جستجو

مدرس نشست‌های «۲۰ نشست ۳۵» در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، این رویداد را فضایی برای نمایش آثار فیلم کوتاه و تحلیل آثار این بخش دانست.

 

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از تسنیم، مجید شیخ انصاری درباره برگزاری نشست‌های این دوره از جشنواره گفت: طبق تجربیات سال‌های گذشته، پنل‌هایی طراحی شده که چشم اندازی از موضوعات مرتبط در آن اجرا خواهد شد و مدرسان سعی خواهند کرد که موضوعات را به شکلی سریالی و مرتبط با یکدیگر برای مخاطبان تشریح کنند.

او اثرگذاری جشنواره را بر فیلم کوتاه تهران امری نسبی خواند و تصریح کرد: اگر بخواهیم به شکلی ایده‌ال، جشنواره و پتانسیل‌های آن را بررسی کنیم، خواهیم دید که لزوماً این بخش نتوانسته تمام ظرفیت‌های بالقوه را تبدیل به بالفعل کند.

تهیه کننده فیلم “گیتا” حضور فیلمسازان در فضای جشنواره‌ای را مثبت خواند و تصریح کرد: به هر حال حضور فیلمسازان امر مثبتی است زیرا به انتقال تجربیات منجر می‌شود و همین امر وسیله‌ای برای ارتقای تجربه فردی فیلمسازان خواهد بود.

شیخ انصاری تأکید کرد: به طور حتم رویدادی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران بدون انعکاس نیست اما به نظر من انتظار از این رویداد و امکان رشد در آن بسیار بیشتر از چیزی است که دیده می‌شود.

او ادامه داد: نوع جوایزی این جشنواره و انتخاب آثار برتر در هر سال بر روی سطح کیفی فیلم‌های کوتاه در سال بعد تأثیرگذار است اما نوع مثبت یا منفی بودن این تأثیر را باید طی پژوهشی جدی مورد بررسی قرار داد.

تهیه‌کننده فیلم “پالتو شتری” بخش‌های جنبی جشنواره را عامل مهمی در شکل دادن به این عرصه دانست و افزود: به نظر من جشنواره با تمرکز بیشتر بر بخش‌های جنبی و اضافه و کم کردن سرفصل‌های مربوطه در این حوزه‌ها می‌تواند قسمتی از فیلم کوتاه را تحت الشعاع قرار دهد اما به طور حتم میزان تأثیرگذاری چنین رویدادهایی را باید با نگاهی کاملاً آکادمیک و به شکلی پژوهشی مورد بررسی قرار داد تا بتوان بر مبنای آن یک روند و مسیر مشخص را تعیین کرد.

شیخ انصاری خاطر نشان کرد: در راستای رشد هر جشنواره و رویدادی، ثبات مدیریت امر بسیار مهمی به شمار می‌رود زیرا چنین امری بر نحوه برنامه‌ریزی بلند مدت چنین رویدادهایی مؤثر است اما به طور کلی من معتقدم که تداوم جشنواره در این بخش بسیار مؤثر بوده زیرا سبب شده که چنین برنامه‌ای حداقل برای علاقه‌مندان به این حوزه یک زمان مشخص در راستای ارائه فعالیت‌هایشان باشد. در واقع این تداوم جشنواره سبب شده که زمان آن در تقویم برای فیلمسازان عامل مهمی در راستای کار و ارائه آن باشد.

او نمایش آثار در جشنواره فیلم کوتاه تهران را یک ضرورت خواند و گفت: به نظر من مهم‌ترین عنصر برای پیشرفت یا رشد یک فیلمساز فردی نیست زیرا مهم‌تر از آن انعکاسی است که مخاطب از اثر یک هنرمند دریافت می‌کند بنابراین بازخورد یک اثر می‌تواند بر روند و سبک یک هنرمند تأثیرگذار باشد به همین خاطر جشنواره فضای مهمی برای برآورده کردن این مسئله است که تا حدودی توانسته این بخش را پوشش دهد.

شیخ انصاری تصریح کرد: در مورد فیلم‌های بلند، میزان فروش گیشه و استقبال مردمی می‌تواند، به عنوان بازخورد یک اثر تلقی شود اما این مسئله در مورد فیلم کوتاه امکان‌پذیر نیست بنابراین فضایی که جشنواره برای نمایش آثار و تحلیل و نقد تخصصی در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهد بسیار اهمیت دارد.

او فضاسازی در راستای دیده شدن جشنواره را ضروری خواند و گفت: جشنواره برای دیده شدن توسط مخاطب نیازمند توجه به مقوله‌های متعددی است که من آن را تحت عنوان فضاسازی ذکر می‌کنم بنابراین برای رسیدن به یک استقبال گسترده باید برنامه‌ریزی‌های زیرساختی بیشتری انجام شود .

این هنرمند ادامه داد: به نظر من سینمای کوتاه ما بیشتر از اینکه در درون خود رشد کند از فضاهای جنبی تأثیر پذیرفته است اما با این وجود با یک نگاه چشمی نیز می‌توان تأثیرگذاری و تفاوت این دوره از آثار را احساس کرد.

شیخ انصاری بر لزوم حفظ پایگاه‌های رسانه‌ای فیلم کوتاه تأکید کرد و گفت: باید رسانه فیلم کوتاه تلاش کند که در طول سال نیز این فضا را با اطلاع رسانی زنده و فعال نگاه دارد تا این تاریخ حداقل برای علاقه‌مندان به این هنر در تقویم ثبت شود.

بر اساس این گزارش، مجموعه نشست‌های تخصصی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «۲۰-۳۵» از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۷، در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در نشست‌ها از ۵ آبان ماه از طریق www.iycs.ir  نام نویسی و کارت ورود به جلسات را دریافت کنند.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *