جستجو

مرتضی خان محمد مدیر فیلمبرداری سینما و عضو هیات انتخاب اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی 20» معتقد است که وضعیت چند سال اخیر سینمای کوتاه بسیار بهتر از سینمای بلند شده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایرنا؛ مرتضی خان محمد مدیر فیلمبرداری سینما و عضو هیات انتخاب اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی 20» درباره رویکرد این جشنواره در انتخاب آثار و همچنین همکاری با فیلمسازان فیلم کوتاه گفت: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه سلفی 20 یک اتفاق خیلی خوب در عرصه فیلم کوتاه بود زیرا فیلم‌های مردمی که به جشنواره ارسال شده بودند حرف‌ها و مفاهیم زیادی را به مخاطب منتقل می کردند. این نگاه هنرمندانه توسط فیلمسازان مردمی به ماجرای کرونا سبب شده بود تا ما به لحاظ سوژه و نگاه با آثار بسیار قابل تاملی روبرو شویم.

وی ادامه داد: در این جشنواره، بیشتر از دریچه سوژه و ایده پردازی به فیلم ها نگاه کردیم اما آثاری هم بودند که به لحاظ فنی و تکنیکی حرفی برای گفتن داشتند. مستندهایی که با موضوع کرونا ساخته شده بودند علیرغم اینکه کوتاه بودند اما مفهوم را به درستی منتقل می کردند.

این فیلمبردار سینما با بیان اینکه در سال‌های اخیر نسبت به فیلم کوتاه دغدغه مندتر است، گفت: از دیدگاه من فیلم کوتاه یک سکانس از یک فیلم بیگ پروداکشن است و برای ساخت آن باید به اندازه همان فیلم بلند انرژی و فکر گذاشت. در سینمای کوتاه اکثر فیلم ها با بودجه شخصی بچه‌های فیلمساز ساخته و هزینه تولید باید بسیار پایین تر از کارهای بلند تمام شود.

وی با اشاره به اینکه در ساخت فیلم کوتاه باید کمک کرد تا هزینه تجهیزات و عوامل مانع از ساخت آن نشود، افزود: شخصا هر وقت برای کار کوتاه قراردادی می بندم اول از همه اینکه با دلم کار را قبول می کنم نه مباحث مالی و تمام تلاشم را هم می کنم تجهیزاتی به کار ببرم که هزینه‌ها را کاهش دهد. در حوزه فیلمسازی و مخصوصا تجهیزات فیلمبرداری و سینمایی در شرایط کنونی همه چیز بسیار گران شده‌ است.

خان محمد تصریح کرد: در حال حاضر آن اعتبار و اهمیت فیلم کوتاه ایران در جهان به مراتب بالاتر از سینمای بلند است و من هم همیشه به فعالیت در این حوزه علاقه‌مند بوده‌ام. واقعا در فیلم کوتاه فیلمنامه‌ها بسیار درخشان هستند. امسال من چند فیلم کوتاه نیز در کنار کارهای دیگر انجام داده‌ام که واقعا از حضور در آن پروژه‌ها لذت بردم. نگاه نویسندگان و کارگردانان در فیلم کوتاه کاملا عمیق و مفهومی است.

وی در پایان عنوان کرد: خوشبختانه اهمیت فیلم کوتاه در کشور ما نیز در چند سال اخیر بسیار بیشتر شده است. خوشبختانه جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز در کشور ما بر این حوزه تمرکز دارد و به طور تخصصی به آن می پردازد و بسیاری از فیلمسازان فیلم‌هایشان را برای حضور و نمایش در این جشنواره تولید می کنند. امیدوارم حوزه فیلم کوتاه قدرتمند مثل همیشه در سال‌های آینده نیز به پیش برود زیرا یکی از نشانه‌های پویایی در سینمای هر کشور است.

اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» به دبیری مریم دوستی 5 آبان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *