جستجو

 

استان کرمانشاه امسال از ۱۴ تا ۱۷ اسفندماه میزبان شصت و دومین جشنواره منطقهای سینمای جوان «شبدیز» است. برگزاری مجدد این رویداد منطقه‌ای پس از گذشت تنها یک‌سال در کرمانشاه،  بیانگر شایستگی میزبان و کیفیت درخور این جشنواره است.

 

به این بهانه گفت‌وگویی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی حجت‌الاسلام جعفری  انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

  • بعد از برگزاری جشنواره شبدیز که سال گذشته در کرمانشاه برگزار شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که سال بعد جشنواره منطقه‌ای در کرمانشاه تکرار شود. چطور به این مهم رسیدید که جشنواره در کرمانشاه تکرار شود؟

با توجه به سابقه، توان و شرایط قوی دوستان سینمایی استان و به خصوص موفقیت‌های زیبای هنرمندان این عرصه و اثبات استحقاق شایسته خودشان هر انسان منصفی را وادار می‌کند که به فکرش برسد که جشنواره یک ضرورت  اجتناب ناپذیر است و صحنه رقابت ارزشمندی است که در رشد و تعالی هنر سینما در استان تاثیر به‌سزایی دارد. از طرف دیگر بعد از سال‌ها تعطیلی این جشنواره در استان، این جشنواره سال گذشته با موفقیت و کیفیت خوبی برگزار شد و در واقع مهر تایید برای همان اثبات استعداد و استحقاق استان دراین زمینه بود؛ لذا همه ما را به فکر واداشت که به این مهم توجه کنیم و مجددا جشنواره امسال نیز تکرارشود.

  • حاضرین جشنواره بر این باورند که شبدیز سال گذشته جشنواره قابل قبولی بود و حالا سطح توقعات بالاتر رفته است. چه کارهایی تا کنون انجام شده و چه اقداماتی در دست اجرا دارید که به بهترین نحو ممکن به ویژه در بحث اسکان، جشنواره در اسفند برگزار شود؟

همه امور اجرایی جشنواره به عهده انجمن سینمای جوان است؛ ما هم  با کلیه توان و ظرفیت اداره کل در خدمت جشنواره هستیم. البته حضور و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی دیگر مثل شهرداری، میراث فرهنگی و… بسیار خوب است و حتما باید لحاظ شود

اسکان و پذیرایی و … همه در شأن هنرمندان و مهمان‌نوازی استان باید برنامه‌ریزی شود و به لحاظ فنی و داوری و بخش‌های تخصصی که کیفیت جشنواره را افزایش می‌دهد نیز باید برنامه‌ریزی دقیقی شود که یقیناً به عهده انجمن خواهد بود.

  • کرمانشاه سال‌هاست که منتظر دائمی شدن دبیرخانه دائمی جشنواره است وشنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است دبیرخانه فیلم‌های اسطوره‌ای در این استان مستقر شود. در این‌باره تا به حال چه اقداماتی صورت گرفته و آیا برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر« شبدیز» این مهم را قطعی می‌کند؟

 دائمی بودن جشنواره بستگی به سیاست‌های معاونت سینمایی و انجمن سینمای جوانان کشور دارد؛ ما استقبال می‌کنیم ومعتقدیم استان ظرفیت‌های لازم را جهت دائمی شدن جشنواره دارد و مشکلی در این زمینه نداریم.

  • قرار است که برای اولین بار اتفاقات جالبی در جشنواره شبدیز رقم بخورد که منوط به همکاری تمام ارگان‌های فرهنگی‌ست. چقدر این هم‌افزایی برای «شبدیز» صورت گرفته است؟

خوشبختانه برای هرگونه اتفاق خاص در استان در هر زمینه‌ای مشکلی نداریم. همه دستگاه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با هم هماهنگ و علاقه‌مند به توسعه فعالیت‌های فرهنگی- هنری هستند و ارتباط بسیار خوبی وجود دارد که نمونه آن تفاهم‌نامه‌ای است که با شهرداری امضا کردیم و پنج برنامه مهم هنری را توافق کردیم که انجام دهیم. این نشان از تعامل، تفاهم و همکاری خوب است و دستگاه‌های دیگر هم کاملا  آمادگی دارند و در خصوص جشنواره شبدیز هم مذاکره و بحث شده است.

  • با توجه به اینکه بازید از فیلم‌های جشنواره برای عموم آزاد است، چه تمهیداتی برای تبلیغات و دعوت از عموم مردم دارید؟

 بسیار خوب است که جشنواره برای عموم آزاد باشد، چون پایه و اساس هنر مردم هستند و تمام هنرمندان در هر رشته‌ای در واقع نماینده مردم هستند که به زبان هنر دردهای جامعه را مطرح و دنبال درمان آن هستند. لذا حتما باید حضور مردم و استفاده عموم مردم از جشنواره به عنوان یک رکن اساسی لحاظ شود و خوشبختانه با توجه به وجود سینماهای خوب استان و سالن‌های دیگری که مجهز به سیستم دیجیتال هستند، مشکلی برای حضور گرم مردم نداریم و امیدواریم با استقبال بی‌نظیر آن‌ها مواجه شویم.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *