جستجو

صد و چهل و هشتمین نشست پخش و نقد فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران دفتر تبریز با موضوع «شکست زمانی روایت فیلم کوتاه داستانی» در تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، شنبه بیست و هفت فروردین‌ماه، صد و چهل و هشتمین نشست پخش و نقد فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران دفتر تبریز با موضوع «شکست زمانی روایت فیلم کوتاه داستانی» با محوریت فیلم کوتاه «RECORD/PLAY» ساخته «Jesse Atlas» در سالن سینما تک مجتمع سینمایی تبریز برگزار شد.

در این نشست موضوع روایت‌های غیرخطی در سینما (بالاخص از منظر فیلمنامه نویسانه) مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

رشید قربانی مجری-کارشناس جلسه با طبقه‌بندی الگوهای غیر خطی همچون ساختارهای مبتنی بر رجعت به گذشته، روایت‌های ذهنی، پلاته‌ای موازی، حرکت کاراکتر در بعد زمان  به بررسی تک به تک این الگوها با ذکر مثال‌های مهم تاریخ سینما همچون همشهری کین، راشومون، توت فرنگی‌‌های وحشی، پالپ فیکشن و… وفیلم‌های کوتاه داستانی همچون پل و سرزمین اسباب‌بازی پرداخت.

در ادامه نشست فیلم کوتاه RECORD/PLAY از نقطه نظر ساختار روایی مورد بررسی قرار گرفت. این فیلم که لحن دوگانه رومانس-علمی تخیلی دارد، داستان مردی است که همسر خبرنگارش را در جنگ بوسنی از دست داده است. مرد از طریق نوار کاستی که همسرش از رویدادهای لحظات پایانی زندگی اش ضبط کرده موفق به حرکت در بُعد زمان شده وبه قتلگاه همسرش پیش از وقوع واقعه می‌رسد. طی چند بار رفت و برگشت بین زمان حال و زمان گذشته مرد موفق می‌شود که رویدادهای زمان مرگ همسرش را طور دیگری رقم بزند.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *