جستجو

انجمن سینمای جوانان قم با همکاری دنیای کتاب قم به مناسبت روز قلم،  نشست نقد و بررسی فیلم مستند «آثار عجم» به کارگردانی حسن نقاشی را برگزار نمود.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم آثار عجم ، تحسین شده در بخش کتاب و سینمای سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با حضور حسن نقاشی (کارگردان اثر)، رضا ابوذر (مدیر سینمای جوان قم) و سیدجواد میرهاشمی (مستندساز)  در دنیای کتاب قم برگزارشد و مورد استقبال علاقه‌مندان فیلم کوتاه و مستند قرار گرفت.

در این برنامه، نقاشی ابراز داشت: اصلا تصور نمی‌کردم چنین فضایی در قم وجود داشته باشد و برگزاری این‌گونه مراسم‌ در فضایی که کتاب و سینما کنار هم باشند، جای خرسندی است و از مجریان برنامه (دنیای کتاب و سینمای جوان) تشکر می‌کنم

وی افزود: الان عصر سینمای مستند است و این سینما است که تاریخ را ثبت خواهد کرد؛ من به دلیل تحصیلاتم در زمینه اساطیر ایران و اطلاعاتی که از نویسنده کتاب‌های دریای کبیر و آثار عجم داشتم این فیلم را تهیه کردم.

در ادامه، میرهاشمی نیزضمن برشمردن خدمات متقابل تاریخ و سینما به یک‌دیگر بیان داشت: در فیلم آثار عجم شما شاهد عکس‌ها و نقاشی‌های نابی هستید که در قیاس با فضای فعلی پاسارگاد و تخت جمشید در خواهیم یافت چه تغیراتی به دلیل آب و باد و بلایای طبیعی یا خطای سهو و عمدی انسانی به ابنیه تاریخی وارد شده است. هنر کارگردان فیلم آثار عجم در این است که کتاب فراموش شده آثار عجم فرصت‌الدوله شیرازی را به مثابه یک باستان‌شناس از منظر سینما کاوش می‌کند و گرد وغبار فراموشی را از آن می‌زادید و با ایجاز این کتاب مستطاب را با ۶۶۸ چاپ صفحه سنگی در بازه زمانی کوتاه (چهل دقیقه‌ای) تشریح می‌کند. در زمانه‌ای که ما به آرشیو اهمیت نمی‌دهیم حسن نقاشی مترصد خرید و چاپ عکس‌های فرصت‌الدوله شیرازی بر شیشه بود تا فضای زمان نویسنده کتاب آثار عجم را حفظ کند و بر غنای منابع آرشیوی‌اش بیفزاید. 

تماشاگران فیلم آثار عجم در جلسه پرسش و پاسخ از این‌که شاهد فیلمی از فرهیختگان دیروز ایران بودند از سازنده فیلم و بانیان برگزاری مراسم تشکر کردند. 

در پایان مراسم در گفت‌وگویی که حسین قوامیان؛ مدیر مجموعه کتاب‌فروشی «دنیای کتاب» قم با میرهاشمی داشت از تلاش سینمای جوانان تشکر کرد و وعده داد با همکاری سینمای جوانان دفتر قم سلسه نشست‌های نقد و بررسی فیلم کوتاه در مجموعه دنیای کتاب برگزار شود.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *