پوریا ذوالفقاری منتقد، نویسنده سینما و عضو هیات انتخاب بخش داستانی سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سوره سینما درخصوص تولیدات سینمایی از جمله فیلم کوتاه در ایام کرونا و برگزاری جشنواره‌های سینمایی گفت: در شرایط کرونایی فعلی ظاهرا در سینمای بلند خللی در تولید به وجود نیامده و حتی تعداد پروانه های ساخت صادر شده نیز افزایش هم یافته است، حالا این که چه تعدادشان به ساخت برسند، بحث دیگری است ناگفته نماند عرصه فیلم کوتاه آسیب پذیرتر بوده و تولیدات این حوزه فرصت‌های زیادی برای دیده شدن ندارند چرا که کرونا به این بخش آسیب زده است. تعطیلی نشست های نمایش، نقد فیلم های کوتاه و سینما تک‌ها و… قطعا به ضرر فیلم کوتاه است.

وی با اشاره به اینکه چاره‌ای جز رفتن به سمت نمایش آنلاین نداریم، افزود: پلتفرم‌های عرضه محصولات تصویری قطعا می‌توانند برای فیلم‌های مستند و کوتاه مفید باشند. شاید برای نخستین بار فرصتی پیش آمده که فیلم کوتاه در دسترس خانواده‌ها و طیف گسترده ای از مخاطبان بالقوه‌ای قرار بگیرد که درصدی از آنها به مرور زمان تبدیل به دوستداران سینما شوند. ما که این همه آزمون و خطای بی حاصل را تجربه کرده‌ایم، چرا از این فرصت پیش آمده استفاده نکنیم، به ویژه که تماشای آنلاین آثار تصویری در همه جای جهان جا افتاده است و کم کم تبدیل به عادت و سنت مخاطب شده است. به همین دلایل نباید فیلم کوتاه را از این پتانسیل محروم کنیم.

این منتقد سینما تصریح کرد: متاسفانه فیلم‌های کوتاه فرصت زیادی برای دیده و نقد شدن ندارند. جشنواره فیلم کوتاه همان آیینی است که فعالان و علاقمندان این عرصه را گرد هم جمع می کند. بسیاری از کسانی که فیلم کوتاه می سازند و حتی خودشان از کیفیت نهایی فیلم شان رضایت ندارند، برای شرکت در این جشنواره ثبت نام  می کنند. قابل درک هم است زیرا دوست دارند شانس شان را بیازمایند و حضور داشته باشند. ضمن این که متاسفانه زیاد نیستند منتقدانی که درباره فیلم‌های کوتاه بنویسند و این عرصه را دنبال کنند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه ما روی بدترین فیلم‌های بلندمان چندین نقد منتشر شده داریم، عنوان کرد: درباره تعدادی از بهترین فیلم های کوتاه ما کسی چیزی ننوشته و این آثار را کندوکاو نکرده است. جشنواره فیلم کوتاه تهران تعدادی از منتقدان را ناگزیر به تماشا و کشف جذابیت‌های عرصه فیلم کوتاه کرده است. این اتفاق باید درباره منتقدان بیشتری اتفاق بیفتد. قطعا بی‌اعتنایی منتقدان یکی از علت‌های مهجور بودن سینمای کوتاه است.

وی همچنین درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی همزمان با ایام کرونا هم بیان کرد: راستش معلوم نیست کرونا تا چه زمانی مهمان ماست. اوایل سال فکر می کردیم چندماهی هست و آن زمان پیشنهاد این بود که رویدادها لغو شوند. انحصاری هم به ایران نداشت و حتی فستیوال کن هم برگزار نشد. ولی حالا و بعد از ۸ ماه، من همان طور که با اکران آنلاین فیلم ها موافقم، برگزاری آنلاین فستیوال ها را هم بد نمی دانم. تجربه ای است که به امتحانش می ارزد.

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان گفت: ضمن تحسین تعدادی از بازیگران حرفه ای که در عرصه فیلم کوتاه هم فعال اند و معمولا بدون گرفتن دستمزد در این آثار حضور می یابند، دلم می خواهد به سازندگان فیلم کوتاه بگویم صرف استفاده از بازیگران حرفه ای و تقلید از فیلم های بلند پر سر و صدا (و نه لزوما خوب) سال های اخیر، تضمین کیفیت نیست. از فیلم کوتاه انتظار اصالت می رود. در سینمای بلند به قدر کافی تقلید و ستاره بازی بی حاصل را شاهد هستیم.