جستجو

ناصر ضمیری فیلمساز و عضو هیات انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) اعتقاد دارد سیاست ورود مستقیم فیلم‌ها به جشن ایسفا باید بازنگری شود و مدل انتخابی (مستقیم و غیرمستقیم) برطرف یا کمرنگ‌تر شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ناصر ضمیری فیلمساز و عضو هیات انتخاب دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران(ایسفا) درباره معیارهایش در انتخاب فیلم‌های راه یافته به این رویداد به ایرنا گفت: شخصاً سعی کردم سلیقه خودم را تا جایی که ممکن است در انتخاب فیلم‌ها دخیل نکنم. ممکن بود بعضی از فیلم‌ها را به لحاظ محتوا یا قصه دوست نداشته باشم اما فیلم توانسته بود قصه مورد نظر خودش را به شکل قابل قبولی روایت کند. بنابراین سعی کردم جهت ارزیابی و دادن رای به فیلم‌های انتخابی، جنبه‌های ساختاری فیلم را در ذهنم پررنگ تر کنم. به این علت که جشن مستقل «ایسفا» نباید ممیزی‌های مرسوم جشنواره‌های دیگر ایران را مدنظر داشته باشد و باید با دیدی بازتر به فیلم‌ها نگاه کند.

وی درباره کیفیت آثار راه یافته به این دوره توضیح داد: قطعا همه آثار در یک سطح نیستند. طبیعی است که بعضی از فیلم‌ها با رای بالاتر و قطعی‌تر و بعضی نیز با گفتگو و متقاعد کردن اعضای هیات انتخاب توسط یکدیگر انتخاب شدند.

ضمیری گفت: با توجه به انتقادهایی که بعضا به داوری فیلم‌ها در این سال‌ها شده است، این انتقادها در هیات مدیره ایسفا بررسی  و سعی شده است نظرات خوب و سازنده در دوره‌های بعد مدنظر قرار بگیرد. امسال نیز به همین منوال پس از برگزاری جشن، نظرات و پیشنهاداتی از جانب بنده و بعضی از اعضا مطرح خواهد شد که در سال‌های بعد مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه درباره شیوه داوری آکادمی «ایسفا» بیان کرد: این شیوه هم حسن دارد و هم یک نکته. حسن آن ورود فیلم‌ها با سلیقه‌های بیشتر است؛ در مقابل وقتی تعداد فیلم ها زیاد باشد قطعا از نظر کیفی نیز افتی را در بعضی آثار شاهد خواهیم بود و تعداد فیلم های متوسط بیشتر می‌شود. چالش دیگر این است که به عنوان مثال ما در هیات انتخاب چند فیلم را که به صورت غیرمستقیم وارد رقابت شده اند، انتخاب نمی‌کنیم و ممکن است وقتی فیلمسازی فیلم‌هایی را که به طور مستقیم انتخاب شده اند، ببیند و آن فیلم‌ها را با فیلم خودش مقایسه می‌کند، معترض شود. چون می‌بیند که فیلم او از لحاظ کیفی و گاهی محتوایی بهتر از فیلم‌هایی است که به طور مستقیم به رقابت راه یافته‌اند.

ضمیری تصریح کرد: فکر می‌کنم باید سیاست ورود مستقیم فیلم‌ها به جشن ایسفا بازنگری شود تا این نکته مهم در اختلاف کیفی برخی از فیلم‌ها در مدل انتخابی(مستقیم و غیرمستقیم) برطرف یا کمرنگ‌تر شود.

 

این نویسنده و کارگردان، جایگاه جایزه آکادمی «ایسفا» را برای فیلمسازان با اهمیت و ارزشمندتر از قبل دانست و گفت: اهمیت و ارزش «ایسفا» از آنجایی شکل گرفته است که نگاه سلیقه‌ای جشنواره‌های داخلی در آن نیست یا بسیار کمرنگ است. دلیل آن نیز، موضوعی نبودن جشن و آزاد بودن تولید محتوا و نگاه حرفه‌ای و تخصصی است که در زمینه انتخاب و داوری فیلم ها مدنظر قرار می‌گیرد.

ضمیری در پایان درباره تاثیرگذاری این جایزه مستقل برای فیلمسازان سینمای کوتاه و ایجاد دلگرمی و پشتوانه برای آن‌ها بیان کرد: جایزه آکادمی فیلم کوتاه تهران «ایسفا» از اهمیت و جایگاه خوبی برخوردار است و طبیعی است که می تواند در روند کاری آنها تاثیرگذار باشد.

دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به دبیری مرجان اشرفی زاده بهار ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

نوید عزیزی سرپرست انجمن سینمای ج...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *