جستجو

هم ­آیی قلم و دوربین به همت مدرسه ملی سینمای ایران، بنیاد سینمایی فارابی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  کار خودرا آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،  به منظور بررسی تاثیرات متقابل ادبیات و سینما، هم‌آیی قلم و دوربین به همت مدرسه ملی سینمای ایران، بنیاد سینمایی فارابی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  صبح شنبه ۱۵ دیماه در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز به کار کرد.

 این نشست با حضور علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دکتر شکوه حسینی دبیرعلمی همایش، واسینی الاعرج نویسنده الجزایری، زینب الاعوج شاعر الجزایری، فرهیختگان و سینمادوستان برگزار و در آن به خوانش ایرانی رمان­های این نویسنده الجزایری پرداخته شد.

 در افتتاحیه رسمی این همایش، دکتر قبادی، ریاست محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر روح­الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران، عبدالمنعم احریز سفیر جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر در ایران، ابراهیم غماش معاون سفیر، اعضای هیئت دیپلماتیک سفارت الجزایر، مسعود کیمیایی، پرویز جاهد، دکتر عیسی جلالی، دکتر مجتهدی، فرهیختگان، اساتید حوزه ادبیات و دوست­داران سینما در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گرد هم آمدند.

در ادامه  دکتر قبادی با بیان تفاوت­های نقد ادبی، ترمینولوژی، نامگذاری در نقد ادبی در ایران و جهان اسلام بر الزام ارتباط بیشتر میان ادبیات ایران و کشورهای عربی به ویژه الجزایر تاکید کرد. چرا که به واسطه­ی جغرافیا، هم­افزایی طبیعی نقد در این کشورها وجود دارد. او به شکاف ملموس میان ادبیات و سینما اشاره نمود.

 وی افزود: عبدالقاهر جرجانی ادیب‌ و نظریه‌پرداز بلاغت‌ در سده پنجم‌ به راحتی میان جوهر استعاره و عنصر تعلیق پیوند زده طوریکه تزوتان تودوروف، فیلسوف، مورخ و نشانه شناس بلغاری-فرانسوی او را بهترین فرد در این زمینه می­داند. ما چنین چیزی را نداشتیم و امروز این فرصت را داریم تا در این نشست به بهبود این رابطه بپردازیم.

در ادامه عبدالمنعم احریز، سفیر الجزایر در ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از این همکاری مشترک، بر لزوم نزدیکی هنرها باهم، به­ویژه هنرهای ایرانی و این کشور تاکید کرد و افزود: زمینه فکری و فرهنگی بهترین وسیله برای آشنایی کشورها و دوری از مشکلات اقتصادی است. من سعی می­کنم برای ساکت نگه داشتن آتش توپ­ها، روابط الجزایر را با مراکز فرهنگی اینچنینی تقویت کنم.

در پایان مراسم افتتاحیه، نشست سفرسنگ با حضور مسعود کیمیایی و واسینی الاعرج به مدیریت دکتر بهروز محمودی بختیاری آغاز شد. در این نشست به مفاهیم مشترک و برجسته آثار این دو هنرمند از جمله سفر، تبعید، انتقام، زنان مظلوم و… پرداخته شد.

در ادامه نشست، واسینی الاعرج و همسرش زینب الاعوج، به بررسی فیلم­های ایرانی پرداختند و دیدگاه جهان عرب را نسبت به سینمای ایران مطرح نمودند.

این نشست­ها تا ۱۷ دیماه با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، چیستا یثربی و حسن فتحی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به نشانی اتوبان کردستان، ابتدای خیابان آیینه­وند (۶۴ غربی) ادامه خواهد داشت. روز سه­شنبه ۱۸ دیماه نیز، کارگاهی با موضوع «اقتباس سینما از ادبیات» در محل مدرسه ملی سینمای ایران برگزار خواهد شد.

 

علاقه مندان جهت شرکت در این کارگاه می ­توانند از طریق شماره­ های ۲۲۹۰۵۲۴۶ (داخلی ۱۱۱) و ۰۹۱۲۸۸۳۶۳۰۵ تماس حاصل نمایند.

محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز
هشت اثر خراسان شمالی در آستانه ت...
«زنان لَجمن» در لیست مسابقه جشنو...
بیانیه انجمن سینمای جوانان ایران...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *