جستجو

سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در نخستین نشست رسانه‌ای با اصحاب مطبوعات گفت: هدف ما در سال جاری افزایش سهم سینمای ایران در منطقه و جهان است
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نشست رسانه‌ای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران صبح امروز سه شنبه ۱۳ تیرماه با حضور سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن و آرش عباسی مشاورمدیرعامل و مدیرارتباطات و اطلاع‌رسانی انجمن برگزار شد.
در ابتدای این نشست عباسی ضمن اشاره به برگزاری جشنواره بین‌‌المللی فیلم کوتاه تهران و سه جشنواره منطقه‌ای در سال‌جاری عنوان کرد: عمده‌ترین برنامه‌ای که درحال حاضر با جدیت دنبال می‌‌کنیم برپایی پاتوق فیلم کوتاه- سینما آینده است وما تلاش‌مان این است که به بهترین شکل ممکن آن را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: سینمای کوتاه حق دارد به اندازه فیلم بلند دیده شود و پاتوق فیلم کوتاه یکی از بهترین فرصت‌ها برای دیده شدن فیلم‌سازان جوان است که این برنامه هر هفته دوشنبه‌ها در پردیس سینمایی چارسو برگزارمی‌شود.

در ادامه نشست موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: از زمان حضور من در انجمن، ۶ ماه می گذرد و شاید می توانستیم این نشست را زودتر برگزار کنیم اما همین که در سال جدید در خدمت شما هستم آن را به فال نیک می گیرم.
این مدیر سینمایی ادامه داد: انجمن به مدد مدیران قدرتمند گذشته‌اش تا به امروز واقعا افتخارآفرین بوده و توانسته چند ده هزار نفر را در طول این چند سال آموزش دهد که هر کدام در حوزه‌های مختلف مشغول به کار هستند و من خوشحالم که این افتخار نصیبم شد که مدتی در خدمت این انجمن باشم.

وی در درباره برنامه‌های جدید انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: هدفی که در سال جدید برای فعالیت‌های نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی تعریف شده، افزایش سهم ایران در بازار بصری منطقه و جهان است. در واقع هدف نهایی ما این است که خوراک بصری کشور را در حوزه تلویزیون، سینما و نمایش خانگی افزایش دهیم چون در این سال ها در دنیا مصرف کالاهای تصویری افزایش بسیاری پیدا کرده است. در حقیقت حفظ سهم کنونی کار سختی است اما ما می‌خواهیم سهم‌مان از آثار بصری را افزایش دهیم.


موسوی متذکر شد: قرار است تمام موسسات ۶ گانه سازمان سینمایی دست به دست هم دهیم تا این اتفاق رقم بخورد. مهد تولید فیلم کوتاه در انجمن است که از جمله مأموریت‌های اصلی ما به حساب می آید. جدا از بحث آموزش، انجمن سینمای جوانان تنها متولی تولید فیلم کوتاه در کشور است و ما همیشه تولید فیلم کوتاه حرفه‌ای را مدنظر داشته‌ایم. در این دوره قرار است تمام برنامه‌ها از حضور بین‌المللی تا برگزاری کلاس‌های آموزشی و جشنواره فیلم کوتاه معطوف به تولید فیلم‌های کوتاه باشد.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره افزایش بودجه انجمن تأکید کرد: امسال تلاش خواهیم کرد هزینه‌های پشتیبانی را کاهش دهیم و پول بیشتری را به تولید آثار اختصاص دهیم تا تولیدمان بیشتر از سال گذشته باشد؛ همچنین ارتقای آموزش را در سراسر کشور مدنظر قرار دادیم و در بخش‌های محروم، حتماً آموزش‌های بیشتری را خواهیم داشت. همچنین استفاده از آموزش استادمحور را در دستور کار قرار دادیم.
وی درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: با افتخار موجه ترین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه منطقه متعلق به ماست و باید عنوان کنم حوزه بین‌الملل ما ارتقای خیلی خوبی در این زمینه داشته است. سال گذشته ۳۶۶۸ فیلم در بخش بین‌الملل به دبیرخانه ارسال شد اما امسال ما شاهد ارسال ۵۹۵۹ فیلم به دبیرخانه بودیم که این امر به دلیل فعالیت ما در حوزه بین‌الملل بوده است. امسال یک تیم هفت نفره از زبده‌ترین افراد این حوزه، کارها را انتخاب می کنند که تا به حال ۳۵۰۰ فیلم دیده شده است.
موسوی اظهار کرد: از ۵۹۵۹ اثر ۳۴ درصد آثار داستانی، ۱۹ درصد آثار تجربی، ۱۵ درصد مستند، ۱۱ درصد انیمیشن، ۹ درصد ویدیو آرت، ۸ درصد فیلم های کوتاه آسیایی و ۳ درصد آثار دینی را تشکیل می دهند که از ۱۱۰ کشور به دست ما رسیده است. کشورهای آمریکا، هند، ایتالیا، برزیل، کانادا و ترکیه بیشترین آثار را به جشنواره ارسال کرده اند. این دوره از جشنواره از ۲۵ تا ۳۰ مهر ماه برگزار می شود و در بخش ملی نیز ۶۵۰ اثر ثبت نام کرده اند که آخرین مهلت ارسال آثار ۲۰ تیرماه است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در پاسخ به پرسشی در مورد توجه به اکران فیلم‌های کوتاه خاطرنشان کرد: از نظر من و همکارانم تولید فیلم کوتاه غایت است و در جای خود کامل. اقتصاد فیلم کوتاه در بسیاری از کشورهای جهان از تولید فیلم کوتاه صنعتی و تیزر و یا فروش به شبکه‌های مختلف تأمین می شود، اما در ایران این امکان وجود ندارد و فیلم‌ها علاوه بر اینکه نمایش اندکی دارند کمتر نقد و بررسی هم می‌شوند.
وی افزود: ما به ایده جدیدی فکر می‌کنیم تا فیلم‌های کوتاه بهتر و بیشتر دیده شوند. این ایده حضور در فضای مجازی است؛ پس تلاش ما این است که با هماهنگی‌های لازم ظرف یک سال آینده به بزرگترین درگاه اینترنتی پخش فیلم کوتاه در ایران تبدیل شویم.
آرش عباسی نیز در این زمینه توضیح داد: پاتوق فیلم کوتاه یک جشنواره هفتگی به حساب می آید که در تهران برگزار می شود و فرصت زیادی برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه به مخاطبان می دهد. امیدوارم بتوانیم بخش بین‌الملل این پاتوق را هم تقویت کنیم و فیلم‌های خارجی بیشتری را هم در این برنامه به نمایش بگذاریم. همچنین امیدوارم با استقبالی که از این طرح می‌شود بتوانیم سانس‌های بیشتری را در اختیار داشته باشیم.


مدیرعامل انجمن در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: مهمترین محل دیده شدن فیلم کوتاه در جشنواره است؛ بنابراین برگزاری جشنواره برای ما کاری حاشیه‌ای محسوب نمی‌شود چون محل عرضه فیلم‌های ماست. اما هر راه‌اندازی و برگزاری جشنواره تازه به معنای هزینه کردن یک پول هنگفت است که با سرمایه ما هم‌خوانی ندارد. در حال حاضر ما یک جشنواره بین‌المللی و سه جشنواره منطقه‌ای داریم که برای ارائه آثارمان کافی به نظر می رسد.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره دیده شدن آثار کوتاه در عرصه بین‌الملل تصریح کرد: به عنوان نمونه فیلم کوتاه «روتوش» کار کاوه مظاهری غیر از دیگر موفقیت‌هایش فقط سه بار به اسکار معرفی شده است اما متأسفانه عرصه فیلم کوتاه زیاد در ایران مورد توجه قرار نمی گیرد و به دلیل بضاعت کم فیلم‌های کوتاه خبررسانی درستی در زمینه موفقیت‌های آن در جهان نمی‌شود. باید بگویم فیلم کوتاه در ایران پروپاگاندا ندارد بنابراین مهمترین فرصت دیده شدن و رقابت فیلم کوتاه در جشنواره است. ما رقم بسیار کمی در مقایسه با دیگر جشنواره ها به عنوان اعتبار جشنواره در اختیار داریم اما در مقابل دستاوردهای این جشنواره ها بسیار زیاد است و قصد هم نداریم تعداد جشنواره‌های انجمن را کاهش دهیم.
عباسی در تکمیل توضیح های موسوی بیان کرد: ما در سه ماهه اول سال۲۱ فیلم تولید انجمن ، ۴۱ حضور بین‌المللی داشتند که توانستند ۱۰ جایزه مهم بین‌المللی دریافت کنند. از جمله مهمترین دستاوردهای سینمای جوانان در سه ماه اول سال ، سه بار معرفی یکی از فیلم های انجمن به آکادمی اسکار بوده است.

موسوی درباره تجهیزات انجمن اظهار کرد: ما دو دسته تجهیزات داریم، یکی آموزشی و دیگری تجهیزات حرفه‌ای که به دلیل کثرت استفاده از آنها این تجهیزات خیلی زود مستهلک می شوند و باید آنها را سریعاً تعمیر و یا تجهیز کنیم و نکته دیگر این است که تجهیزات فیلم‌سازی سریعاً به روز می‌شود و ممکن است بعضی ادوات کمتر مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین تلاش می‌کنیم وسایل مورد نیاز را به شکل تولیدی – آموزشی خریداری کنیم. البته برنامه‌ای برای اضافه کردن تجهیزات نداریم اما سعی می‌کنیم تجهیزاتی را که داریم رابه‌ صورت هدفمند استفاده ودر صورت نیاز، هدفمند خریداری کنیم.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در پاسخ به این پرسش که از ابتدای حضورش در انجمن حرف و حدیث های مبنی بر اینکه وی با رانت وارد این سازمان شده است، گفت: من از زمستان سال ۷۶ وارد مرکز هنرهای نمایشی شدم و نزدیک به ۲۰ سال است که در حال فعالیت هستم بنابراین فرد کم تجربه‌ای به حساب نمی آیم. ۳۸-۳۹ سال هم سن دارم پس قطعاً یک مدیر جوان نیستم که جوان بودنم باعث انتقادات شده باشد. معتقدم حاشیه‌هایی که قبل از جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود داشت، باعث شد تا این حرف و حدیث‌ها به وجود بیاید.
وی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: در واقع هیچ کدام از انتقادات درباره رزومه کاری من نبوده است و هیچ کس این انتقاد را مطرح نکرد که من یک مدیر فرهنگی نیستم چون سمت‌های مدیریتی مختلفی در طول این سال ها داشته ام. من با آقای ایوبی در سازمان سینمایی آشنا شدم و قبلاً وی را نمی شناختم و مطمئناً هم توصیه و رانتی در انتخابم نبوده است.

 

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *