جستجو

صداگذار سینما معتقد است فیلم کوتاه سینمای کوتاه و مستقل به هنر سینما نزدیک‌تر هستند و فیلم‌های کوتاه ایده‌های جدیدی را به سینما ارائه می‌کنند.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسین قورچیان که تاکنون با فیلم‌های کوتاه زیادی همکاری کرده است، درباره تجربه‌های اولیه خود در این حوزه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: قدیم‌تر که با دوستانی همچون سامان سالور و محسن امیریوسفی در فیلم کوتاه همکاری می‌کردیم و روحیه کار تیمی بیشتر از حالا هم بود. در آن مقطع با این فیلمسازان سینمای کوتاه کار می‌کردم چون از بچگی در سینما و استودیو بحضورداشتم. برای مثال در تیتراژ «خواب تلخ» به شوخی مقابل اسم همه نوشته بودند: «جوان ناکام» اما جلوی اسم من «نوجوان ناکام» نوشته بودند زیراآن زمان فقط ۱۸ سالم بود.

وی افزود: شرایط فیلمسازی در گذشته با امروز تفاوت داشت و ساخت اولین فیلم سینمایی برای هرکسی فرآیند عجیب و غریبی محسوب می‌شد اما حالا روند فیلمسازی و امکانات راحت‌تر شده است. هرچند حالا با این اوضاع مالی شرایط ساخت فیلم در سینمای مستقل هم سخت شده است. حتی ما گاهی فقط هزینه استودیو را از پروژه‌ها دریافت می‌کنیم اما هزینه ها به قدری بالا رفته که مثل سابق نمی‌شود یک ایده شخصی را با بودجه کم به فیلم تبدیل کرد. درحالی‌که یکی از ویژگی‌های فیلم کوتاه و سینمای مستقل این است که فیلمساز ایده خود را بدون نگرانی برای برگشت سرمایه‌اش به فیلم تبدیل کند.

قورچیان خاطرنشان کرد: از نظر من سینمای کوتاه و مستقل به هنر سینما بسیار نزدیک ترند. در این مدیوم دغدغه کارگردان با کمترین سانسور و هزینه تبدیل به یک فیلم می شود این موضوع در همه جای دنیا رواج دارد. بیشتر مواقع وقتی سینماگران می‌خواهند تجربه جدیدی کسب کنند این کار نوعی ریسک محسوب می‌شود و به این فکر می‌کنند که آیا خروجی قابل قبولی خواهد داشت یا نه. به همین دلیل سینمای مستقل و کوتاه امکان تجربه‌گرایی و رفتن به سراغ ذهنیت خود را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: یک بار در اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هم گفتم که خوشحالم موضوعات و دریافت جایزه فیلم کوتاه هیچوقت برای من تکراری نمی شود؛ زیرا فیلم های کوتاه ایده‌های جدید بسیاری را مطرح می‌کنند. البته در این میان برخی از فیلم های کوتاه در حد کار کلاسی هستند و سازندگان به عنوان تمرین به آن نگاه می کنند.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی۷ تا ۱۳ آبان ۹۹ برگزار می‌شود.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *