جستجو

روناک جعفری  کارگردان فیلم برتر جشنواره فیلم کوتاه تهران معتقد است قانون اشتباه پذیرش فیلم‌های کوتاه تا حداکثر ۱۵ دقیقه باعث شده بسیاری از فیلم‌ها پشت در جشنواره فیلم فجر بمانند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، روناک جعفری با اشاره به شرایط جشنواره فیلم فجر برای پذیرش فیلم‌های کوتاه، به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: محدودیت زمانی ۱۵ دقیقه برای پذیرش آثار فیلم‌های کوتاه، سبب شده حق فیلمسازانی که بالای ۱۵ دقیقه فیلم ساخته‌اند و جوایزی را هم کسب کرده‌اند تضییع شود. در همه جشنواره‌های داخلی ملاک برای انتخاب فیلم کوتاه تا ۳۰ دقیقه است اما متاسفانه در مهمترین جشنواره داخلی این مهم نادیده گرفته شده است. امسال فیلم‌های موفقی در جشنواره فیلم کوتاه وجود داشت که به دلیل زمان بیشتر از ۱۵ دقیقه نتوانستند در جشنواره فیلم فجر حضور یابند.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر تنها یک بخش برای فیلم کوتاه در نظر گرفته و با اعمال محدودیت زمانی عملا امکانی برای حضور فیلم‌هایی با زمان بلندتر وجود ندارد و این اتفاق عادلانه نیست، افزود: در بعضی فستیوال‌ها مثل جشنواره کن محدودیت زمانی فیلم‌های کوتاه تا ۱۵ دقیقه در نظر گرفته می‌شود اما همین جشنواره در بخش‌های جنبی خود از جمله سینه فونداسیون، دو هفته کارگردانان و بخش منتقدین فیلم‌های کوتاهی با زمان‌بندی بالاتر از ۱۵ دقیقه را نمایش می‌دهند.

کارگردان مستند «آوایی که عتیقه شد» با اشاره به اینکه «مورس» با وجود آنکه ۳ جایزه بخش اصلی جشنواره فیلم کوتاه تهران را به دست آورد اما به دلیل اعمال محدودیت زمانی از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند اظهار کرد: «مورس» جایزه‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین طراحی صحنه را از مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه ایران -جشنواره فیلم کوتاه تهران- گرفته و کاندیدای بهترین تدوین و فیلمبرداری بوده اما همین فیلم به دلیل زمان ۲۵ دقیقه امکان ثبت‌نام برای حضور در جشنواره فیلم فجر را پیدا نکرد.

کارگردان فیلم کوتاه «بدل» تاکید کرد: قانون اشتباه پذیرش فیلم‌های کوتاه تا حداکثر ۱۵ دقیقه باعث شده بسیاری از فیلم‌ها پشت در جشنواره فیلم فجر بمانند. جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین جشنواره داخلی باید قانون اعمال محدودیت زمانی را اصلاح کند.

کارگردان فیلم تحسین‌شده «مورس» در پاسخ این سوال که برای حضور جشنواره‌ای مایل به تدوین مجدد و کم کردن زمان فیلم هستید؟ توضیح داد: چرا فیلمساز برای حضور در جشنواره فجر باید زمان فیلم خودش را کم کند؟ کم کردن تایم فیلم و تدوین مجدد آن به هیچ عنوان کاری حرفه‌ای نیست. تدوین مجدد، مصداق تکه پاره کردن فیلم است و من برای حضور در هیچ فستیوالی حاضر نیستم حتی یک دقیقه از «مورس» را کوتاه کنم. اگر قرار بود زمان فیلم کوتاه شود، در همان مراحل تدوین این اتفاق می‌افتاد. با پویان شلعه‌ور تدوینگر «مورس» ساعت‌ها درباره زمانِ فیلم گپ زدیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تایم درست برای تکمیل روایت این فیلم همان ۲۵ دقیقه است.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه «مورس» در جشنواره فیلم کوتاه تهران موفق و دیده شده بود و نگاه من فراتر از دغدغه شخصی است تصریح کرد: متاسفانه فیلمسازان حوزه کوتاه به محروم ماندن بسیاری از فیلمها به دلیل اعمال محدودیت زمانی واکنش درخوری نشان ندادند. برخی از فیلمسازان روحیه پذیرش دارند و برای رفع مشکلات، موانع و محدودیت‌ها تلاشی نمی‌کنند. در ترکیب برندگان جشنواره فیلم کوتاه تهران، فیلم «مورس» و یکی دو تا از فیلمهایی که جایزه گرفتند، زمان بالای ۱۵ دقیقه داشتند که از حضور در جشنواره فجر بازماندند و اعتراضی به این موضوع نداشتند. شاید برای آنها این اتفاق موضوعی عادی بوده اما به نظر من فارغ از اینکه فیلم من و دوستان دیگر که در جشنواره حضور ندارند قرار بوده جایزه بگیرند یا نه، باید به فیلمساز حق شرکت در جشنواره فیلم فجر داده می‌شد. به چالش کشیدن و صحبت از این موضوع مهم باعث می‌شود در آینده این محدودیت برداشته شود و حق دیگر فیلمسازان ضایع نشود.

روناک جعفری در پایان خاطرنشان کرد: از مدیران و مسئولان دست اندرکار جشنواره فیلم فجر تقاضا می‌کنم محدودیت زمانی را از ۱۵ به ۳۰ دقیقه افزایش بدهند به این دلیل که فیلم کوتاه تا ۳۰ دقیقه تعریف شده است.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *