جستجو

سخنی با هم دیاری‌های فرهنگ دوست، به بهانه ی برگزاری جشنواره ی فیلم شبدیز

شهریور، صدای شیهه ی شبدیز را خواهیم شنید.
محسن مرادی (۱)  _ عضو انجمن سینمای جوان کرمانشاه

 

شهریورماه، پس از حدود ۲۵ سال، کرمانشاه دوباره میزبان جشنواره ی منطقه ای سینمای جوان کشور خواهد بود. توفیقی که معلوم نیست دوباره کی دست دهد.

با کمال تأسف بسیار، کرمانشاه که به حق، مرکزیت غرب کشور و ظرفیت های گران سنگ فرهنگی و تاریخی دیرینه ای را دارد، سالهاست که از میزبانی چنین جشنواره هایی محروم بوده است.استانی که زاینده و پرورنده ی استعدادهای بزرگ سینمایی و نمایشی است، متأسفانه ناتوان از برگزاری جشنواره هایی حتی مختصر و منطقه ای است. این در حالی است که برخی شهرهای کوچک و گمنام، میزبان جشنواره های بین المللی می شوند و به واسطه ی همین میزبانی ها، به بالندگی های مادی و معنوی فراوان می رسند.

کرمانشاه، معدن هنر و فرهنگ است. به حال و روزِ نامساعد بعضی لحظه های شهر نگاه نکنیم؛ در زیر خاکستر بی رمقی و خشونت و پریشانی آدمهاش، دنیایی ذوق و صفا وجود دارد. درست است که اقتصاد ضعیف شهر، مردم را از دل و دماغ انداخته است، اما به محض دمیدن نسیمی از فراغت و آرامش، آن خوی عاشق پیشه ی باذوق، پدیدار می شود و زندگی به معنای آرمانی آن خود را نشان می دهد.

من می خواهم دوباره این نکته را تکرار کنم که فرهنگ از اقتصاد مهم تر است. در شرایط سختی که نان نباشد، آدمها ممکن است به جان هم بیفتند و از قوانین جنگل پیروی کنند؛ اما اگر فرهنگ انسانی والا در وجودشان نهادینه شده باشد، تاب می آورند و دوره ی بحران را به خوبی پشت سر می گذارند. بسیاری از پرخاش گری ها و بی اخلاقی های امروز جامعه ی ما نتیجه ی رخوت و ضعف فرهنگی است. نمی خواهم درباره ی چگونگی ارتقای فرهنگی روده درازی کنم؛ حرف اصلی ام این است که فیلم و سینما، تئاتر، شعر و داستان، موسیقی، خط، عکاسی، نقاشی و … همگی از اسباب تقویت و انتشار فرهنگ اند و هرکمکی در راستای نشر و اشائه ی چنین ابزاری، خدمت به تقویت فرهنگ و پاکیزگی روح و روان جامعه است. و غرض نهایی اینکه، برگزاری چنین جشنواره هایی بدون تردید به ارتقای فرهنگی دیارمان کمک خواهد کرد.

اما برگزاری صِرف جشنواره، مطلبی است و کیفیت برگزاری آن، مطلبی دیگر. درشهرهایی که مسئولین آن با هم در تعامل و اتفاق اند، هر نهاد، گوشه ای از کار را می گیرد و هر رویدادی به بهترین نحو ممکن به اجرا و پایان می رسد و خاطره ای خوش در حافظه ی میزبان و میهمان به جا خواهد گذاشت. جشنواره ی منطقه ای سینمای جوان شبدیز هم رویداد مبارکی است که کوشش ها شده تا نصیب کرمانشاه شود. اما برگزاری جشنواره، اعتبار می خواهد و پشتکار. یعنی هم باید حمایت مالی شود و هم افراد برگزاری آن از دل و جان بکوشند و تلاش کنند تا بار دیگر مورد اعتماد قرار گیرند و میزبانی نصیبشان شود. دراین میان، اعضای برگزاری جشنواره، فقط زحمتکشان انجمن سینمای جوان و اداره ی ارشاد نیستند؛ هر مسئولی در نهادها و ارگان های کرمانشاه مسئول است و مؤظف. هر شهروندی ذی حضور است و مسئول. صاحبان صنایع و شرکت های معتبر باید آستین همت بالا بزنند و تلاش کنند. خیّرین مسجدساز و مدرسه ساز، حالا باید فرهنگ ساز شوند. اهالی رسانه و مطبوعات باید تنور این رویداد مهم فرهنگی را داغ تر کنند و واسطه ی خیری شوند برای برانگیختن غرور و تعصب کرمانشاهی. گرچه شاید برخی از مسئولین این استان، بومی آن نباشند؛ اما در کارنامه ی مدیریتی شان حتماً درج و ثبت خواهد شد. استاندارمحترم می تواند با تشریک مساعی ارگان های تحت نظارت خود، مجابشان کند تا گوشه ای از کار را بگیرند. شهردار هنرمند و بافرهنگ می تواند کمک بسیاربزرگی دراین رابطه باشد.سپاه و بسیج دربخش فرهنگی خود باید حتماً به این مسئله توجه و امداد ویژه نشان دهند. خلاصه ی سخن این که، فرهنگِ شهرماست؛ اگر نگران شهرمان هستیم، بدون چشم داشت، همت کنیم.

بزرگان سینما و هنرمندان طراز اولی به واسطه ی این رویداد به کرمانشاه خواهند آمد. هنرمندان ۱۱ استان مهمان ما خواهند شد. و شبدیز با نور و تصویر و حرکت به شهر ما خواهد آمد. بالاغیرتاً نگذاریم زخمی و وارفته از کرمانشاه برود.  

 


    • عضویت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۳۶۲
    • برنده ی جایزه ی مسابقه ملی کانون پرورش فکری( نامه ای به ستاره ی دنباله دار هالی ۱۳۶۵)
    • ثبت دهها فیلم نامه ی سینمایی در بانک فیلم نامه ی خانه ی سینمای ایران
    • نویسنده ی مجموعه ی سیزده قسمتی انیمیشن سه بعدی: من پهلوانم [ صدا و سیمای مرکزکرمانشاه]، مجموعه انیمیشن بچه های بازار [ هنرهای رقومی سپاه] و …
    • مدرّس فیلم نامه نویسی و گزارش نویسی در انجمن سینمای جوان کرمانشاه به مدت ۱۰ سال و تدریس در مؤسسات و نهاد های دیگر از جمله دانشگاه ها و… مسئول واحد فیلم نامه ی انجمن سینمای جوان کرمانشاه، مشاور و راهنمای فیلم نامه در ده ها فیلم کوتاه و مستند ، عضو شورای پیچینگ انجمن سینمای جوان و …
    • داورِ جشنواره های: فیلم نامه نویسی استانی نماز، جشنواره ی آزاد استانی ، جشنواره ی استانی پروانه ها ، فیلم و فیلم نامه ی چهارمین جشنواره ی سکانس بیداری استان کرمانشاه، جشنواره ی فیلم و فیلم نامه ی قرآن و عترت استان    و …
    • برنده ی مقام سوم مسابقه ی فیلم نامه نویسی قرآنی دانشجویان کشور-۱۳۸۵
    • مقام برتر فیلم نامه ی ششمین دوره ی جشنواره ی ملی نماز و نیایش-۱۳۹۳
    • لوح تقدیر و جایزه ی جشنواره ی فیلم نامه نویسی منطقه ای کومش- ۱۳۹۵
    • دریافت لوح تقدیر و راهیابی به بخش مسابقه از جشنواره های :

    پلیس، قلم طلایی دفاع مقدس، انیمیشن رضوی، جشنواره ی ملی  فیلم های ورزشی، مسابقه ی ملی فیلم نامه نویسی مجله ی فیلم نگار، کنگره ی ملی شهدای تدارکات،  دومین جشنواره ی ملی اعتکاف، دومین جشنواره  ملی فیلم نامه نویسی اشراق، هشتمین جشنواره ی بین المللی رسانه های دیجیتال، چهاردهمین جشنواره ی سراسری فرهنگی هنری نماز، اولین جشنواره داستان نویسی ملی راهیان نور، اولین جشنواره ی ملی فیلمنامه نویسی سما، جشنواره ی ملی فیلم سنگر، دومین جشنواره ی ملی فرهنگی هنری چشمان آسمانی انقلاب اسلامی، مقام سوم داستان نویسی جشنواره ی صد و هفتاد و پنج شهید غواص دانشگاه آزاد کرمانشاه، جشنواره ملی فیلم نامه نویسی آیات (گیلان)  و

 

همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز
هشت اثر خراسان شمالی در آستانه ت...
«زنان لَجمن» در لیست مسابقه جشنو...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *