جستجو
ابوالفضل جلیلی در گفتگو با پانا مطرح کرد:

 

ابوالفضل جلیلی، کارگردان و نویسنده سینما می‌گوید نهادهای سینمایی نظیر انجمن سینمای جوانان باید روی فیلم‌های آماتوری، بسیار کوتاه و بدون دیالوگ تمرکز کند تا علاقه‌مندان این حوزه یاد بگیرند که در وهله اول با زبان تصویر صحبت کنند زیرا تربیت فیلم‌سازان بسیار مهم است.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌‎نقل از پانا، ابوالفضل جلیلی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس درباره خاطرات خود از فیلم کوتاه در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «خانه ما در مجاورت انجمن سینمای جوانان ایران بود و زمان مدیریت جعفر صانعی‌مقدم به شوخی به او می‌گفتم «‌اگر با من کاری داشتید کافیست از پنجره مرا صدا کنید؛ خودم را می‌رسانم!». یکی از خاطراتم از جشنواره فیلم کوتاه تهران هم این است که در دوره‌ای از برگزاری آن، مهمان جشنواره بودم که آن سال در هتل کوثر برگزار شد. یکی از شرکت‌کنندگان خانمی اهل یزد بود که فیلمی به نام «گل کویر» ساخته بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت و فیلم خوبی بود. با او هم‌صحبت شدم و فهمیدم فیلم‌سازی متشخص و بامعلومات است و آن شرکت‌کننده خانم طیبه فلکیان بود که اکنون هم در دفتر انجمن سینمای جوانان مسئولیت دارد؛ همیشه ایشان برای من قابل احترام است.»

وی افزود: «همچنین فیلم دیگری از انجمن سینمای جوانان ایران در خاطرم مانده که بعد از دیدنش به یکی از فیلم‌سازان قدیمی گفتم که فیلمی 8 میلی‌متری سراغ دارم که اگر بگویم مهرداد فخیمی آن را فیلمبرداری کرده باور می‌کنی؟ آن فیلم را که «آرزو» نام داشت با هم دیدیم و آنقدر خوب بود که بعد از آن به سازنده آن، ساعد نیک‌ذات، پیشنهاد همکاری دادم.»

این فیلم‌ساز ادامه داد: «خاطره دیگری که از انجمن سینمای جوانان ایران و فیلم کوتاه دارم از خود جعفر صانعی‌مقدم است، به خاطر دارم زمانی ساعت 6 صبح یکی از اقوام را به بیمارستان می‌بردم و مجبور شدم یک کوچه ورود ممنوع را برعکس رانندگی کنم، آن زمان یک ماشین جیپ داشتم که بلندتر از ماشین‌های دیگر بود. در همان لحظه که در آن کوچه ورود ممنوع بودم، راننده‌ای وارد شد و با صدای بلند به من اعتراض کرد. وقتی دقت کردم دیدم آن راننده جعفر صانعی‌مقدم است! که هنوز هم با شوخی و خنده از آن برخورد یاد می‌کنیم.»

انجمن سینمای جوانان باید فیلم‌های آماتوری، بسیار کوتاه و بدون دیالوگ بسازد

جلیلی با اشاره به اهمیت نقش حمایت‌گری از فیلم‌سازان جوان گفت: «جوانان نسل جدید استعداد خوبی دارند و امکانات نیز تا حدی برای آن‌ها خوب است، به نظرم نباید از هدف اصلی دور شد. اکنون می‌بینم عمده نهادهای سینمایی فیلم‌های سینمایی و نیمه‌بلند می‌سازند؛ به نظر من جایی نظیر انجمن سینمای جوانان باید فیلم‌های آماتوری، بسیار کوتاه و بدون دیالوگ بسازد تا علاقه‌مندان این حوزه یاد بگیرند که در وهله اول با زبان تصویر صحبت کنند. تربیت فیلم‌سازان بسیار مهم است، مثلا اگر به عنوان یک معلم از دانش‌آموزان بخواهید در مورد موضوعی انشا بنویسند، قطعا برخی دانش‌آموزان خوب می‌نویسند ولی باید از آنان که انشای خوبی نداشته‌اند هم درباره نوشته‌های خوب هم‌کلاسی‌هایشان نظر‌خواهی کرد.»

کارگردان فیلم سینمایی «گل یا پوچ» ادامه داد: «من هنوز هم با سینماگران و فیلمسازان جوان در ارتباط هستم، گاهی فیلم‌هایشان را برای من می‌فرستند و از من مشورت می‌خواهند و باعث خوشحالی من است که اگر بتوانم تجربه خود را در اختیار آنان بگذارم. انجمن سینمای جوانان وارث سینمای آزاد قدیم است؛ امیدوارم که همیشه آزاد و آباد باشد.»

وی با انتقاد از تغییر مدیران در برخی مجموعه‌ها گفت: «این بسیار خوب است که مدیران کاربلد و با استعداد زیادی داریم اما متأسفانه تا این افراد بخواهند اقدامی انجام دهند و به شرایط کار عادت کنند، تغییر می‌کنند. با این حال چیزی که در مدیریت چنین مجموعه‌هایی بسیار مهم است عشق به خدمت یک مدیر مدبر است و این موضوع رمز موفقیت و پیشرفت آن است.»

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار 27 مهر تا 2 آبان 1401 برگزار می‌شود.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *