جستجو

یک بازیگر پرکار عرصه تلویزیون، سینما و تئاتر از لذت بخش بودن همکاری با کارگردانان جوان در عرصه فیلم کوتاه و اهمیت ایجاد فرصت برای دیده شدن آن‌ها سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از خبرگزاری موج، علیرضا استادی بازیگر پرکاری است که این روزها جدای از حضور در سریال‌های تلویزیونی، نمایش خانگی  و فیلم های سینمای با دو فیلم کوتاه «سقف کاذب» به کارگردانی محسن نجفی مهری و «قطعه 85» به کارگردانی شهرام مسلخی در بسته فیلم هفت در گروه هنروتجربه بر روی پرده سینما حضور دارد.

این بازیگر پرکار در مورد همکاری‌اش با کارگردانان جوان در عرصه فیلم کوتاه گفت: یکی از افتخاراتم این است که از دیرباز در کنار هنرمندانی که فیلم کوتاه می‌سازند حضور داشته و با آن‌ها همکاری می‌کنم. از دهه ۷۰ فعالیتم را با فیلم کوتاه شروع کرده و از این کار بسیار لذت می‌برم.

علیرضا استادی و شهرام مسلخی در پشت صحنه فیلم کوتاه قطعه 85

وی در پاسخ به این سوال که چگونه بعد از این همه سال فعالیت در همه حوزه های نمایشی اعم از تئاتر، سینما، تلویزیون و نمایش خانگی کماکان در عرصه فیلم کوتاه هم حاضر به قبول نقش می‌شود گفت: غالبا کارگردانان جوان اقدام به ساخت فیلم  کوتاه می‌کنند و آنقدر روح روانی دارند و قصه‌هایی سلیس، خوب و جذاب انتخاب می‌کنند که هنوز هم مشتاقم تا در آثار درخشانشان حضور داشته باشم؛ آن‌ها هم به من لطف دارند.

فیلمنامه مهمترین دلیل برای حضور هنرمندان در یک اثر سینمایی است

این بازیگر پرکار در پاسخ به این سوال که آیا حضور بازیگران حرفه ای در فیلم های کوتاه آسیب زننده است یا کمک کننده؟ گفت: به نظر من انگیزه خیلی از همکاران من برای حضور در مدیوم کارهای هنری چه فیلم‌های کوتاه یا بلند، سینمایی یا تله فیلم و حتی صحنه نمایش، به پی رنگ قصه و فیلمنامه  یا نمایشنامه بستگی دارد که تا چه میزان درگیرشان کند؛ حتی خیلی از موارد بوده که فیلمنامه یک فیلم بلند سینمایی نتوانسته از نظر روحی و روانی یک بازیگر را تطمیع و اقناع کند و از همکاری در آن پروژه احساس رضایت کند. به نظر من حضور در فیلم‌های کوتاه برای بازیگرانی که اتفاقا به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند فرصت مغتنمی است و من که به این همکاری‌هایم افتخار می‌کنم.

مسئولان لطف کنند و فرصت دیده شدن فیلم‌های کوتاه را فراهم آورند!

استادی در پاسخ به اینکه آیا دیده شدن یا نشدن کارشان اهمیتی ندارد تصریح کرد: قطعا موفقیت اثر برای ما که به خاطر مخاطب کار می‌کنیم اهمیت دارد و هر چقدر این عرصه بازتر شود در دیده شدن کارها موثر خواهد بود. به نظر من هنرمندان فیلمساز کارشان را انجام داده‌اند وبخش عمده‌ای از سینمای مستقل هم به همین عزیزان گفته می‌شود که واقعا به دور از هیاهوهای اجرائی و رانت های موجود و پول‌های مختلف، روی پای خودشان ایستاده‌اند و کارشان را انجام می‌دهند. بنابراین آرتیست کار خودش را انجام داده و مابقی ماجرا به عهده مسئولین است که لطف کنند و بخش را در کنداکتور نمایش‌ها، برای نمایش این آثار باز کنند که مخاطب بیشتری بتواند از این کارها استفاده ببرد و اتفاقا چون کارها کوتاه هستند در جاهای مختلف با زمان بندی کوتاه و به فراخور آن فضا ها اکران شود چه در وسایل حمل و نقل باشد که اتفاقا من دیده‌ام که برخی جاها از این آثار بهره برده‌اند و چه مکان‌های مختلف عمومی دیگر.

علیرضا استادی

این بازیگر عرصه های مختلف هنرهای نمایشی در پاسخ به اینکه آیا برای بازیگر پرکاری چون شما که سابقه پرباری هم از حضور در آثار مختلف و با کارگردان های متعدد دارید، همکاری و حرف‌شنوی از یک کارگردان جوان سخت نیست گفت: به هیچ وجه چرا که به قول استاد پرویز پرستویی همیشه خودمان را اول راه می‌دانیم و طلبه این راهیم. وظیفه اخلاقی و حرفه‌ای بازیگر این است که دربست خودش را در اختیار آن کارگردان قرار دهد تا به یک تعاملی برسند و هرچقدر این تعامل کامل تر باشد خروجی کار هم مطلوب تر خواهد بود.

علیرضا استادی در پاسخ به اینکه اگر فکر کنید که آن کارگردان اشتباه می‌گوید چه کار خواهید کرد گفت: به هر حال بنا بر همکاری است. ما قبول کرده‌ایم که اصل اول آخر این است که فردی را به عنوان کارگردان و سرپرست کار پذیرفته‌ایم و می‌دانیم که با نظر او در خدمت پیرنگ کار و قصه هستیم تا حرف او را مطرح کنیم.

بیش از جایزه خروجی کار برایم اهمیت دارد

این هنرپیشه پرکار که به خاطر حضور در فیلم رو به قبله به کارگردانی امیرمهدی پوروزیری موفق به دریافت جایزه از چهارمین جشنواره عمار شده است در مورد اهمیت جایزه برای یک بازیگر گفت: نمی‌شود گفت که دریافت جایزه برای کسی اهمیت ندارد اما برای من بیش از جایزه خروجی و تاثیر کار مهم است. به عنوان مثال همین «فیلم کوتاه قطعه ۸۵» که با همت گروه و به‌ویژه کارگردانش آقای مسلخی جوایز زیادی هم در جشنواره های مختلف بدست آورده است فیلمی خوش ساخت و با پیامی آموزنده است که از این منظر برایم بیشتر از جوایزش اهمیت دارد.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *