جستجو

مدرس نشست‌های «۲۰ نشست ۳۵» در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بر لزوم توجه به آموزش تأکید کرد و گفت: نه تنها ارزش و تأثیرگذاری نشست‌های آموزشی را برابر با خود جشنواره می‌دانم بلکه معتقدم این روند باید در طول سال ادامه یابد.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایلنا، عطاالله کوپال برگزاری رویدادهایی چون جشنواره فیلم کوتاه تهران را عامل مهمی در افزایش انگیزه جوانان دانست و در این باره گفت: در ایران جشنواره‌های متعددی برای فیلم کوتاه برگزار می‌شود. به همین خاطر و در مجموع می‌توان امیدوار بود که این مسیر بتواند خلاقیت‌های جوانان برای تولید آثار هنری برانگیزد.
او ادامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران، از دیرباز به حمایت از ساخت فیلم کوتاه پرداخته است. از این گذشته، این انجمن به طور گسترده بر روی آموزشِ هنر و فن سینما برنامه‌ریزی کرده و به پایگاهی برای جذب جوانان علاقه‌مند به سوی فیلم‌سازی تبدیل شده است.
این مدرس دانشگاه و پژوهشگر تصریح کرد: هم اکنون که جشنواره فیلم کوتاه ایران در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود، می‌توان انتظار داشت که هنر آموختگان این انجمن، خلاقیت خود را در سطحی گسترده و با معیارهای جهانی محک بزنند.
کوپال، جشنواره فیلم کوتاه تهران را فضایی برای بروز اندیشه جوانان دانست و اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ایران می‌تواند به یک فضای هم اندیشی سالم در سینما و بازار سالمی برای فیلم‌سازان جوان ایرانی تبدیل شود و زمینه را برای حرفه‌ای شدن فیلم‌سازان و عرضه آثار آنان به متقاضیان جهانی فراهم سازد.
او تأکید کرد: فکر می‌کنم دبیرخانه جشنواره باید ارتباط گسترده‌تری با فضای دانشجویی کشور برقرار کند. این دبیرخانه بهتر است در تمام طول سال با معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در ارتباط باشد و برای اشاعه و گسترش فرهنگ سینمایی در دانشگاه‌ها برنامه‌هایی را به اجرا درآورد.
کوپال بر لزوم برقراری ارتباطی نزدیک‌تر بین جشنواره تهران و بخش‌های بین‌المللی تأکید کرد و گفت: در جهان معاصر تا جایی که می‌دانم جشنواره‌های متعددی برای فیلم کوتاه برگزار می‌شود بنابراین بهتر است که دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ایران بتواند با اغلب این جشنواره‌ها پیوند برقرار کند تا این فضا در تمام طول سال به صورت مؤثر و مفید، به پلی تبدیل شود که علاقه‌مندان فیلم کوتاه را به همتایانِ جهانی آن‌ها مرتبط می‌کند.
او افزود: در کنار نهادهای دولتی برای حمایت از فیلم کوتاه بهتر است به فکر تأسیس نهادها و انجمن‌ها و یا سازمان‌های مردم نهاد برای حمایت از فیلم کوتاه بود و به چنین سازمان‌ها و تشکیلاتی میدان ظهور و فعالیت داد. بی‌گمان دبیرخانه جشنواره و انجمن‌های دولتیِ مرتبط با فیلم کوتاه باید از گسترش چنین سازوکاری پشتیبانی کنند.
مدرس نشست‌های «۲۰ نشست ۳۵» در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، درباره ورک شاپ‌های این دوره از جشنواره گفت: به نظر می‌رسد که هر دوره از جشنواره در امر آموزش، پربارتر می‌شود و ضرورت آموزش در کنار این رویداد فرهنگی دائماً بیشتر احساس می‌شود. بی‌تردید برگزاری نشست‌های آموزشی تأثیر چشمگیری بر روی کیفیت هر دوره از جشنواره خواهد داشت.
او ادامه داد: در مجموعه آموزشیِ این جشنواره، من در یک نشست تخصصی درباره «رئالیسم در هنر» سخن خواهم گفت. از نیمه قرن نوزدهم و پیش از اختراع سینما، رئالیسم در هنرهای تجسمی، ادبیات و نمایش پدید آمد و تأثیر چشمگیری بر دگرگونی آثار هنری این دوره برجای نهاد. هنر سینما در حالی قدم به عرصه ظهور گذاشت که جهان اندیشه درگیرِ مباحثات مربوط به واقع‌گرایی یا ناواقع‌گرایی بود و مسلماً سینما نیز از ورود به چنین مباحثی برکنار نماند.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: نه تنها ارزش و تأثیرگذاری نشست‌های آموزشی را برابر با خود جشنواره می‌دانم بلکه معتقدم از سوی دبیرخانه جشنواره، بهتر است ترتیبی اتخاذ شود که این نشست‌های تخصصی در تمام طول سال درون دانشگاه‌ها و حتی فضای هنرستان‌های هنری و حرفه‌ای و هر نهاد دیگری که با جوانان مرتبط است، تداوم یابد. آموزش را نباید فقط به مثابه فواره‌ای دانست که پس از پایان جشنواره، تا جشنواره‌ای دیگر بسته می‌شود. آموزش به صورت برگزاری کارگاه و نشست‌های تخصصی باید همواره ادامه یابد و برای آن باید سرمایه‌گذاری ویژه انجام داد.
بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۲ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.
اخبار این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره به نشانی www.tisff.ir و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان به نشانی www.iycs.ir قابل دسترسی است.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *