جستجو
ارسلان امیری:

ارسلان امیری نویسنده و کارگردان سینما با بیان اینکه اولویت در پرداختن به ژانر، آشنایی و آگاهی دادن به فیلم‌سازان نسل جدید است، درباره اهمیت برگزاری اردوی آموزشی-تولیدی «ایده تا تولید» گفت.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از برنا، ارسلان امیری نویسنده و کارگردان سینما که در اولین اردوی منطقه‌ای فیلم‌سازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان مربی ژانر وحشت حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار سینمایی برنا در پاسخ به این پرسش که چه معیارهایی، ضرورت پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه را برجسته می‌کند، عنوان کرد: معتقد هستم، همانطور که در سینمای بلند ژانرهای مختلفی داریم، در سینمای کوتاه هم تمامی ژانرها قابل پرداخت است و می‌توان ادعا کرد که به دلیل زمان کم فیلم کوتاه و نیاز بالای خلاقیت در روند تولید و فیلم‌نامه، شرایط استفاده از ژانر و حتی تلفیق ژانرها در ساخت فیلم کوتاه وجود دارد.
وی درباره تاثیر استفاده از ژانر در فیلم کوتاه برای تربیت فیلم‌سازان جوانی که از این سینما شروع می‌کنند، توضیح داد: ژانرها به دلیل اینکه فرم‌های جواب‌پس‌داده‌ای در زبان سینما هستند و از لحن و فرم خاصی در نگارش فیلم‌نامه، تولید و تدوین بهره‌مندند، به تنهایی باعث می‌شوند که یک فیلم‌ساز جوان که سینما را با فیلم کوتاه آغاز کرده است، در دل کار و در عمل، فرم‌ها را آموزش ببیند. ژانر مانند یک الگو، باعث می‌شود که سینماگران در فیلم کوتاه درگیر سینمای تجربی شوند و با کار کردن در ژانر ذهن سینمایی خود را در ساختار و البته موضوع، بازتر کنند.
نویسنده فیلم «تی تی» با اشاره به اینکه راه‌کارهای سوق دادن فیلم‌سازان کوتاه به سمت ژانر چیست، توضیح داد: هر چه قدر ارتباط فیلم‌سازان با ژانر فرمایشی باشد و یا براساس جریانی که شکل گرفته است، صورت بگیرد، تاثیر این مساله در آثار آن ها کم‌تر می‌شود. فیلم کوتاه به روحیه و خلاقیت فیلم‌ساز بسیار نزدیک است و ژانر جزو مسائلی است که باید در فیلم‌سازها از درون بجوشد و در قاب‌های آن‌ها ثبت شود؛ به همین دلیل معتتقد هستم نباید فیلم‌سازها را به سمت ژانر سوق داد، بلکه باید آن‌ها را با فرم ژانر‌های مختلف و ویژگی‌های آن‌ها آشنا کرد تا در آثار خود بتوانند از فرم صحیح ژانرها استفاده کنند.
وی افزود: آشنایی و آگاهی دادن به فیلم‌سازان نسل جدید و کسانی که در سینمای کوتاه فعالیت می‌کنند، اولویت مهم‌تری نسبت به سوق دادن و ایجاد افراط در فرم ساختاری فیلم‌ها است.
امیری به عنوان یک فیلم‌ساز و مربی درباره اینکه در فرایند آموزش فیلم‌سازی در حوزه فیلم کوتاه، به‌ویژه در دوره‌های آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران، تاکنون تا چه اندازه به ژانر پرداخته شده است، بیان کرد: همه ما شاهد این هستیم که سینمای بلند ما در حوزه ژانر دست خالی است و فیلم‌های قابل توجهی از نظر کمیت در حوزه ژانر ساخته نشده است. یکی از مولفه‌ها قطعا آموزش ندیدن فیلم‌سازهاست و برای رسیدن به جایگاه بهتر در کمیت و کیفیت سینمای ایران در ژانر، بهتر است که فیلم‌سازان جوان قدرت تلفیق و تحلیل ژانرها را به دست بیاورند و با استفاده از ژانر بتوانند داستان خود را بهتر روایت کنند. در این مسیر انجمن سینمای جوانان ایران می‌تواند با آموزش مربی و هنرجوها برای ترویج ژانر پیش‌قدم شود.
کارگردان فیلم «زالاوا» که یک فیلم بلند سینمایی در ژانر وحشت است و در بافت محلی روایت شده، درباره اهمیت تلفیق ژانر و استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی در روند روایت داستان، توضیح داد: باتوجه به اینکه کارهای خیلی کمی در حوزه ژانر در فیلم کوتاه انجام شده است، این فرصت باعث می‌شود که ظرفیت پرداختن به داستان‌های مختلفی را در سینمای کوتاه داشته باشیم و باتوجه به موقعیت‌های بومی و فرهنگی موجود در ایران، بومی کردن ژانرها در کشور تحت شرایط موقعیت‌ها و ظرفیت‌های بومی حاکم در کشور امکان‌پذیر است و این شرایط فرصتی را به ما می‌دهد که بتوانیم با استفاده از ژانرها به خرده فرهنگ‌ها و اقلیم‌های مختلف کشور بپردازیم.
امیری در پایان در رابطه با برگزاری اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» و لزوم برگزاری آن گفت: این اردوی فیلم‌سازی به نظر من شبیه به دوره‌های انترنی در پزشکی است که آموزش در شرایط عملیاتی به هنرجو یا دانشجو داده می‌شود؛ به‌عنوان مربی اولین اردوی «ایده تا تولید» به وضوح رشد فکری و سطح تجربه هنرجو و بالا رفتن اعتماد به نفس در روند فیلم‌سازی را در آن‌ها دیدم، زیرا تمام هنرجو‌ها مرحله‌ای از دانش را در مقاطع تحصیلی و دوره‌های آموزشی فراگرفته بودند و در این اردو ضمن بازآموزی تمام آموزش‌های مرتبط با فیلم‌سازی، کار عملیاتی انجام دادند. امیدوار هستم این مسیر آموزش عملیاتی برای تمام فیلم‌سازان جوان فراهم شود تا بتوانند مراحل خلق اثر و فیلم را به همراه مربی و در کار گروهی بیاموزند و فیلم‌سازان خوب آینده سینمای ایران شوند.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *