جستجو
سعید نجاتی در گفت‌وگو با صبا:

سعید نجاتی مدرس، کارگردان و عضو هیات انتخاب و داوری آثار تجربی سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره روند انتخاب و داوری آثار توضیح داد.

به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نقل از صبا، سعید نجاتی مدرس، کارگردان و عضو هیات انتخاب و داوری آثار تجربی سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره روند انتخاب آثار این بخش گفت: در بخش آثار تجربی این دوره از جشنواره چند اتفاق مثبت و خوشایند افتاده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها یکی شدن هیات انتخاب و داوری است. چیزی که سال‌ها درباره آن صحبت و نظر خود را بیان کردیم تا خداراشکر امسال این اتفاق مهم به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: خوشحالم که در هیات انتخاب و داوری این دوره از جشنواره در کنار مسعود مددی و تی‌یام یابنده که سال‌هاست در این حیطه فعالیت دارند، حضور دارم و نظرهایمان نیز بسیار به هم‌دیگر نزدیک بود.

داوری فیلم‌های تجربی بسیار دشوار است

نجاتی درباره فیلم‌های تجربی و تفاوت مهم آن‌ها با آثار داستانی توضیح داد: فیلم‌های تجربی به این شکل هستند که برعکس فیلم‌های داستانی نمی‌توان در آن‌ها به دنبال مولفه‌هایی چون قصه، فیلمنامه، کارگردانی و… باشید و بررسی و داوری این سینما بسیار دشوار و مستلزم پیشینه گسترده فیلم دیدن است تا بتوان بخش عمده مولفه‌های تجربی را پیدا کرده و کنار هم گذاشته تا درنهایت بتوان به بررسی یک اثر پرداخت.

عضو هیات انتخاب آثار تجربی این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره تعداد آثار راه یافته و نوع انتخاب آن‌ها بیان کرد: حقیقت امر این است که در انتخاب آثار یک اتفاق نظری وجود داشت. تمام کارهایی که ارایه شده بودند نه با سختی بلکه با دقت کافی مورد بررسی قرار گرفتند. برخی از دوستان هم گفتند چرا ۱۳ فیلم در این بخش حضور پیدا کردند که خب کلا آثاری که با استانداردهای این حوزه تولید می‌شوند، محدود هستند که دلیل آن هم به این مساله برمی‌گردد که این گونه فیلم‌ها برگرفته از جهان شخصی و نوع نگاه متفاوت و خاص کارگردان است که گاهی اوقات در نوشتار و یا حتی عکس‌های آن‌ها نیز نمود پیدا می‌کند.

یکی دیگر از اتفاقات خوشایند این دوره حضور آثار مستند و انیمیشن است

کارگردان «دابُر» با اشاره به یکی دیگر از اتفاقات خوب این بخش از سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: یکی دیگر از اتفافات خوب امسال این است که در بخش تجربی شاهد آثار مستند و انیمیشن بودیم که این اتفاق دست ما را برای انتخاب بسیار باز گذاشت تا باتوجه به تفکرات خود در این راستا پیش برویم.

وی با اشاره به تاثیر آموزش‌های سال‌های اخیر در آثار ارسالی گفت: در سال‌ها و دوره‌های گذشته مشاهده می‌کردیم که تعداد قابل توجهی از آثار حاضر در بخش تجربی به این گونه بود که در ابتدا نوشته می‌شد «این فیلم تجربه‌ای از فلانی است» که حداقل با آموزش‌هایی که در این مدت داده شد، دیگر این رویه ادامه پیدا نکرد. تنها یک مورد وجود داشت و آن هم مربوط به یک نوجوان ۱۴ ساله بود که با این اشتباه پیش رفته بود. البته دوستان فیلمساز هم گاهی به سراغ ساخت فیلم‌های داستانی می‌روند اما به قول معروف کارشان درنمی‌آید به این معنی که پلان گرفته شده خوب نیست و از این دست اتفاقات که با این وجود تصمیم می‌گیرند تا در تدوین کارهایی انجام دهند تا آن را به یک اثر تجربی برسانند که کاملا شیوه اشتباهی است و به راحتی می‌توان متوجه این نکته شد.

پیشنهاد گسترده‌تر شدن بخش تجربی را مطرح کرده‌ایم

نجاتی ادامه داد: تعدادی از آثار هم واقعا فیلم‌های نویی هستند. روایت تازه‌ای ارایه می‌دهند، طراحی صحنه عجیب و متفاوتی دارند که به عنوان مخاطب از دیدن قصه با این زاویه دید و نوع روایت لذت می‌برید اما مشکل بزرگی که این وسط وجود دارد این است که این بچه‌ها کمتر دیده می‌شوند زیرا مابین سینمای داستانی و تجربی پیش می‌روند و نه سینمای داستانی و نه سینمای تجربی آن‌ها را انتخاب می‌کنند. هر ساله ۲ یا ۳ فیلم با این مشخصات داریم که کارگردان‌های بسیار بااستعدادی دارند و می‌توان به آن‌ها میدان داد. به همین دلیل به دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران و مدیر انجمن سینمای جوانان ایران این پیشنهاد را دادیم که بخش تجربی گسترده‌تر شود و با عنوانی مانند «تجربی و تجربه‌گرا» کار خود را ادامه دهد که خب تحقق این اتفاق برای این دوره از جشنواره ممکن نبود و شاید در سال آینده بتوان این اتفاق را رقم زد.

سعید نجاتی در پایان درباره داوری آثار منتخب نیز گفت: در ابتدا و طی صحبتی که با دوستان داشتیم، قرار بر این شد که نه با نگاه قضاوت و داوری بلکه فقط فیلم‌ها را برای حضور در بخش مسابقه انتخاب کنیم. باز باید فیلم‌ها را فریم به فریم ببینیم و با مرور این ۱۳ فیلم راه یافته و بررسی تکنیک‌های به‌کاررفته بتوانیم فیلم‌هایی که به مولفه‌های مورد نظر ما سه نفر نزدیک هستند را داوری کنیم.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *