جستجو
حضور گسترده سینماگران با سلایق مختلف در گردهمایی سازمان سینمایی

رئیس سازمان سینمایی در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس بیان کرد: با عوامل و بازیگرانی که با فیلم‌های قاچاق یا بدون مجوزی که علیه جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شوند، در ادامه کار خود دچار مشکلاتی خواهند شد. وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینمای ایران و کمک به اشتغال و ایجاد امنیت شغلی است و ما باید مراقبت کنیم چنین اتفاقاتی نیافتد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس با حضور گسترده هنرمندان این حوزه، مدیران سینمایی و چهره‌های فرهنگی و هنری شامگاه دوشنبه 8 خرداد 1402 در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط سیدعلی الفت و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، پیامی از امام خمینی(ره) پخش شد.

نمایش ویدئو کلیپی از سال‌های دفاع مقدس و بازنمایی آن در آثار سینمای ایران و خوشامدگویی محمود گبرلو مجری مراسم به مهمانان حاضر در سالن از بخش‌های بعدی نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس بود.

گبرلو گفت: در سال‌هایی دور سربازان ایران اسلامی برای حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های کشورمان فداکاری کردند و این میان جمعی از جوانان عاشق امام و انقلاب و اسلام دوربین به دست گرفتند و به میدان جهاد و شهادت رفتند و آغازگر راه سینمای دفاع مقدس شدند. درود بر شما که در این سال ها با خلق آثار دفاع مقدس یاد شهدا را گرامی داشتید و ثابت کردید با بهره گیری از فناوری سینما می‌توان این آرمان‌ها را به جهانیان نیز معرفی کرد.

بزرگداشت‌ها

 در ادامه این برنامه کلیپی با یاد شهید سیدمرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم و زنده یاد نادر طالب زاده مستندساز و پژوهشگر فقید سینما نمایش داده شد. در ادامه محمود گبرلو از رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، مجید شاه حسینی و ابوالقاسم طالبی دعوت کرد برای تقدیر از جمال شورجه کارگردان پیشکسوت سینمای انقلاب و دفاع مقدس که سابقه ساخت بیش از 20 فیلم سینمایی و سریال را در کارنامه کاری خود دارد، روی سن بیایند.

در ادامه ویدئو کلیپی با محوریت بزرگداشت جمال شورجه پخش شد. همچنین هنرمندان حاضر روی سن برای احترام به جمال شورجه نزد او در سالن رفتند.

بخش بزرگداشت احمدرضا معتمدی نویسنده و کارگردان باسابقه سینما نیز با نمایش ویدئوکلیپی درباره جایگاه و سوابق این هنرمند برگزار شد. معتمدی نتوانسته بود در این مراسم حضور یابد و احمد میرعلایی به نمایندگی از او تقدیرنامه این هنرمند را دریافت کرد.

بخش بعدی نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس به تقدیر از محمد کاسبی بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون با سوابق بازی در آثارمتعلق به گونه دفاع مقدس و انقلاب اختصاص داشت. وی به دلیل درگیری با بیماری نتوانسته بود در این آیین حضور یابد. در ادامه برنامه رسول صدرعاملی و محمدمهدی عسگرپور برای تقدیر از رضا ایرانمنش بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون روی سن آمدند.

در این بخش همچنین جمشید هاشم پور بازیگر پیشکسوت و باتجربه سینمای ایران روی سن آمد و مورد تقدیر ممتد حاضران در سالن قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: به گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس بیش از گذشته نیازمندیم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با تبریک ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) گفت: خوشحالم دوستان من در سازمان سینمایی همت کردند و این گردهمایی را برگزار کردند. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه عزیزان را جز خانواده انقلاب می دانیم. چرا که معتقدیم همه این عزیزان در سال‌ها و مقاطع مختلف پیام ایستادگی مردم ایران را با تلاش خود و هنر سینما به تصویر کشانده و در حافظه تاریخ ماندگار کرده‌اند.

وی افزود: هیچ هنری نظیر سینما برای ثبت لحظه‌های تاریخی و افتخارآفرین برای مردم ایران موثر نیست. از همه عزیزانی که در این مراسم حضور یافتند تشکر می‌کنم. این مراسم در واقع جلسه وفاق و هم اندیشی اهالی هنر و سینماست و به آن بیش از گذشته نیاز داریم. بی‌شک همه سینماگران ایرانی دلشان برای عظمت و عزت ایران می تپد و به افتخارات ایران هم می‌بالند. ایران و تاریخ پرافتخارش برای همه اهالی فرهنگ و هنر غرورآفرین است و باید همه برای ثبت آن کنار هم باشیم. ما انواع دیدگاه و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم و از آن استقبال می‌کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: اساسا پایایی هنر به این تنوع دیدگاه‌هاست و باید هم افزایی و حرکت رو به جلو ایجاد کند. توقف سم مهلک سینمای ایران است. ما در دولت مردمی همه تلاش خود را برای اعتلای سینما به کار می‌بندیم. تسهیل‌گری و حمایت وظیفه ماست و نقش آفرینی هرچه گسترده تر سهم شماست. به این تقسیم نقش قائل هستیم و افتخار می‌کنیم. ما حمایت می کنیم و شما نیز قدرت آفرینش هنری خود را در تاریخ و حافظه مردم ایران ماندگار می‌کنید. برای همه لحظات درخشانی که برای مردم خلق کردید، باز هم از شما تشکر می‌کنم.

نکوداشت‌ها

بخش دوم تقدیرها در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس به برگزاری نکوداشت زنده‌یاد رسول ملاقلی پور اختصاص یافت. احمد میرعلایی و احمد نجفی به دعوت محمود گبرلو به روی سن آمدند و ابوالقاسم طالبی نیز برای اهدای لوح تقدیر به همسر زنده یاد حمید آخوندی تهیه کننده فقید سینمای انقلاب و دفاع مقدس به روی سن آمد. همچنین از خانواده زنده یاد رحیم رحیمی پور فیلمساز فقید دعوت شد تا برای دریافت یادبودی به روی سن بیایند.

تقدیر از فیلمسازان کوتاه و مستند

مسعود ده نمکی، مصطفی رزاق‌کریمی، محمد حمیدی مقدم، مهدی آذرپندار، محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح در بخش بعدی گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس برای تقدیر از شش فیلمساز سینمای کوتاه و مستند به حضور روی سن دعوت شدند. در این بخش ویدئوکلیپی شامل پلان‌هایی از فیلم‌های کوتاه ساخته شده در حوزه انقلاب و دفاع مقدس نمایش داده شد.

محمد علیزاده برای کارگردانی فیلم کوتاه «شریف»، مرتضی علیزاده برای کارگرانی فیلم کوتاه «خوانا بنویسید» و مجتبی اسپنانی برای کارگردانی فیلم کوتاه «لیلا» مورد تقدیر قرار گرفتند. سینماگرانی همچون مرتضی شعبانی و ساسان فلاح فر و امیرحسین نوروزی نیز در بخش تقدیر از سینمای مستند لوح سپاس خود را دریافت کردند.

پخش کلیپی از آثار مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بخش بعدی این مراسم بود.

تقدیر از تولیدات سینمایی سال 1401

در ادامه گبرلو از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی، سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و مجید شاه حسینی دعوت کرد تا برای تقدیر از سینماگران فعال در حوزه دفاع مقدس در سال 1401 روی سن بیایند.

در این بخش از تهیه‌کنندگان و کارگردانان 7 فیلم سینمایی حوزه انقلاب و دفاع مقدس که در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرحضور داشتند، تقدیر شد. محمدعلی باشه آهنگر کارگردان و حامد حسینی تهیه کننده «سینما متروپل»، لیلی عاج کارگردان و جلیل شعبانی تهیه کننده فیلم «سرهنگ ثریا»، حامد عنقا تهیه کننده فیلم سینمایی «غریب»، حمید زرگرنژاد کارگردان و ابراهیم اصغری تهیه کننده «شماره 10»، مهرداد خوشبخت کارگردان وسعید سعدی تهیه کننده فیلم «گل‌های باوارده»، محمدعلی عسگری کارگردان و داوود صبوری تهیه کننده فیلم «اتاقک گلی»، هادی محمدپور کارگردان و مهدی عظیمی و اباذر جوکار تهیه کنندگان «های پاور» در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

یادمان

در بخش یادمان نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس یاد زنده یاد حبیب اله کاسه ساز تهیه کننده فقید سینمای ایران، رسول ملاقلی پور و رسول احدی  گرامی داشته شد.

اهدای درجه یک هنری به چند چهره شاخص

در بخش بعدی این مراسم محمد خزاعی، حمیدرضا جعفریان، محمود اسلامی، پرویز شیخ طادی، مسعود جعفری جوزانی برای برای اهدای نشان‌های درجه یک هنری به 5 سینماگر برجسته و پیشکسوت روی سن آمدند. مینو غزنوی صداپیشه پیشکسوت، آرش قاسمی صداگذار بیش از 100 فیلم سینمایی، محمدرضا شرف الدین فیلمساز پیشکسوت، مجتبی راعی سینماگر باسابقه، محمدرضا شجاعی طراح صحنه پرکار سینمای ایران در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در پایان نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس سخنانی را ایراد کرد. وی گفت: خدا را شاکرم که که فرصتی فراهم کرد که در جمع دوستان، همکاران و راویان تصویرگری انقلاب و دفاع مقدس باشیم. جمعی که سالیان سال ارزشمندانه راوی هشت سال دفاع مقدس و مقاومت مردم این سرزمین  بوده اند و جمعی که اگر تلاش ها و خدمات آن ها نمی بود امروز تحریف آشکاری از دوران حماسه و مقاومت رقم می خورد. شاید اگر شما نبودید، این روایت گری ها ثبت و ضبط و ماندگار نمی شد. شما دوستان در سینما با ساخت آثار پیرامون این دوران طلایی تاریخ کار مهمی انجام دادید و خوشا به سعادت شما. اگر چه گاهی این مجاهده ها در ناملایمات گم می شود. اگر شما نبودید نمی توانستیم دستاوردهای این هشت سال را به جوانان امروز منتقل کنیم. قطعا، ترویج مبانی معرفتی انقلاب و تلاش برای انتقال میراث ارجمند شهیدان کمتر از جنگیدن در میدان نبرد نیست.

وی ادامه داد: از شما ممنونم که ایستادگی و مجاهده کردید و جنگیدید تا بتوانید با صداقت تمام داستان‌های واقعی دفاع مقدس را در حد توان روایت کنید. حدود 300 سینماگر امشب در این گردهمایی ویژه حضور داشتند. بزرگان سینما در کنار مدیران سازمان سینمایی و سایر نهادها کنار هم بودند تا فارغ از مسائل 1401 امروز کنار هم جمع شده باشیم.

سینمای ایران تحریم شدنی نیست

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: چند نکته ای را می خواهم اینجا مطرح کنم. از کسانی که کمک کردند تا در سال 1402 و تا امروز برخی مشکلات سینما حل شود، تشکر می کنم. کسانی که آمدند و جلساتی گذاشتند تا مشکلات برخی از دوستان که ناآگاهانه دچار مشکلاتی شدند، برطرف شود. سال 1401 سال پر فراز و نشیبی در حوزه فرهنگ و سینما بود که در یادها خواهد ماند. گاهی خبرها و حواشی‌ای از گوشه و کنار شنیده می شود که سینمای ایران تحریم خواهد شد. اما صادقانه بگویم تحریم نوعی توهم است. اساسا، در ادبیات تحریم عقلانیت و حکمت نیست. هر نوع تحریمی در دنیای امروز بویژه برای جامعه و کشور غنی، توانمندی مانند کشور ما به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی توهمی بیش نیست. تحریم ادبیات انسان‌های ضعیف است. همه این‌ها از روی ضعف مطرح می‌شود و سینمای ایران هرگز تحریم نخواهد شد زیرا جهان تک قطبی سینما تمام شده است وعلی‌رغم گروهی اندک برای به حاشیه راندن سینمای ایران، قطب‌های دیگر، سینمای ایران را دوست دارند. شاید بعضی‌ها بیانیه هایی صادر کنند اما این‌ها واقعیت ندارد و این تلاش‌های بیهوده آن‌ها به نتیجه نخواهد رسید. این که عده ای که قبلا سینماگر ایران بودند و حالا علیه مام وطن و علیه مردم و سینمای ایران فعالیت می کنند، درست نیست. آثار سینماگران ما در دنیا می درخشد. چه بخواهند و چه نخواهند ما فیلمسازانی داریم که دنیا دنبال آثار آنان است و سینمای ایران تحریم شدنی نیست. باید به اقتدار فرهنگی خود در عرصه بین الملل بیشتر بیاندیشیم.

در سایه همدلی و همگرایی به رشد و رونق سینمای ایران کمک کنیم

وی اضافه کرد: در سایه همدلی و همگرایی به رشد و رونق سینمای ایران کمک کنیم و اجازه ندهیم افرادی با خودخواهی و زیاده خواهی و منویات شخصی و سیاسی خویش، منافع کل خانواده سینما را به مخاطره بیاندازند.

واکنش به حواشی کن

وی درباره حواشی جشنواره فیلم کن گفت: وظیفه ما صیانت از سینمای ایران و کمک به اشتغال و ایجاد امنیت شغلی است این وظیفه ماست و در خانه سینما نیز پیگیری می شود.اگر فیلمی قاچاق شده و یا زیرزمینی نمایش داده شود قطعا امنیت شغلی را از بین می برد. وظیفه ماست که مراقبت کنیم این اتفاق نیافتد. بنابراین هرکسی به هر دلیلی با فیلم های قاچاقی که بدون مجوز و بدون پروانه ساخت و علیه جمهوری اسلامی ایران ساخته می شوند، همکاری کند، هم خانه سینما و هم سازمان سینمایی با آن ها قطع رابطه خواهند کرد و همه عوامل فنی و غیرفنی که با فیلم های قاچاق همکاری می‌کنند در ادامه فعالیت خود دچار مشکل خواهند شد.

رشد 100 درصدی تولید فیلم های سینمایی در نسبت به 15 سال اخیر

بخش پایانی صحبت های رییس سازمان سینمایی به رشد کمی و کیفی آثار دفاع مقدس در سینما اختصاص داشت. وی گفت: آخرین مساله قابل طرح در این مراسم این است که در سال جدید رشد بسیار خوبی در آثار دفاع مقدس و انقلاب داشته ایم البته وظیفه ما توجه به همه ژانرهاست. با این حال در انجمن سینمای جوانان 40 درصد و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی 35 درصد و در سینمای حرفه ای نسبت به 15 سال اخیر 100 درصد افزایش تولید فیلم های حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس را داشته‌ایم و این توفیق ماحصل فعالیت همه مراکز است. امیدوارم این همراهی و پویایی در سینمای اجتماعی، کمدی و… نیز جریان داشته باشد.

خزاعی همچنین عنوان کرد: از همه عزیزانی که سال 1401 صادقانه پای سینما ایستادند و با همت بسیاری از سینماگران حاضر در این جمع سال گذشته مشکلات و چالش ها را مرتفع کردیم. البته عده ای هم سکوت کردند که شاید ناشی از ترس از فضای رسانه‌ای و ترور شخصیت ها بود که من البته به آن ها حق می دهم. خانواده سینمای ایران نجیب هستند و اگر هرازگاهی 4 اثر دچار مشکل می شود، باید حساب آن ها جدا کنیم.

جعفر پناهی و رسول اف هم مشمول عفو رهبری قرار گرفتند

وی در پایان تصریح کرد: آخرین مساله نقدی است که گاهی به من می شود که چرا شما باز هم کمک کردید تا مشکلات عده ای برطرف شود و به کار خود ادامه دهند؟! باید بگویم همه کسانی که درگیر اغتشاشات بودند حتی امثال جعفر پناهی و محمد رسول اف و برخی خانم های سینماگر همه مورد عفو رهبری قرار گرفتند و این عفو باعث شد فعالیت خود را ادامه دهند. شاید اگر به من بود نمی توانستم آنقدر وسیع عمل کنم. در این زمینه ما کاره ای نبودیم.  به آنها می‌گویم چگونه وقتی مورد عفو قرار گرفتید اپوزیسیون می‌شوید؟ کت و شلوار خود را درست تن کنید یا اپوزسیون هستید یا نه. نمی‌شود کت اپوزسیون و شلوار پوزیسیون بپوشید،. تمام کسانی که در سال گذشته دچار مشکل شدند از جمله در جریان بیانیه «تنفنگت را زمین بگذار» تا «می تو» و اغتشاشات و خانم‌های مرتبط با این موضوعات همه مشمول عفو رهبری قرار گرفتند. البته مسئولیت رفتارهای بعدی متوجه خودشان است. امیدوارم با این عفو، سال 1402 سال بهتری باشد.

آزمون سخت سال 1401

خزاعی توضیح داد: سال 1401 سال امتحان و آزمون سخت همه ما بود. سال گذشته سال امتحان همه ما بود که برخی نمره قبولی گرفتند، برخی تک ماده کردند و برخی هم مردود شدند.امیدوارم امسال مسائل اساسی سینمای ایران نظیر معیشت و اشتغال و اقتصاد سینما را بتوانیم با همگرایی و همدلی حل و تامین کنیم.

پرهیز از یاس آفرینی در جامعه

به گفته وی مجموعه جامعه هنری و سینمایی ما خدمات ارزشمندی را در طول چهل سال انجام داده اند که نباید نادیده گرفته شود. و نباید همه را در سینما از یک منظر نگاه کنیم. باید با پرهیز از یاس آفرینی در جامعه و ترویح و تقویت روحیه کار و تلاش و امید را در مضامین و محتوای فیلم ها تقویت کنیم.

نیاز به جریان شناسی در سینما

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه بصیرت و جریان شناسی در سینما از ضرورت های امروز کشور است تاکید کرد: نباید بگذاریم در جنگ رسانه ای امروز نسبت به حقیقت تاریخ معاصر و واقعیت های اجتماعی و ملی ما تحریف و جعل صورت گیرد. و اجازه ندهیم برای ما داده پردازی کنند و تصویر دروغین بسازند .

حضور گسترده سینماگران با سلایق مختلف در گردهمایی سازمان سینمایی

در این مراسم چهره‌هایی نظیر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی، محمود اسلامی معاون توسعه و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمشید هاشم پور، مسعود جعفری جوزانی، جمال شورجه، پرویز شیخ طادی،  محمدمهدی عسگرپور، رسول صدرعاملی، کمال تبریزی، ابوالقاسم طالبی، مسعود ده نمکی، علیرضا زرین دست، عبدالله باکیده، حبیب اسماعیلی، احمد میرعلایی، احمد نجفی، محمدرضا شریفی نیا، سیاوش حقیقی، مصطفی رزاق کریمی، محمدیاشار نادری (مدیرعامل بنیاد روایت فتح)، محمدعلی باشه آهنگر، مهرداد خوشبخت، سیدحامد حسینی، علی رویین تن، امیررضا مافی، مهدی سجاده چی، انسیه شاه حسینی، سعید سعدی، مسعود نقاش زاده، رضا ایرانمنش، اباذر جوکار، علی نوری اسکویی، سیدجمال ساداتیان، مسعود اطیابی، هادی مقدم دوست، سیدامیر سیدزاده، حجت سیفی، محمدتقی فهیم، جواد جباری، علی آشتیانی پور، شاهین باباپور، حبیب والی نژاد، حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، امیرحسین شریفی، حبیب الله بهمنی، دانش اقباشاوی، علی قائم مقامی، لیلی عاج، جلیل شعبانی، مهدی عظیمی میرآبادی، حمید زرگرنژاد، علیرضا حسینی، علی شاه حاتمی، محمدرضا ورزی، حمید بهمنی، عباس رافعی، محمدعلی عسگری، هادی مقدم دوست، محمدرضا عرب، ناصر شفق، مهدی عظیمی میرابادی، مهدی فرجی، حبیب احمدزاده، محمد پیرهادی، هادی انباردار، محمدرضا شرف الدین، داود امیریان، مجید شاه حسینی، رضا رستگار، محمدرضا شجاعی، محمدرضا عباسیان، شهرام دانشپور، محمد صنعتی، علی عاقل زاده، ستار کاکایی، امیر سماواتی، علیرضا اسحاقی، ارش قاسمی، مرتضی شعبانی، مینو غزنوی، محمد دیندار، جلیل عرفان منش، یاسمن نصرتی، مهدی مطهر، محمد بدرلو، حسین سیدزاده، مهدی کریمی و… از جمله هنرمندان حاضر در این گردهمایی بودند.

همچنین، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاونت ارزشیابی و نظارت، سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد حمیدی مقدم رییس مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، بهمن حبشی، علیرضا اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی، ابوالفضل همراه، مهدی آذرپندار، هاشم میرزاخانی، علی جعفری معاون اداری مالی انجمن سینمای جوانان ایران، سید هادی آقاجانی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوانان ایران، صادق موسوی مدیر امور جشنواره‌های سازمان سینمایی، رائد فریدزاده معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی، مسعود احمدیان معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، محمد طیب، محمدرضا کریمی صارمی، سیمون سیمونیان، محمدرضا فرجی، و … حضور داشتند.

حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...
ابوالفضل سروش‌مهر سرپرست انجمن س...
فیلم کوتاه «تگرگ» روایتی از تردی...
 هفتمین «هفته فیلم و عکس» استان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *