این جشنواره در سطح ملی برگزار شود و دبیرخانه دائمی این جشنواره را هم به  کرمانشاه بدهند.

  • با توجه به کارگاه‌های آموزشی بسیار خوبی که در شبدیز (۱) بود،  چه برنامه‌هایی برای شبدیز(۲) دارید؟

بخش ویژه فیلم‌های اسطوره‌ای  برای شبدیز(۲) پیش بینی شده است و قرار بر این است که کارگاه‌ها علاوه بر مباحث فنی مثل فیلمنامه‌نویسی و تدوین (که در دوره پیش به آن پرداخته شد و اساتیدی چون آقای  جهرمی در آن تشریف داشتند)، کارگاهی هم تحت عنوان «اسطوره» برگزار کنیم و در این کارگاه پرداخته شود به این امر که اصولا اسطوره یعنی چه و اینکه چگونه می‌شود در این حیطه فیلم ساخت.

  • فکر می‌کنید برگزاری چنین جشنواره‌هایی چه تاثیرات فرهنگی و اجتماعی برای استان کرمانشاه در پی داشته باشد؟

ابتدا باید به این موضوع اقرار کنم که امسال برای برگزاری جشنواره  نسبت به سال قبل کارمان یک مقدار ساده‌تر شده است؛ سال گذشته که برای توجیه و ترغیب مسئولان برای جلب حمایت از برگزاری جشنواره  به ادارات مختلف می‌رفتیم،  این مساله برای‌شان خیلی ملموس و پذیرفته شده نبود اما به جهت تجربه خوب سال گذشته اکنون استقبال بیشتری می‌کنند و بهتر یاری می‌رسانند. قطعا اگر بخواهم پاسخ سوال‌تان را بدهم با توجه به همین تجربه می‌توانم بگویم که تاثیرات خیلی خوبی داشته است. یک مثال عینی دیگر این است که سال گذشته ۲۰۰ نفر میهمان فیلم‌ساز و فیلمنامه‌نویس و عکاس داشتیم، خیلی‌ها برای اولین بارشان بود که به کرمانشاه می‌آمدند و این جشنواره منجر به شناخت بیشتر ایشان نسبت به استان و شهر کرمانشاه شد که باعث خرسندی است. اما بخش قابل تامل ماجرا این بود که چرا جاذبه‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی استان ما هنوز تا این حد مهجور مانده است و ما غافل مانده‌ایم از شناساندنش به دیگر شهرها؟ بنابراین برگزاری چنین جشنواره‌هایی حتی می‌تواند تاثیر مثبت بر صنعت گردشگری استان نیز بگذارد. فراتر از همه این‌ها، برگزاری جشنواره یک نیرو محرکه بود برای این‌که تولید فیلم در بین اعضای انجمن رونق بیشتری پیدا کند و افراد بیشتری ترغیب شوند برای شرکت در دوره‌های فیلم‌سازی؛ چنان‌چه که امسال بعد از تهران و اصفهان، کرمانشاه سومین شهر از نظر میزان متقاضی شرکت در دوره‌های فیلم‌سازی بوده است.

نهایتا برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود که جوانان استان بیشتر در معرض کتاب و  سینما و فیلم‌سازی قرار بگیرند.

  • در حال حاضر چه فعالیت‌هایی درانجمن سینمای جوانان ایران مرکز کرمانشاه صورت می‌گیرد و چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

ما علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه فیلم سازی هر چند وقت یک بار جلسات و نشست‌هایی داریم که طی آنها یک سری تصمیمات اخذ می‌شود؛ به عنوان مثال برگزاری جلسات نمایش فیلم تصویب شد که بر این اساس چهارشنبه‌ها در مجتمع شهید آوینی جلساتی برگزار می‌شود که در آن فیلم‌های منتخب کوتاه ایران و جهان  نمایش داده می‌شود و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. همچنین سه‌شنبه‌ها جلسات فیلمنامه‌خوانی داریم و قرار است که یک سری نشست‌های فرهنگی برگزار شود و استاید حوزه‌های مختلف مثل فلسفه و هنرهای تجسمی در ارتباط با رشته خودشان و ارتباطش با سینما، به بحث و تبادل نظر بپردازند و علاوه بر اینها در حوزه‌های مختلف مثل عکاسی، تدوین و تصویربرداری  کلاس‌هایی هم به صورت تک‌درس برگزار می‌کنیم.

در زمینه تولید هم خوشبختانه باید بگویم که تا حدی موفق بوده‌ایم؛ امسال مرکز تهران از فیلم‌های نیمه حرفه‌ای حمایت مالی داشت و مبالغی مختصر به عنوان کمک‌هزینه به عده‌ای از دوستان فیلم‌ساز تعلق گرفت. اما با این وجود شاهد تولیدات موفقی از سوی دوستان بوده‌ایم. به عنوان مثال فیلم «ورم» ساخته آقای اصغر الهی هم از این دست فیلم‌ها بود که با مبالغی بسیار مختصر ساخته شده اما در حال حاضر در معتبرترین جشنواره بین‌المللی ایران با فیلم‌های صد کشور مختلف دنیا که به این جشنواره ارسال شده‌اند، رقابت می‌کند.

اما مهم‌ترین برنامه‌ای که در حال حاضر داریم همین پروژه جشنواره شبدیز است که در تلاشیم به نحو احسن اجرا شود.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *