جستجو

مراسم یادبود زنده‌یاد اسماعیل (شایان) شاهی پیشکسوت عرصه فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان لاهیجان در این شهر برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مراسم یادبود زنده‌یاد اسماعیل شاهی پنج‌شنبه نهم آذرماه در سالن شهید خوش‌سیرت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آستانه اشرفیه برگزارشد.

 در این مراسم که با حضور خانواده، دوستان و همشهریان مرحوم شاهی برپا شد، محمد معافی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آستانه اشرفیه، ساسان عادلی رئیس انجمن سینمای جوانان لاهیجان، مظاهر رمضان‌پور از فیلم‌سازان فعال انجمن سینمای جوان لاهیجان، اسماعیل حسن‌پور از هنرمندان و دوستان زنده‌یاد اسماعیل شاهی، مصطفی ذرعی هنرمند عرصه نمایش آستانه اشرفیه و مژده غلامعلی‌نژاد کارشناس فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستانه اشرفیه به سخنرانی و نقل خاطراتی از عملکرد و اخلاق و روحیات شادروان شاهی پرداختند.

 ساسان عادلی رئیس سینمای انجمن جوان لاهیجان نیز ضمن عرض تسلیت به خانواده زنده‌یاد شاهی و جامعه هنری آستانه اشرفیه و تشکر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آستانه اشرفیه بابت برگزاری شایسته این مراسم،  ابراز امیدواری کرد که برای پیشکسوتان زنده و در قید حیات، مراسم تقدیر انجام شود.

به گفته عادلی، انجمن سینمای جوان لاهیجان دو بار یکی در سال ١٣٨٩ در مراسم بیست و پنج سالگی انجمن سینمای جوان لاهیجان و نیز در سال ١٣٩۴ در مراسم سی سالگی این دفتر از مرحوم اسماعیل شاهی تقدیر به عمل آورده است.
وی همچنین از حضارخواست که که فریدون محمدی‌دوست عکاس پیشکسوت لاهیجانی که در جلسه حضور داشت را مورد تشویق قرار دهند.

عادلی سپس شعری از سروده‌های خویش را تقدیم روح این هنرمند از دست‌رفته نمود و یاد چهار تن دیگر از فیلم‌سازان فقید انجمن سینمای جوان لاهیجان (یوسف عاشوری، علی رستگارطلب ، مهدی دانش‌رفتار ، اردشیر وزیری  را گرامی داشت.

در ادامه این مراسم، دو فیلم کوتاه دستهای آتش از ساخته‌های مرحوم اسماعیل شاهی و فیلم کوتاه در آرامش نفس بکش ساخته مهدی کوهکن از فیلم‌سازان فعال استان گیلان و نیز فیلم مصاحبه شبکه دو سیما با مرحوم شاهی به نمایش درآمد.

 در پایان ابوذر مزاریجلالی از اعضای باسابقه انجمن سینمای جوان لاهیجان که مسئولیت اجرای برنامه را بر عهده داشت از حاضران درخواست کرد که با همیاری گروهی از علاقه‌مندان شادروان اسماعیل شاهی، به چاپ اشعار و عکس های این هنرمند فقید مبادرت نمایند.

قابل ذکر است که زنده یاد اسماعیل(شایان) شاهی فیلم‌سا، نویسنده، عکاس، شاعر و از پیشکسوتان و هنرمندان باسابقه انجمن سینمای جوان لاهیجان بر اثر بیماری مادرزادی همانژیوم پنجشنبه چهارم آبان‌ماه سال‌جاری در سن چهل و نه سالگی بدرود حیات گفت.

زنده یاد شاهی از اواسط دهه شصت فیلم‌ساز و عضو انجمن سینمای جوانان ایران لاهیجان بود و علاوه بر مشارکت در تولید فیلم، فیلم‌های متعددی را نویسندگی و کارگردانی نموده است.از جمله فیلم‌های کوتاهی که این هنرمند فقید ساخته می‌توان به: تجربه، دستهای آهن، دستهای آتش، دستهای پنهان، معیار و صعود اشاره کرد؛  فیلم کوتاه مستند دستهای آهن منتخب دوازدهمین دوره جشنواره سینمای جوان جهت راه‌یابی به جشنواره سیاف کشورکانادا در سال ۷۴ شد.

از دیگر فعالیت‌های هنری وی می‌توان به منتخب نفر نخست رشته عکاسی در جشنواره فرهنگی هنری ریحانه استان گیلان در سال ١٣٨۵ و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد عکس در آستانه اشرفیه – لاهیجان – رشت – تهران و … با موضوعات اجتماعی، عاشورایی، طبیعت و آزاد اشاره کرد.

 

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *