جستجو

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از هنر و تجربه، سعید صادقی سرارودی کارگردان فیلم کوتاه «بعدی» که در بسته فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» در صفحه اختصاصی «هنروتجربه» در سایت هاشور در حال اکران است معتقد است متاسفانه در یکی دو سال اخیر، فیلمهای کوتاه، تبدیل به کالای لوکس و پرهزینه با پروداکشن بزرگ شده که عملا ویترین جذاب‌تری نسبت به محتوا دارد. ورود بازیگران و عوامل حرفه‌ای سینما به فیلم کوتاه در سالیان اخیر اتفاق افتاده که فی‌نفسه هیچگونه اشکالی ندارد اما ساختار و محتوای فیلمهای کوتاه پسرفت داشته است. گرچه نمی‌توان منکر شد که هرساله فیلمهای خوبی هم ساخته می‌شوند.

سعید صادقی سرارودی درباره آخرین فعالیت هنری خود به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: در حال حاضر بر روی طرح فیلمنامه بلندی کار می‌کنم که شخصیت اصلی آن زن است و داستانی درباره زنان جوان ایران و استقلال آنها است که چطور می‌توانند به عنوان انسان مستقل دیده شوند. این طرح هنوز به مرحله سیناپس کامل نرسیده و به زودی فیلمنامه آن را شروع می‌کنم.

وی  با اشاره به اینکه آخرین فیلمی که ساختم «نخ دندان» بود و فعلا به دلیل شرایط کرونا، پخش آن را متوقف کردیم، درباره داستان و پخش فیلم بیان کرد: «نخ دندان» فضای متفاوتی نسبت به کارهای قبلی من دارد و شخصی‌تر است. این فیلم درباره زن و‌شوهری است که بر سر اینکه صدای نخ دندان کشیدن کدام‌یک بلندتر است دچار اختلاف می‌شوند و گذشته ۱۰ روزه و چندساله و امروزی خود را مرور می‌کنند. این فیلم اخیرا درهجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «سدیچیکورتو» ایتالیا حضور داشت و آنجا اولین نمایش عمومی فیلم بود.

کارگردان فیلم کوتاه «لطفا سکوت را رعایت فرمایید» با بیان اینکه «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» در زمان اکران فیزیکی در سینماهای «هنروتجربه» با توجه به شرایط کرونایی، فروش خوبی داشت و فیلمهای این باکس دیده شدند، درباره اکران آنلاین این بسته اظهار کرد: اکران آنلاین «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» مصادف با باز شدن سینماها شد و به همین خاطر کمی در حاشیه قرار گرفت. اگر این بسته فیلم در همان پیک کرونا و تعطیلی سینماها اکران آنلاین میشد قطعا استقبال بیشتری هم از آن می‌شد. با باز شدن سینماها و پس از پشت سر گذاشتن مدت زمانی طولانی قرنطینه بودن، مردم احتیاج به بیرون رفتن و در کنار آن سینما رفتن داشتند و همین موضوع باعث شد اکران آنلاین فیلمها به حاشیه برود. با این حال اکران آنلاین گزینه خوبی برای آن دسته از مخاطبینی است که امکان و وقتی برای سینما رفتن ندارند.

صادقی سرارودی درباره قصه فیلم کوتاه «بعدی» عنوان کرد: قصه فیلم «بعدی» درباره یک عکاس است که همه مشتریان خود را به یک شکل درآورده و از آن‌ها عکس می‌گیرد، اما در مواجهه با یک مشتری دچار مشکل می‌شود. سوالی که همواره برایم مطرح بوده است این است که صلح و دوستی از کجا و در چه زمان شروع خواهد شد و یا به عبارت بهتر چرخه خشونت کجا متوقف خواهد شد. در چه زمان و مکانی نوع بشر پاسخ خشونت‌های قبلی را با چیزی به غیر از خشونت خواهد داد. اگر این چرخه قطع نشود معلوم نیست کجا به پایان خواهد رسید. این سوال و دغدغه در «بعدی» مطرح شد.

 

 

کارگردان فیلم کوتاه «یادگار کودکی» در پاسخ این سوال که چرا تدوین همه فیلمها را خودتان انجام می‌دهید اظهار کرد: یک دلیل آن این است که دلسوزترین شخص در قبال فیلم خودم هستم و به همین دلیل دلم نمی‌آید راش‌های گرفته شده را به دست شخص دیگری بسپارم. دلیل دیگر آن این است که می‌توانم روزها، هفته‌ها و ماه‌ها با فیلم کلنجار بروم و هر زمان در نمایش‌های خصوصی فیدبک‌هایی در جهت بهتر شدن فیلم بگیرم به راحتی تغییراتی در فیلم بدهم. ضمن آنکه به هر حال بحث مالی در فیلم کوتاه هم از مسائلی است که مورد توجه است و در کل مجموعه این چند عامل باعث شده تدوین فیلمهایی که می‌سازم را خودم انجام بدهم. البته علاقه دارم فیلمهایم را به تدوین‌گر دیگری بدهم که تا امروز این اتفاق نیفتاده است.

وی درباره طراحی صحنه و لباس «بعدی» توضیح داد: در فیلمهای کوتاه قبلی من به نسبت «بعدی»، طراحی صحنه و لباس آنقدر سنگین نبود و معمولا لوکیشن را طوری انتخاب می‌کردیم که نیازی به طراحی صحنه نباشد. اما در «بعدی»، نیاز به ساخت و طراحی لوکیشن بود و با چند طراح صحنه و لباس صحبت کردیم که یا به لحاظ زمانی و یا دستزد به توافق نرسیدیم و نهایتا خودم طراحی را انجام دادم و با کمک دو نفر از دوستان این کار را به اجرا رساندم. از طراحی صحنه و لباس «بعدی» مخصوص از لوکیشن و پالت رنگی لذت زیادی بردم و پس از دیدن فیلم از نتیجه کار رضایت داشتم.

کارگردان فیلم کوتاه «مسیر» در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فیلمهای کوتاه ساخته شده سالهای اخیر بیان کرد: متاسفانه در یکی دو سال اخیر، فیلمهای کوتاه، تبدیل به کالای لوکس و پرهزینه با پروداکشن بزرگ شده که عملا ویترین جذاب‌تری نسبت به محتوا دارد. ورود بازیگران و عوامل حرفه‌ای سینما به فیلم کوتاه در سالیان اخیر اتفاق افتاده که فی‌نفسه هیچگونه اشکالی ندارد اما ساختار و محتوای فیلمهای کوتاه پسرفت داشته است. گرچه نمی‌توان منکر شد که هرساله فیلمهای خوبی هم ساخته می‌شوند.

سعید صادقی سرارودی در پایان با اشاره به اینکه «هنروتجربه» در حوزه فیلم کوتاه کمک زیادی به فیلمسازان کرده و مخاطبان این مدیوم را گسترده‌تر کرده است، گفت: تا یکی دو سال پیش کسی نمی‌دانست فیلم کوتاه اکران می‌شود و بسیاری نگاه جدی به فیلم کوتاه نداشتند. نقش «هنروتجربه» در فرهنگ‌سازی و جدی گرفتن فیلم کوتاه انکارنشدنی است.

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *