جستجو
مرتضی‌علی ‌عباس میرزایی:

مرتضی‌علی عباس میرزایی‌ می‌گوید گاهی فیلم‌های کوتاه اقتباسی آن‌قدر خوب هستند که مخاطب را به خواندن اصل داستان تشویق می‌کند.

به‌گزارس ستاد خبری سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از پانا، مرتضی‌علی عباس میرزایی، نویسنده و کارگردان،ر درباره موضوع اقتباس در فیلم کوتاه گفت:‌ «به‌طور کلی موافق کتاب خواندن هستم و به نظرم هر چه کتاب بخوانیم کم خوانده‌ایم. ساختن یک فیلم اقتباسی به شناختی برمی‌گردد که از تجربه‌های زندگی به‌دست می‌آوریم و اینکه بتوانیم قصه‌ای را بعد از خواندن نگارش کنیم. به نظرم اتفاق خوبی است که بتوانیم از یک قصه‌، یک فیلم کوتاه خوب بسازیم.»

وی با اشاره به فیلم کوتاه «مانیکور» ساخته آرمان فیاض با اقتباس از یکی از داستان‌های بیژن نجدی، گفت: «گاهی فیلم‌های کوتاه اقتباسی خوبی دیده‌ام که آنقدر مرا هیجان‌زده می‌کرد که به خواندن آن داستان تشویق شدم. به عنوان یک نویسنده و کارگردان فکر می‌کنم تعریف یک چهارچوب و شاخصه برای یک اثر کوتاه اقتباسی بسیار دشوار است. به نظرم گاهی آنی در یک قصه وجود دارد که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و به ساختن یک فیلم منجر شود.»

کارگردان فیلم سینمایی «انزوا» در تعریف اقتباس عنوان کرد:‌ «به نظرم تعریف اقتباس، مطابقت دقیق با اصل اثر است برای همین چندان موافق اقتباس نیستم، احساس می‌کنم این کار نوعی فرار از کسب اجازه از نویسنده برای نوشتن آن فیلمنامه است. از نظر من هیچ اثر مستقلی وجود ندارد چرا که تاثیر قصه‌هایی که دیده و شنیده‌ایم باعث شده به قصه‌ای برسیم و فیلمنامه‌ای که می‌نویسیم می‌تواند پازلی از همان قصه‌ها باشد.»

وی ادامه داد: «شاید مهم‌ترین تفاوتی که یک اثر اقتباسی و یک اثر مستقل دارد میزان فاداری به متن و قصه است و اینکه چقدر توانسته‌ باشید از تجربیات خود برای روایت آن اثر استفاده کنید؛ زمانی است که شما کتابی را می‌خوانید ممکن است آنقدر شناخت و تجربه نداشته باشید که آن قصه را ثبت کنید و با نویسنده دم‌خور شده باشید که ببینید چه اتفاقی بوده که این قصه رقم خورده است. این موضوعات به این کمک می‌کند که شما یک اثر اقتباسی درجه یک داشته باشید. تعهدی که نسبت به اصل قصه دارید بسیار مهم است تا بتوانید آن را به نحو احسن در فیلم‌تان نشان دهید.»

عباس میرزایی درباره اینکه چرا نویسندگان فیلم کوتاه اکثرا خودشان کارگردان فیلم خود هستند، گفت: «شاید این موضوع به‌خاطر آن باشد که اولین هزینه‌ای که برای تولید یک فیلم می‌شود، فیلمنامه است. شاید ما آنقدر در حوزه فیلم کوتاه حرفه‌ای رفتار نمی‌کنیم که برای آن هزینه‌ کنیم و نویسندگانی تربیت کنیم که می‌دانیم در این حوزه باتجربه هستند. فیلم کوتاه بسیار سخت تولید می‌شود ولی فیلم بلند مناسبات متفاوتی دارد. اما این بحث مهم است که در فیلم کوتاه فرد مستعد و باسواد چگونه می‌تواند هزینه اولیه را مهیا کند؟ مگر آنکه یکی از دوستانش متنی در اختیار او قرار دهد.»

کارگردان فیلم سینمایی «بیرو» ادامه داد: «دلیل دیگر این است که فیلم‌سازان معمولا دوست دارند سراغ ساخت فیلم‌نامه‌ای بروند که مربوط به خودشان است. البته این موضوع گاهی از کوتاهی فیلمسازان است، چرا که اگر سراغ فیلمنامه فردی دیگر بروید باید با آن فرد معاشرت کنید. به هر حال آن متن تراوشات ذهنی فرد دیگری است و شما قرار است آن متن را کارگردانی کنید. در نهایت این موضوع باید از خروجی کارگردان بگذرد. من این تجربه را در اولین فیلمم داشتم.»

این نویسنده و کارگردان با تأکید بر اهمیت کار گروهی در فیلمسازی یادآور شد: «متأسفانه ما در کار گروهی ضعیف هستیم. اینکه از ابتدا با فیلمنامه فرد دیگری کار را شروع کنیم، خود سرآغاز ورود به کار گروهی است و باید به آن درک برسیم که در کار سایر اعضای گروه دخالت نکنیم.»

عباس میرزایی ادامه داد: مورد دیگری که وجود دارد این است که خودمان را علامه می‌دانیم، احساس می‌کنیم بهترین فیلمنامه جهان را ساخته‌ایم و فرد دیگری نمی‌تواند فیلم ما را بسازد. فیلم کوتاهی را به خاطر دارم که فیلمنامه‌نویس آن به این نتیجه رسیده بود که خودش فیلم را بهتر می‌سازد و دوباره آن فیلم را ساخته بود و در نهایت هیچ کدام به جشنواره فیلم کوتاه راه نیافتند. تعامل کردن برای ما به خصوص در حوزه فیلمنامه بسیار سخت است. کسی که توانسته باشد در حوزه فیلم کوتاه خود را با فیلمنامه‌نویس همگام کند، موفق تر است.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد فیلمسازان حرفه‌ای فیلم کوتاه بسیار کم است، خاطرنشان کرد: اکثر افرادی که حرفه‌ای هستند به این نتیجه رسیده‌اند که باید تعامل کردن را سرلوحه کار خود قرار دهند. تعامل کردن برای بخش عظیمی از فیلمسازان فیلم کوتاه دشوار است. این موضوع در فیلم بلند هم صدق می‌کند و کسانی که اهل تعامل نیستند به مشکل برمی‌خورند. اقتباس و کار کردن متن دیگری (اگر زنده باشد) صبر و حوصله بسیار بالایی می‌خواهد و این صبر به وجود نمی‌آید مگر اینکه شما صبر و تعامل را تجربه کرده باشید و من این موضوع را تجربه کرده‌ام.»

‌سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *