جستجو

مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی درباره فیلمسازان کوتاه گفت: فیلمسازان فیلم بلند از ایده‌های فیلم کوتاه، زاویه‌های نگاه و شیوه‌های بروز خلاقیت فیلمسازان کوتاه استفاده می‌کنند.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، علیرضا رضاداد مشاور ارشد، رئیس سازمان سینمایی درباره تأثیر برگزاری جشنواره فیلم کوتاه بر فیلمسازان نسل جوان گفت: فیلم کوتاه از دو جنبه اهمیت دارد؛ نخست اینکه ورودی اولیه فیلمسازان به سینما از این راه است؛ یعنی سینماگرانی که در عرصه‌های مستند و بلند آثارشان مطرح و موفق می‌شوند، ریشه در فیلم کوتاه دارند که ورودی منطقی و قائده عملی برای ورود به سینماست.
رضاداد درباره اهمیت‌های دیگر فیلم کوتاه عنوان کرد: به جز اینکه فیلم کوتاه راهی برای ورود به سینماست، گونه‌ای است که در ذات خود قابل اعتنا و اهمیت است. بسیاری از فیلمسازان فیلم کوتاه هرگز وارد عرصه فیلمسازی بلند نشدند و در همان حوزه باقی ماندند و به موفقیت جهانی رسیدند؛ دغدغه و مسأله اصلی آن ها فیلم کوتاه است، چون نوعی از شیوه بیانی است که بسیاری از وجوه هنری با همین شیوه بیانی قابل بیان است.
دبیر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به فیلمسازی فیلمسازان کوتاه در ایران تشریح کرد: در ایران نیز با وجود اینکه، فیلمسازان جوان، امکانات زیادی ندارند، شیوه‌های تولید را به خوبی پیدا کردند، زیرا آنچه در کتاب‌ها و آموزشگاه‌ها در خصوص وجوه اقتصادی فیلم ها گفته می‌شود چندان در ایران قابل اجرا نیست بنابراین هنرمندان نمی‌توانند با استفاده از اصول علمی، جذب سرمایه داشته باشند، به همین دلیل راه حل‌هایی را پیدا کردند که به کمک آن می‌توانند فیلم کوتاه را به خوبی تولید کنند.
رضاداد در خصوص علت ادامه نیافتن بدعت و جسارت فیلمسازان کوتاه در فیلمسازی بلند، توضیح داد: در فیلم کوتاه به دلیل محدودیت زمان یک فیلمساز می‌تواند همه توانایی و انرژی خود را برای خلق لحظات محدودی بگذارد که در این قالب معنا پیدا می‌کند. در بسیاری از آثار سینمایی بلند ممکن است این لحظه‌های جذاب و متناسب با خلق هنری را مشاهده کنیم، اما ارزش و اهمیت فیلم کوتاه در این است تمام این‌ها در یک زمان کوتاه جمع شده و نمایش داده می‌شود.
او با بیان اینکه فیلم کوتاه روی فیلم بلند از دو جنبه تأثیرگذار بوده است، افزود: فیلمسازان فیلم بلند از ایده‌های فیلم کوتاه، زاویه‌های نگاه و شیوه‌های بروز خلاقیت فیلمسازان کوتاه استفاده می‌کنند و ردپای بسیاری از آثار فیلم کوتاه در فیلم‌های بلند سینمایی دیده می‌شود و این نوعی توجه است که فیلمسازان آثار بلند نسبت به فیلمسازان کوتاه دارند.
رضاداد با اشاره به اینکه فیلمسازان کوتاه معمولا ایده‌های همراه خود را که در فیلم کوتاه قابل بیان نیست، به فیلم بلند داستانی می‌آورند، عنوان کرد: آثاری که در این حوزه ساخته می‌شود، برجسته شده و منجر به تحول در سینمای بلند خواهد شد. هردو این حوزه در تاریخ چهل ساله بعد از انقلاب سینمای ما قابل مطالعه است؛ به این معنی که بسیاری از فیلمسازان کوتاه وارد جریان فیلمسازی سینمایی شدند و بداعت موجود در فیلم کوتاه را وارد سینمای بلند کردند، بنابراین فیلمسازان بلند نیز، از آثار کوتاه گرته برداری کردند.
شایان ذکر است، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲۳ آبان ماه در پردیس ملت ادامه دارد

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *