جستجو

فیلم‌ساز سینمای کوتاه معتقد است به هنگام تولید آثار کوتاه باید به اصالت هویت ایرانی‌ بیشتر بپردازیم تا فیلم‌هایمان به رونوشتی از سینمای کوتاه سایر کشورها تبدیل نشود.

 

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایرنا، نگین امین‌زاده با اشاره به موفقیت فیلم‌های کوتاه ایرانی در رویدادهای معتبر بین‌المللی، گفت: در سال‌های گذشته فیلم‌های کوتاه ایرانی موفقیت زیادی را در جشنواره‌های دارای رده «الف»، کسب کرده‌اند. البته فقط ایران نیست که از این جشنواره‌ها جایزه گرفته‌ است. برای ارزیابی واقع‌بینانه نیاز به آمار مفصلی از تمامی شرکت‌کنندگان کشورهای گوناگون در جشنواره‌ها و همینطور فهرستی از جشنواره‌های معتبر خارجی داریم.

وی ادامه داد: کمیت تولیدات آثار کوتاه ایرانی در سال بسیار زیاد است و اغلب این آثار در جشنواره‌ها اکران می‌شوند. شاید در مقایسه با دیگر کشورها نتوانیم آمار دقیقی به دست آوریم. اما در قیاس با گذشته خودمان به‌خصوص در پنج یا شش سال گذشته می‌توان گفت که حضور آثار ایرانی در جشنواره‌های معتبر جهانی بیشتر شده است. البته شیوه‌های جدید و اینترنتی پخش بین‌المللی بر این دستاورد تاثیرگذار بوده است.

امین‌زاده گفت: نباید فراموش کنیم فیلمسازان مهمی نظیر زنده یاد عباس کیارستمی مسیر را برای نسل جدید فیلمسازان هموار کرده‌اند. به گونه‌ای که در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی هرگاه نام اثری از ایران می‌آید، توجه مخاطبان به سمت اثر جلب می‌شود.

وی بیان کرد: فیلمساز نباید برای جشنواره‌ها فیلم بسازد، باید سعی کند فیلمی مختص به خود بسازد. ضمن آن که جشنواره‌هایی که از ایران فیلم انتخاب می‌کنند، توقع آثار پرهزینه همانند آثار هالیوودی را ندارند. خواسته آن‌ها از سینمای ایران همان جنس فیلم‌هایی است که توسط افرادی چون کیارستمی به جهانیان معرفی شده است. متاسفانه این روزها گاهی شاهد محافظه‌کاری فیلمسازان کوتاه هستیم و آثارمان در مواردی تبدیل به رونوشتی از آثار سینمای جهان و به‌ ویژه سینمای آمریکا می‌شود.

امین‌زاده درباره تاییدشدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در اسکار برای پذیرش آثار گفت: «اسکارکوالیفاید» شدن (جشنواره که بهترین فیلم آن به اسکار معرفی می‌شود)، به تنهایی برای سینمای ایران افتخارآمیز است. اما باید حواسمان به پیامدهای احتمالی چنین موفقیتی باشد. نباید اجازه دهیم چنین اتفاق مثبتی باعث از دست رفتن اصالت آثار ایرانی شود. ضمن این که متولیان جشنواره مهم است که مراقب باشند با وجود این دستاورد، پیرامون جشنواره بحث‌های حاشیه‌ای پیش نیاید.

این فیلمساز با اشاره به آسیب‌های کرونا به فیلم کوتاه، گفت: بیماری کرونا به همه زمینه‌ها و مشاغل ضربه زد. در حوزه فیلمسازی نیز متاسفانه علاوه بر فقدان هنرمندان عزیز، این بحران باعث افزایش هزینه‌های تولید فیلم نیز شد. درنتیجه با خیلی از هنرمندان مواجه شدیم که ایده و فیلمنامه دارند اما بودجه‌ای برای ساخت اثرشان پیدا نمی‌کنند. چنین اتفاقی می‌تواند باعث سرخورده شدن فیلمساز شود. یک آسیب دیگر که کرونا بر بدنه سینما وارد آورد، از بین رفتن فرصت ارائه آثار کوتاه بود.

 

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *