جستجو
در گفت‌وگو با ایرنا؛

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، گفت: از شکست می‌توانیم برای خلق تجربه درخشان‌تری در سینما استفاده کنیم،‌ از این رو، تنوع ژانر خوب است و می‌تواند تجربه‌های جدید را وارد سینمای حرفه‌ای کند.

 

 فرزین محدث در حاشیه حضور و تماشای آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره آثار حاضر در جشنواره گفت: گاهی احساس می‌کنم جنسی از فیلم‌سازی وجود دارد که گویا فرم در آن مهم‌تر از مضمون و محتوایی است که درباره آن صحبت می‌شود. گویا یک ایده اجرایی داریم و می‌خواهیم فیلمنامه را وارد آن ایده اجرایی کنیم که گاهی ممکن است درست و گاهی به شدت غلط باشد.

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون افزود: گاهی در آثار دغدغه کاراکتر را نمی‌فهمیم؛ می‌دانیم در یک زمان محدود قرار است با کاراکتر آشنا شویم، با موقعیت دراماتیک آن درگیر شویم و باید تاثیرش را بر مخاطب بگذارد. هم در کار فیلم‌سازان حرفه‌ای و هم فیلم‌سازان نسل جدید، جایگاه دوربین، حرکت، میزانسن، رنگ‌پردازی و فضاسازی خوب را می‌بینیم اما گویا کاراکتر را دریافت نمی‌کنیم و فقط شمایل زیبا می‌بینیم. در مورد چند فیلمی که در جشنواره فیلم کوتاه دیدم، می‌توانم بگویم فقط شمایل زیبا بود. فرم‌های خوبی بودند ولی گاهی درگیر کاراکتر نمی‌شدیم.

وی افزود: کار کردن اولین فیلم کوتاه بسیار سخت و مهم است. سال گذشته این شانس را داشتم که در کارگاه‌های شهرام مکری شرکت کنم و او جمله‌ای داشت که می‌گفت اولین فیلم (چه فیلم کوتاه و چه فیلم بلند) مهم‌ترین فیلم شماست؛ این موضوع ساده نیست. برای فیلم اول باید تمام تلاش خود را به کار گیرید، حتما ایراداتی وجود دارد که بعدا برطرف می‌کنید.

فرزین محدث: تنوع ژانر می‌تواند تجربه‌های جدید را وارد سینمای حرفه‌ای کند

بازیگر سریال تلویزیونی بچه مهندس با بیان اینکه ساخت فیلم کوتاه بسیار مهم‌تر از فیلم بلند است، ادامه داد: در فیلم کوتاه و در زمان کم باید کاراکتر خود را معرفی کنید، فضاسازی را باید به مخاطب خود به درستی القا کنید، در حالی که زمانتان کم است باید موقعیت‌های دراماتیک را نشان دهید و دغدغه اجتماعی داشته باشید. اینکه می‌خواهیم حرف بزرگی در فیلم بزنیم مهم نیست؛ مهم این است که آیا معضلی که می‌خواهیم درباره آن حرف بزنیم دغدغه ما و جامعه مان است یا خیر.

وی درباره اهمیت تنوع ژانر در آثار سینمای کوتاه گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران جایگاه خاصی بین فیلم‌سازان دارد و از میان این افراد، فیلم‌سازان آینده سینمای ایران بیرون می‌آیند و باید مسیر آینده فیلم‌سازی سینمای ایران را به وجود بیاورند. سینمای ایران از یک جنس، تفکر و خاستگاه نیست و تنوع می‌خواهد. سینمای ملی یعنی همه ژانرها و مضامین در جشنواره حضور داشته باشند. در این مسیر نیز اگر شکست و اشتباهی باشد خوب است؛ چرا که تنها جایی که شکست باعث پیروزی، خلاقیت و رشد می‌شود، هنر است. سینما هم جزو هنر است، از شکست می‌توانیم برای خلق تجربه درخشان‌تری استفاده کنیم. از این رو، تنوع ژانر خوب است و می‌تواند تجربه‌های جدید را وارد سینمای حرفه‌ای کند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار دوشنبه ۲ آبان با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان می‌دهد.

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *