جستجو

نشست نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه داستانی در برنامه «شب های داستانی» ایسفا با اجرای آرمان خوانساریان در اولین شب از برگزاری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

 

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست نقد و بررسی آثار داستانی با اجرای آرمان خوانساریان با حضور ابراهیم ایرج‌زاد و سخر عصرآزاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابراهیم ایرج زاد گفت: من سطح فیلم‌های داستانی امسال را به نسبت گذشته نمی‌توانم قوی ارزیابی کنم. وقتی از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حرف می‌زنیم که «اسکار کوالیفاید» نیز شده است، یعنی از معتبرترین جشنواره ایران صحبت می‌کنیم که کیفیت آثار باید در آن بسیار بالا باشد. فیلم «بشقاب» به‌نظرم در روایت گری بسیار جسورانه بود و نگاهی بسیار متفاوت داشت. فیلم «ارفاق» نیز به‌نظرم فیلم قابل قبول و خوبی بود.

 

او ادامه داد: در فیلم کوتاه فیلمساز فراغ بال دارد که آزمون و خطا کند و چیزی را که دوست دارد، به تصویر بکشد. درباره فیلم «ارفاق» هم باید بگویم که کم‌ایراد بود اما ریسکی در آن اتفاق نمی‌افتاد.

سحر عصرآزاد گفت: امیدوارم فیلم‌های بعدی از کیفیت‌ خوبی برخوردار باشند. من فیلم‌«بشقاب» را قابل بحث یافتم. اما در فیلم «ارفاق» به نظرم روایت مبهم است. همچنین فیلم «هپروت» را دوست داشتم و «ملودی آبی» را نیز فیلمی خوب یافتم.
خوانساریان گفت: به نظر من «هپروت» فیلمی داستانی و نه تجربی است چون در آن روایتی داستانی به چشم می‌خورد.
سحر عصر آزاد گفت: جزو کسانی هستم که به نظرم پرداختن به موضوع دفاع مقدس همواره بستر دراماتیک دارد، اما همیشه باید ببینیم نوع نگاه ما نسبت به این سینما چگونه است. فیلمساز و نویسنده باید از خود بپرسد چه وجه تازه‌ای در این حوزه ایجاد می‌کند. به نظر من فیلم کوتاه «لیلا» در این بحث باز مانده است و شفاف بودنش به مخاطب منتقل نمی شود.

ایرج‌زاد گفت: درست است که این فیلم کلیشه‌ای و سانتیمانتال است. اما در آن حتی راکورد نیز حفظ نمی‌شود و این اتفاقی بسیار بد است. ضمن این که به نظر من دارای پلان‌های تکراری، جای دوربین غلط و … است. این مساله خیلی بیشتر از سوژه‌های تکراری آزاردهنده است.
آرمان خوانساریان گفت: با توجه به اتمسفر جسورانه‌ای که شاهد بودیم، فیلم «بشقاب» را که از تبریز هم بود پسندیدم.
ایرج‌زاد گفت: اما در این فیلم نیز فیلمساز به زمین بازی خود وفادار نمانده و پایان‌بندی درستی برای اثر رخ نداده است. ضمن این که انتخاب بازیگر را هم غلط می‌دانم و سن بازیگران باورپذیر نیست. اگر هم درباره این موضوع تعمدی وجود داشته باشد هیچ اثری از این تعمد دیده نمی‌شود.
عصرآزاد گفت: در پرداخت این اثر جسارت زیادی وجود دارد و طنز را به ترسیم می‌کشد بدون این که به مرز لودگی برسد. این فیلم حال و هوای تازه‌ای دارد. بازی بازیگرانش بسیار خوب بود.
خوانساریان گفت: من در این فیلم به جست‌و‌جوی معنا می‌گشتم، البته از بابت این موضوع هم می‌ترسم که اگر فیلم با پایان‌بندی دیگری تمام می‌شد وارد فضای کلیشه‌ای می‌شدیم. ضمن این که باید به طراحی صحنه عالی این اثر نیز اشاره کنم.
عذرا خان‌خواجه کارگردان اثر نیز در این مراسم حضور داشت و گفت: ما نمی‌خواستیم در این فیلمنامه به مبحث «عشق» ورود کنیم. ما می‌خواستیم موضوع نیاز انسان به داستان را مطرح کنیم. می‌خواستیم ماهواره‌چی قصه خیلی بهتر از ماهواره داستان باشد و نقش اول داستان ما را سرگرم کند. شاید پیرزن بشقابش را از دست داده باشد اما توانست روابط دوستی حقیقی را پیش بکشد. باید بگویم که این فیلم، اولین اثر من است و دوست داشتم که به فضای فیلم فانتزی را وارد کنیم.

سپس سحر عصرآزاد درباره فیلم «ارفاق» گفت: قطعا این فیلم از نظر ساخت حرفه‌ای است. اما مشکل من جهت روایت بود و فیلم صریحی را شاهد نبودیم. این اثر میان فیلم و مخاطب فاصله ایجاد می‌کرد و من حالت معلقی در مواجهه با این فیلم داشتم. فضای مدارس پسرانه به نظر من می‌تواند خیلی بهتر از این‌ها درام ایجاد کند و من نتوانستم به خوبی ارتباط حسی برقرار کنم.
ابراهیم ایرج‌زاد گفت: من هم این قضیه را قبول دارم. این فیلم تک کاراکتر نیست و در ارتباط با معلم و شاگرد روایت می‌شود. به نظر من فیلم باید از یک جایی از تنهایی معلم حتی در بیرون از مدرسه شروع می‌شد. معلم و شاگرد در تقابل با هم باید ایده مرکزی قصه را درمی‌آوردند و درواقع باید بگویم که فیلم مشکل کارگردانی ندارد بلکه مشکل این اثر کوتاه از فیلمنامه است و در کل بسیار محافظه‌کارانه است و هیچ جسارتی از سوی فیلمساز به هنگام ساخت اثر دیده نمی‌شود.
این کارگردان گفت: در فیلم کوتاه دیالوگ باید بسیار کم باشد و حتی باید زیر ۳۰ درصد دیالوگ داشته باشیم. حرف را به‌خصوص درباره شخصیت‌پردازی باید نشان داد و نباید با دیالوگ‌ها اطلاعات شخصیت‌پردازانه داد.
ابراهیم ایرج‌زاد درباره فیلم «هپروت» گفت: من خیلی نتوانستم این فیلم را درک کنم.
سحرعصر آزاد نیز گفت: این فیلم به زعم من تجربی است اما فضای آن را پسندیدم.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در حال برگزاری است. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

 

همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز
هشت اثر خراسان شمالی در آستانه ت...
«زنان لَجمن» در لیست مسابقه جشنو...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *