جستجو

خلق دنیای درون با فیلم کوتاه‌

رحیم طوفان هنرمند اردبیلی و کارگردان فیلم سینمایی«یک کیلو و بیست و یک گرم»  اعتقاد دارد ساخت فیلم کوتاهی که با اندیشه شکل می‌گیرد، خلقتی به وسعت بی‌نهایت خلق می‌شود.

هنرمند وقتی که به این درجه از هنر فیلم‌سازی می‌رسد، علاوه بر اینکه مسئولیت او در مقابل جامعه بیشتر می‌شود، بلکه مسائل اجتماعی را در قالب فیلم با ایجاز و ایهام، درونی سازی کرده و با مفاهیم عمیق در مدیوم ژانرهای مختلف منعکس می‌کند.

برای ارائه چنین اثری  در کشور ایران جا و مکان تعریف شده‌ای وجود ندارد مگر جشنواره‌های معدود و محدودی که برگزار می‌شود.

همچنین بخاطر فاقد فرهنگ فیلم‌بینی مخصوصا فیلم کوتاه، رشد فیلم‌ساز به صورت حرفه‌ای  انگشت‌شمار است.

مؤلف کتاب «آموزش زبان تصویربرداری» و مدرس عکاسی و تصویربرداری در ادامه اشاره می‌کند: بهترین و شاخص‌ترین مکانی که برای ارائه اثر وجود دارد، «جشنواره فیلم کوتاه تهران» است که به نوبه‌ی خود ماراتونی جذاب و نفس‌گیر است.

خیلی از فیلم‌سازها شاید سال‌ها تلاش می‌کنند که ساخته‌شان به جشنواره وارد شده و به نمایش درآید، ولی به‌خاطر رقابت سرسختانه فیلم‌سازان این امکان به آسانی قابل دسترس نیست.

خالق اثر فیلم کوتاه «صلح سرخ» که یازده جایزه جهانی را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: جشنواره‌ی منطقه‌ای یکی از بهترین، با اصالت‌ترین و جذاب‌ترین رویدادهای هنری است که شرایط بسیار خوب و مفیدی را برای فیلم‌سازان، مخصوصا هنرمندان شهرستانی فراهم می‌کند تا بتوانند اثر پرزحمت خود را به نمایش گذاشته و رقابت کنند.

و چقدر اتفاق خوش‌یمن و مغتنم است که امسال قرعه به نام استان اردبیل افتاده است.

در گذر زمان، اردبیل و شمال‌غرب کشور، فیلم‌سازان خوبی را تربیت کرده و به جامعه‌ی سینمای حرفه‌ای تحویل داده است.

جشنواره منطقه‌ای فرصتی مناسب برای غربال هنرمندان نوآموز و مدعی خواهد بود.

طراح جلوه‌های بصری سینما و خالق دوربین کابلی و استابلایزرهای هوشمند فیلمبرداری در انتهای صحبت‌هایش در مورد ورک‌شاپ‌هایی که در این جشنواره برگزار می‌شود، به هنرجویان و فیلم‌سازانی که حضور دارند، تاکید می‌کند در کنار نمایش فیلم‌ها، کارگاه‌های آموزشی را از دست ندهند چراکه عصاره هنر فیلم‌سازی اساتید پیشکسوت، در همان کلاس‌ها خلاصه می‌شود.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *