جستجو

فیلمبرداری فیلم کوتاه «ارفاق» و «برف آخر» گفت: جریان سینمای ایران در دستان فیلم کوتاه است.

آرمان فیاض که با ایسنا گفتگو می کرد ، ادامه داد : چراکه این بچه‌ها با خلاقیت و به روز هستند و ایده‌های نو در ذهن دارند و ذائقه جدیدی را به سینما اضافه و تزریق می‌کنند و این ذائقه جدید، سینمای ایران را به سمت ویژگی لحنی تازه خواهد برد.

فیلم کوتاه «ارفاق» یکی از 10 فیلم کوتاه راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر است که روز شنبه 16 بهمن ماه در خانه جشنواره اکران خواهد داشت. این فیلم کوتاه در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در 5 بخش نامزد دریافت نشان جشنواره شد و در نهایت، آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این فیلم کوتاه توانست جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند. «ارفاق» دومین حضور خود در جشنواره‌های داخلی را با منتخب شدن در جشنواره فیلم فجر پشت سر می‌گذارد. در ادامه با مدیر فیلمبرداری این فیلم به گفتگو نشستیم.

آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری فیلم کوتاه «ارفاق»، خودش نیز در عرصه فیلمسازی در سینمای کوتاه فعال است که فیلم کوتاه آخرش با عنوان «مانیکور» به بخش رقابتی جشنواره ساندنس راه یافت و در این جشنواره نامزد دریافت جایزه شد. وی همچنین مدیر فیلمبرداری چندین فیلم سینمایی نیز بوده است و در جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری نیز حضور دارد.
فیاض درباره همکاری مشترک با رضا نجاتی و تعامل با این کارگردان در «ارفاق» گفت: من و رضا نجاتی دوست هستیم و «ارفاق» سومین همکاری من و او در مقام فیلمبردار و کارگردان است و خارج از آن نیز همکاری‌های زیادی با هم داشتیم و در فیلم خودم نیز او حضور داشت. با فضای روحی و سلیقه‌های هنری یکدیگر آشنا هستیم و قاعدتاً اتفاقی که سر صحنه فیلم‌ها طی مدت زمانی می‌افتد، بین من و رضا از قبل تجربه شده است و این همکاری و تعامل می‌تواند به نتیجه بهتر و مثبتی برای فیلم برسد و قاعدتاً به فضای کاری یکدیگر بیشتر کمک می‌کنیم. نتیجه و غایت این همکاری برای من و رضا همیشه، رسیدن به یک فیلم باکیفیت است و این مهم نیست که چقدر فیلمبرداری یا کارگردانی ویژه باشد، مهم این است که فیلم، معقول شود و وقتی این اتفاق بیفتد و از نتیجه راضی باشیم، هر دو کارمان را به درستی به سرانجام رساندیم.

وی در پاسخ به اینکه حضور در جایگاه فیلمبردار فیلم کوتاه با توجه به اینکه خودتان هم فیلمساز هستید، چقدر برایتان چالش به همراه دارد؟ توضیح داد: من از سال 79 وارد عرصه فیلمسازی شدم و دانشگاه و فیلمسازی فیلم کوتاه را پیش رو داشتم. در ابتدا کار در سینمای کوتاه، یک فضای اجباری برای همه بود چون در ابتدای راه، به سینمای بلند نمی‌توانستیم راه پیدا کنیم اما الان قصه برایم فرق کرده و سینمای کوتاه برایم جایگاه ویژه‌ای دارد. جدای از این مطلب، فیلمبردار یا فیلمساز بودن، خیلی مقوله‌های جدا از هم نیستند و برای من این دو، تکمیل کننده هستند. تجربه‌های مختلفی در پروژه‌های متعددی که به عنوان فیلمبردار حضور دارم، به دست آورده‌ام که قطعا این تجربه‌ها با من خواهد بود، به ویژه در سینمای بلند این موضوع برایم جذاب‌تر است و همه چیزش با سینمای کوتاه متفاوت است.

فیاض تصریح کرد: این تجربه‌ها که در فیلم‌های دوستانم داشته‌ام، قاعدتاً من را برای ساختن فیلم خودم به جلو می‌اندازد. این دو در هر صورت دو مقوله کامل‌کننده است و اتفاقاً هم تجربه‌های فیلمسازی‌ام را با خود به فیلمبرداری می‌آورم و فضای مشورتی با فیلمسازان به وجود می‌آید چون این عقبه در من وجود دارد.

وی درباره فیلم کوتاه «ارفاق» و فیلمبرداری آن توضیح داد: به اعتقاد من، «ارفاق» پخته‌ترین فیلم رضا نجاتی است که سومین همکاری من و او بود. فیلمنامه بسیار قابلی داشت و کار بسیار چالشی بود. انتخاب لوکیشن ویژه مدرسه که در حافظه بصری همه ما وجود دارد، لوکیشن بسیار سختی است. ما تصمیم گرفتیم وقتی وارد این لوکیشن می‌شویم به اتفاق رضا و سعید حسنلو طراح صحنه، به یک نگاه (لوک) بصری تازه‌ای از مدرسه برسیم و در عین حال واقعیت مدرسه را نیز حفظ کنیم، چراکه اساساً لوکیشن ناآشنایی برای ما نیست، بنابراین با حفظ واقعیت و ماهیت مدرسه، سعی کردیم به وضعیت تصویری تازه برسیم که من به عنوان فیلمبردار سعی کردم با نورپردازی، کمرا وُرک و میزانسن‌های دوربین به این تصویر تازه برسم.

فیلمبردار فیلم کوتاه «ارفاق» همچنین گفت: این فیلم پر از شخصیت بود و کنترل کردن بچه‌های دبیرستانی خودش نوعی چالش است و هدایت کردن بچه‌ها در مسیر فیلمنامه دراماتیک بسیار سخت بود. بنابراین بازی‌ها باید درست هدایت می‌شد که رضا نجاتی از پس آن برآمد ضمن اینکه «ارفاق» متشکل از بچه‌های حرفه‌ای خلاق است از صدابردار، صداگذار و تدوین فوق العاده عماد خدابخش در این مسیر موثر بود.

وی با اشاره به نامزد شدن این فیلم کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران در 5 بخش، بیان کرد: من فکر می‌کردم «ارفاق» می‌توانست در اکثر این رشته‌ها صاحب جایزه اصلی جشنواره تهران شود اما متاسفانه نشد و من به نمایندگی از دوستان، جایزه فیلمبرداری را گرفتم که این جایزه نتیجه همکاری همه دوستانم در گروه سازنده «ارفاق» بود.

فیاض درباره پیش بینی دریافت سیمرغ فجر گفت: به نظر من «ارفاق» استحقاق دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دارد و من فکر می‌کنم یکی از بهترین فیلم‌های کوتاه حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است و من جایگاه ویژه‌ای را برایش قائلم. با توجه به ماهیت دراماتیک و اینکه نوعی تازه در سینمایی است که ما در مدرسه اتفاق می‌افتد، فکر می‌کنم جدید است و امیدوارم داوران توجه ویژه‌ای به آن کنند و فکر می‌کنم شانس بالایی برای دیده شدن و جایزه خواهد داشت.

وی در مورد جایگاه جایزه سیمرغ برای فیلم کوتاهی‌ها گفت: برای فیلم کوتاهی‌ها نیز همچون دیگر عرصه‌های فیلمسازی، جایزه جذاب است اما فیلم کوتاه خیلی ماهیت ویژه و مستقل و تماشاچی حرفه‌ای و خاص خودش را دارد و قاعدتاً چون زمان اندکی برای روایت انتخاب کرده است، ویژه می‌شود و سیمرغ فجر هم با توجه به اینکه مهمترین رویداد سینمایی در ایران به حساب می‌آید، می‌تواند جایزه جذابی برای فیلمساز فیلم کوتاه باشد و می‌تواند فیلمساز را مطرح کند و در آینده کاری‌اش با انگیزه بیشتری کار کند و بتواند برای یفلم‌های بعدی‌اش سرمایه به همراه آورد.

فیاض در پایان در مقام پیشنهاد برای حضور سینمای کوتاه در جشنواره فیلم فجر و جایگاه این سینما گفت: امیدوارم محدودیت 15 دقیقه‌ای برای فیلم‌های کوتاه در جشنواره فجر که خیلی کارآمد نیست، برداشته شود تا فیلم‌های بیشتری در این رویداد شرکت کنند. شاید بتوان به جای این محدودیت زمانی، شرایط حضور متفاوتی تعریف کرد تا جایگاه فجر حفظ و رقابت جدی‌تر شود و اهمیت پیدا کند. این شرایط سبب می‌شود جشنواره فیلم فجر نوعی استقلال در حوزه فیلم‌های کوتاه داشته باشد. اختصاص اکران‌های مردمی نیز برای فیلم‌های کوتاه جشنواره از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به بچه‌های فیلم کوتاه کمک بیشتری در دیده شدن کند و مطمئنم مردم هم از ان استقبال می‌کنند. جریان سینمای ایران در دستان سینمای کوتاه است، چراکه این بچه‌ها با خلاقیت و به روز هستند و ایده‌های نو در ذهن دارند و ذائقه جدیدی را به سینما اضافه و تزریق می‌کنند و این ذائقه جدید، سینمای ایران را به سمت ویژگی لحنی تازه خواهد برد.

در فیلم کوتاه «ارفاق»، هوتن شکیبا، سیاوش چراغی پور، اصغر پیران، مهیار راحت طلب، محمد شاکری، علی راد، منصور نصیری و شایان پناهی ایفای نقش دارند.

فهرست عوامل فیلم کوتاه «ارفاق» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: رضا نجاتی، مدیر فیلمبرداری: آرمان فیاض، تدوین: عماد خدابخش، طراح صحنه: سعید حسنلو، طراح گریم: امید گلزاده، طراح لباس: سمانه احمدی مطلق، صدابردار: هادی معنوی‌پور، طراحی و ترکیب صدا: حسین قورچیان، موسیقی: پیام آزادی، اصلاح رنگ: فربد جلالی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: مرضیه اکبرنژاد، جلوه‌های بصری: محمدرضا رمضانیان، منشی صحنه: رعنا بهرخ، عکاس: مهسا عباسی، طراح پوستر: متین خیبلی، فیلم پشت صحنه: مهرنوش فرجی، مشاور پروژه: سعید زمانیان، روابط عمومی: آزاده فضلی، مجری طرح: اسماعیل نیک سرشت، باتشکر از: مجتبی فریدونی و امیرحسین پاکزاد، تهیه کننده: موسسه فرهنگی و هنری پویا نوین ماندگار و سولماز وزیرزاده.

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *