جستجو

مدرس نشست‌های «۲۰ نشست ۳۵» در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: به نظر من این نشست‌ها یک دوره آموزشی فشرده و کامل نظیر دانشگاه است که به شخصه برای حضور در آن بسیار مشتاقم هستم .

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرگزاری مهر، مجید برزگر شکل گرفتن هر اتفاقی را در حوزه فیلم کوتاه مفید خواند و در این باره گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران، بعد از سال‌هایی که گذرانده، توانسته موفق ظاهر شود، روزگاری، و در سال‌های اولیه تنها جشنواره فیلم کوتاه بعد از انقلاب بود، اما در سالهای اخیر و با ظهور جشنواره ای متعدد ، همچنان برای علاقه مندان فیلم کوتاه جایگاه مهم خودش رادارد.
او افزود: حالا با استقبال مخاطبان و فیلمسازان از این رویداد و میزانِ درخواست برای شرکت در این جشنواره، می‌توان نتیجه گرفت که جشنواره جایگاه خود را برای علاقه‌مندان و سازندگان آثار پیدا کرده است.
کارگردان فیلم “پرویز”، ادامه داد: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران، رویداد مهم و متنوع سینمای ماست و میزان استقبال و آمار آثار رسیده اهمیت جشنواره در ایران و جهان نشان می دهد.
برزگر درباره حضور در نشست‌های حاشیه جشنواره، توضیح داد و گفت: به نظرم این نشست‌ها یک دوره آموزشی فشرده و کامل نظیر دانشگاه است که به شخصه برای حضور در آن بسیار مشتاقم.
او با اشاره به پیوستگی نشست‌های این جشنواره، توضیح داد: این انتخاب سلسله‌وار نشست‌ها اتفاق خوبی است بنابراین اگر کسی مایل باشد که مثلاً موضوع مینمالیسم را در بخش‌های مختلف دنبال کند، این روند، فرصت مناسبی را برای او ایجاد می‌کند. تا جایی که یک شرکت کننده، می‌تواند در حد یک یا چند ترم دانشگاهی از این کلاس‌ها بهره‌مند شود.
این کارگردان تصریح کرد: برای طراحی این نشست‌ها، خوب فکر شده است . تکرارِ مداومِ موضوعات آموزشی می‌تواند به ذهن فیلمساز کمک کند تا تصمیم خود را برای ادامه کار در ساخت فیلم بگیرد. در واقع با آموزش می‌توان، تلنگری ایجاد کرد که فیلمساز به واسطه آن ناگهان متوجه شود که گمشده خود را یافته و بفهمد که ضرورت کار او و مسیرش برای ادامه راه چیست؟
برزگر حضور فیلمسازان در جشنواره را پربار خواند و گفت: هر پاتوق و دورهمی‌ای می‌تواند به سینما و این نسل از فیلمسازان کمک کند و جشنواره این کار را هر سال انجام داده است.در هر دوره، فیلمسازان جمع می‌شوند و ضمن تعامل با هم ، آثار را نقد می‌کنند، می‌آموزند و در نهایت پر می شوند از انرژی برای سال بعد.
او روند فیلم کوتاه را رو به رشد خواند و اظهار کرد: بدون شک فیلم کوتاه ما در مرتبه‌ای بالاتر از سال‌های قبل است و در چند سال گذشته یکی از دوران اوج‌ خود را می‌گذراند. نسلِ جدید فیلمسازان دانا و پیگیر ی اند و با مطالبات جدی وارد عرصه شده‌اند.
کارگردان فیلم “یک شهروند کاملا معمولی” ادامه داد: به نظر من آنچه در فیلم کوتاه امروز، می‌بینیم، ماحصل چند دهه تلاش سینمای مستقل است که امتیاز مهمی به شمار می‌رود.
برزگر فیلم کوتاه را متأثر از عوامل مختلف خواند و گفت: به طور حتم جشنواره فیلم کوتاه تهران بر این عرصه مؤثر بوده است اما نباید تأثیرگذاری مواردی چون: تجربه و شکل زیست، تجربه‌های اجتماعی و ظهور دیجیتال را نادیده گرفت. طی سال‌های اخیر مسئله دیجیتال جا افتاده و دیگر نگاهی ذوق‌زده به آن وجود ندارد. در واقع همه این مسائل منجر به ساخت آثار درخشان سال‌های اخیر شده است.
او بخش پیچینگ را یک گام مؤثر خواند و افزود: در این دوره از جشنواره، پیچینگ سال نخست خود را می‌گذراند، به همین خاطر نواقصی نیز در آن دیده می‌شود اما اجرای آن قطعاً اتفاق مهم و قدم بزرگی است. در واقع، اینکه ما فیلمسازان بدانیم که چطور از طرح خود دفاع کنیم و تهیه‌کنندگان را برای سرمایه‌گذاری قانع کنیم، مهم است. این مسئله در سراسر دنیا به شکلی جدی وجود دارد بنابراین امیدوارم که در سینمای جوان بخشی برای آموزش پیچینگ شکل بگیرد و این روند در طول سال نیز ادامه پیدا کند.
عضو هیئت انتخاب آثار پیچینگ در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، تصریح کرد: به نظر من درصد کمی از آثار این بخش توانسته بودند، به درستی حرکت کنند که شاید دلیل آن را بتوان، نبود تمرین در این نسل از فیلمسازان دانست.
برزگر ادامه داد: فیلمسازان ما در بخش پیچینگ، عادت و تمرین ندارند. به نظرم این جلسات می‌تواند کمک کند تا فیلمسازان بیاموزند که از ایده، فرم، عقاید و دلایل فیلم خود دفاع کنند. البته این بخش، یک کار تازه است که ما اغلب به آن عادت نداریم اما شروع خوبی است.
او تأکید کرد: در پیچینگ فیلمساز باید از ایده دو خطی، یا یک صفحه‌ای، از جهان فیلم ، از مسئله خودش به عنوان فیلمساز دفاع کند و در این مسیر از شکل و فرم از قبل طراحی شده‌اش را مطرح کند. یعنی مرحله‌ای که کاملا فیلمساز تصمیم خودش را برای فرم و محتوای اثرش گرفته است!
بر اساس این گزارش، مجموعه نشست‌های تخصصی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «۲۰-۳۵» از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۷، در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در نشست‌ها از ۵ آبان ماه از طریق www.iycs.ir نام نویسی و کارت ورود به جلسات را دریافت کنند.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *