جستجو

 

نخستین کارگاه فیلمنامه‌نویسی در دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با عنوان «ازایده تا فیلمنامه» در اردوگاه شهید بهشتی ابریشم شهر اصفهان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایلنا، در ابتدای جلسه کارگاه فیلمنامه‌نویسی «از ایده تا فیلمنامه» که با حضور نوجوانان حاضر در المپیاد فیلمسازی از شهرهای مختلف ایران برپا شد، فریبرز آهنین مراحل نگارش فیلمنامه از شکل گیری ایده تا تبدیل آن به فیلمنامه‌نویسی را برای نوجوانان شرح داد و گفت: ایده از ناخوادآگاه هنرمند می‌آید و با سه اصل مجاورت یا همنشینی، مشابهت و تضاد پرورش پیدا می‌کند. بنابراین باید یک فیلمنامه‌نویس در هر گروه سنی که قرار دارد خودش را آزاد و رها و در خدمت ایده بگذارد تا با به‌کارگیری سه فاکتوری که بیان شد، پیام شکل بگیرد.

آهنین پس از توضیحات خود از نوجوانان حاضر در کارگاه خواست تا تصویری را که در ذهن آنها مانده را در سه خط روی کاغذ بیاورند و پس از آن هریک از نوجوانان نوشته‌های خود را خواندند و داستان در چهار خط شکل گرفت و پیام فیلمنامه شکل گرفت و مجموع نوشته‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این مدرس سینما درباره آموزش به نوجوانان گفت: در بحث آموزش به نوجوانان مهم‌ترین نکته‌ای که مورد توجه دارد میزان بازدهی هنرجویان سینما است و من پیش از این تجربه آموزش به نوجوانان و البته جوانانی که تجربه فیلم‌سازی در سینما نداشتند را کار کرده‌ام. به این معنا که جوانانی بودند که در رشته‌هایی غیر از سینما مانند ریاضی، حقوق، صنایع غذایی و غیره درس خوانده بودند و در نوع آموزش با نوجوانان حاضر در المپیاد فیلمسازی فرقی نداشتند و نگاه آنها به سینما مانند همین نوجوانان بود.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به دلیل چارچوب‌های اجتماعی و اعتقادی به نوعی قدرت، شجاعت و جسارت طرح منویات و درونیات از افراد به خصوص نوجوانان گرفته شده است و آنچه از کودکی تحت عنوان بایدها و نبایدهای زندگی به آن‌ها آموزش داده‌اند را در نوشته‌ها و فیلم‌های خود به نمایش می‌گذارند. از همین رو برای تدریس سینما و در نگاه کلی هنر به چنین ذهنیت‌هایی که برای پدیده‌های زندگی نسخه پیچیده شده و آماده‌ای دارد، باید مطالعه کرد و کتاب زیاد خواند تا بتوان در جهت توسعه ایده کار کرد و با‌لطبع من هم همین کار را از گذشته دور تا به امروز انجام داده‌ام.

آهنین افزود: تصویر ذهنی و ایماژ مهم‌ترین عنصر در شکل گیری ایده است و برای اینکه در نوجوانان تمرکز ایجاد کنم تاتصویر ذهنی بسازند، از آن‌ها خواستم که تصویری که در ذهن‌شان وجود دارد را با سه اصل مجاورت، مشابهت و تضاد بیان کنند و دست آخر موفق شدند از دل این تصاویر ذهنی داستان چهار خطی که همان ایده است، بیرون آورند.

این مدرس سینما در ادامه صحبت‌های خود المپیاد فیلمسازی را نقطه مهم و کارآمد در بدنه سینمای ایران ارزیابی کرد و گفت: به اعتقاد من برپایی المپیاد فیلمسازی در درجه نخست دورهم‌نشینی و معاشرت اجتماعی را به نوجوانان آموزش می‌دهد اما نکته مهم این است که چنین جریان‌هایی در صورت تداوم، اتفاق‌های خوبی را رقم می‌زند. خوشبختانه امروزه با طیف باهوشی از نوجوانان مواجه هستیم که درک عجیبی از جهان پیرامون خود دارند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید تداوم داشته باشد.

وی بیان کرد: زمانی که من نوجوان بودم، ازمیان مدارس پسرانه شهری که من در آن زندگی می‌کردم پسرهای قدبلند را برای بازی والیبال انتخاب می‌کردند که من هم جزئی از آن‌ها بودم. یک مربی روس به شکل متوالی با ما تمرین می‌کرد و تمرین این مربی در طول سه سال به شکل مداوم ادامه داشت تا اینکه در نهایت نایب قهرمان بازی‌های آسیایی در مدت زمان سه سال تمرین و ممارست حاصل شد. به همین دلیل معتقدم در صورت تمرین، رها نشدن بچه‌های مستعد در این حوزه و تداوم المپیاد فیلمسازی است که می‌توان به نتایج خوب رسید.

فریبرز آهنین در پایان صحبت‌های خود با ارزیابی فیلم‌هایی که توسط نوجوانان ۹ تا ۱۶ سال ساخته شده بود، گفت: یکی از نکات مهمی که در ارزیابی فیلم‌ها دیدم، دخالت پدران و مادران در فرایند تولید فیلم ازایده تا فیلمنامه و اجرا بود و به این نکته مهم رسیدم که خود پدرها و مادرها هم در ساخت این فیلم‌ها مانند نوجوانان خود در حال یادگیری و تجربه سینما بودند. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهم برای سال آینده یک بندی در فراخوان گنجانده شود تا از پدران و مادران هم بخواهند هم پای کودکان خود فیلم بسازند و سینما را تجربه کنند و به نظرم جای این حضور در المپیاد فیلمسازی خالی است.

 

عکس ها: مریم فرخیان

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *