جستجو
با اعلام برگزیدگان؛

برگزیدگان بخش رقابتی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی «سایه» طی مراسمی عصر چهارشنبه ۴ خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از روابط عمومی و ارتباط با رسانه جشنواره ملی «سایه»، سیزدهمین دوره‌ جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه ‌‌‌‌‌‌‌‌«سایه» عصر چهارشنبه ۴ خردادماه با معرفی و تجلیل از برگزیدگانش در بخش رقابتی، در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد.

در این مراسم که اجرای آن را علی زرمهری برعهده داشت، آزاده صمدی، بهروز شعیبی، میثم مولایی، علیرضا برازنده و سامان سالور از اعضای هیات داوری سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه ‌‌‌‌‌‌‌‌«سایه»، محمدحسین ساعی رییس دانشگاه سوره، دکتر علی جوادی معاون فرهنگی دانشگاه سوره، کاظم نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره، رامتین شهبازی مدیر گروه سینما دانشگاه سوره، فرشاد عسگری‌کیا، محمود نظرعلیان، مرتضی علی عباس میرزایی، یاسمن نصیری و فیلمسازان و هنرمندان حضور داشتند.

مجری در ابتدا یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه متروپل آبادان را گرامیداشت و از حضار خواست تا یک دقیقه سکوت کنند.

کاظم نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره در این مراسم با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سخنانی گفت: کار دانشجویی خوبی‌اش در کمبودهایش است و در همین کمبودهاست که خلاقیت ایجاد می‌شود. این جشنواره با همت عزیزان دانشجو و مسئولان در شرایطی سخت برگزار شد. امیدوارم سایه جشنواره بلند باشد و شاهد شکوفایی بیشتر و در عرصه بین‌المللی باشیم و بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. امیدواریم سال آینده در شرایط خوب و به دور از وضعیت کرونا و آب و هوا بتوانیم چهاردهمین دوره جشنواره را برگزار کنیم.

دکتر علی جوادی معاون فرهنگی دانشگاه سوره نیز به عنوان سخنران بعدی با خیرمقدم خدمت حضار بیان کرد: علاوه بر اینکه از مسئولان، داوران، دانشجویان، تیم اجرایی و شرکت‌کنندگان در جشنواره سایه تشکر می‌کنم، به لحاظ راهبردی چندین نکته را مطرح می‌کنم؛ علیرغم همه تلاش‌های دوستان و آینده‌نگری جشنواره، این تلاش‌ها به زعم بنده کفایت نمی‌کند البته می‌دانیم شما از باب تمرین در حال تلاش هستید. بخشی از آثار را دیدم و احساس می‌کنم دانشجویان از روی دست یکسری اساتید مشق می‌کنند و عنصر خلاقه‌ای که باید را در آثار ندیدیم لذا همین‌جا دست یاری دراز و از نظر همه نیز استفاده می‌کنیم و قصد داریم کارگاه‌های نقد به منظور بررسی فرم و بالابردن بحث فرم فیلم‌ها برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های ایده نیز به این منظور خواهیم داشت تا کم کم از فضاهای تیره فیلم‌ها دور شویم تا به فضاهای روشن جامعه برسیم. امیدواریم روزی به جشنواره سایه برسیم که وجه ممیزی نسبت به دیگر جشنواره‌ها داشته باشد و فضای رنگی‌تر و شادتری داشته باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه سوره همچنین گفت: سعدی، حافظ و ویکتور هوگو در قله ادبیات جهان هستند اما اینها در بدترین زمان اجتماعی خود بوده‌اند لذا هنرمند این سوال فلسفی را باید پاسخ دهد که بالاخره این عنصر خلاقیت از درون هنرمند می‌آید یا بیرون؟ پاسخ را برعهده خودتان می‌گذارم اما این هنرمند است که بر اساس گرفتن زشتی‌ها و بدی‌ها با استفاده از نگاه زیباشناسانه خودش می‌تواند به خلق دست بزند و زیبایی بسازد.

رامتین شهبازی مدیر گروه سینما دانشگاه سوره نیز ضمن ابراز ناراحتی از درگذشت هموطنان‌مان در حادثه متروپل آبادان، گفت: خیلی خوشحالم درخدمت شما هستیم و به رسم ادب از دوستانم در شورای برگزاری جشنواره و دانشجویانی که شبانه‌روز در خدمت جشنواره سایه بودند، تشکر می‌کنم. این دانشجوها در واقع تمرینی برای آن که مدیران و فیلمسازان آینده هستند، به انجام رساندند. همچنین از سازمان سینمایی تشکر می‌کنم که مجوز برگزاری آن را صادر کرد و امسال توانستیم جشنواره «سایه» را در تقویم رسمی جشنواره‌های کشور ثبت کنیم.

وی بیان کرد: اگر کاری در جشنواره «سایه» صورت می‌گیرد در واقع هم افزایی است که اتفاق می‌افتد و رقابتی برای برگزاری بین جشنواره‌ها نیست و امیدوارم این هم افزایی در عرصه تولید فیلم دنشجویی جلو برود.

در ادامه ویدئوی گزارشی از چندین روز برگزاری جشنواره در سینما سپیده و موزه هنرهای معاصر تهران پخش شد.

محمدحسین یاوری دبیر سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «سایه» گزارشی از برگزاری جشنواره ارائه کرد و گفت: همه بچه‌های تیم اجرایی جشنواره، دبیر هستند چون آنها حضور داشتند، توانستیم جشنواره را برگزار کنیم. اگر نقصی در جشنواره بود، به گردن من است و امیدوارم دوره‌های بعدی این نقصان‌ جبران شود. از سازمان سینمایی، دانشگاه سوره، پلتفرم ودیو به مدیریت پویان صدقی و از همه شرکت‌کنندگان تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: بودن بسترهایی چون «سایه»، به ما دانشجوها کمک می‌کند که نفسی در روح دانشجویان دمیده شود و ما به این بسترها نیازمندیم. امیدوارم کسانی که معتقدند جشنواره‌های دانشجویی سرمایه هدر می‌دهند و نگرانی از هدررفت سرمایه دارند، بگذارند این سرمایه‌ها برای دانشجویان هدر برود تا چنین جمع‌های دانشجویی و جشنواره‌ها، بازدهی خوب و مثبتی برای هنر خواهد دشت. امیدوارم سال بعد اعتماد به داشنجویان شکل بگیرد و جشنواره بزرگتری شکل بگیرد.

سامان سالور به نمایندگی اعضای هیات داوران سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» نیز در ادامه مراسم پشت تریبون حاضر شد و گفت: چیزی که در فیلم‌ها مشهود بود و جای بحث دارد، ضعف فیلمنامه است، همانطور که در سینمای بلند نیز چنین ضعفی داریم اما خوشبختانه به شکل عجیبی بازیگران خانم خوب و نه آقایان، فیلمبرداری، صحنه پردازی و ..‌ خوب را دیدیم. ما در هیات داوران، در جلسه اول به برآیند نرسیدیم و واقعا سعی کردیم حق به حق‌دار برسد و بهرزو شعیبی موکداً تاکید داشت که حق کسی پایمال نشود.

وی با اشاره به ضعف فیلم‌های مستند در «سایه» بیان کرد: سینمای کوتاه جای جسارت کردن است و این جسارت در سوژه می‌تواند خیلی زیبا، جاری و ساری شود. جای تاسف بود که نتوانستیم برای برخی فیلم‌ها بنا به دلیل آیین‌نامه‌ای، کاندیدا انتخاب کنیم، مثلا نمی‌توانستیم بازیگری را در بخش فارغ‌التحصیلان انتخاب کنیم. امیدوارم دوره‌های بعدی با حمایت دوستان، اتفاقات بهتر بیفتد چراکه جشنواره‌ای که سیزده دوره مداومت داشته، به نظر من باید دست برگزارکنندگانش را فشرد.

در ادامه فیلمی از مراسم بزرگداشت بهرام دهقانی که در جریان برگزاری جشنواره «سایه» از وی تجلیل شد، روی پرده رفت.

محمدحسین ساعی رییس دانشگاه سوره نیز در ادامه در سخنانی بیان کرد: نسل‌های مختلف از دانشگاه سوره را در سالن می‌بینم و به همه خوشامد عرض می‌کنم. همتی که من در این بچه‌ها دیدم، تا به حال ندیده بودم و ما خیلی پول نداشتیم که به آنها کمک کنیم اما این بچه‌ها جشنواره‌ای سطح یک برگزار کردند و از آنها تشکر می‌کنم و حتما در آینده اسم آنها را در سینمای ایران خواهیم شنید.

وی تاکید کرد: چیزی که در جشنواره «سایه» پررنگ دیده می‌شد، امیدی بود که پس از دو سال چشم انتظاری کرونا، در دانشگاه شکل گرفت و امید دارم استعدادهایی که در سوره است بتوانیم زمینه‌سازی کنیم که اتفاقات خوبی برایشان بیفتد کما اینکه دانشگاه سوره برند خوبی در سینما به حساب می‌آید.

بر این اساس، در ادامه مراسم اختتامیه، اسامی برگزیدگان سیزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به شرح زیر اعلام شدند و از آنها تجلیل به عمل آمد:

جایزه دکتر فهیمی:

فیلم کوتاه جبران می‌کنم به کارگردانی جمال احمدی جایزه این بخش را دریافت کرد.

بهترین فیلم سوره:

جایزه این بخش به فیلم کوتاه رهن کامل به کارگردانی مهدی دواچی تعلق گرفت.

نشان (مدال) ایسفا:

امیرعلی اعلایی و مرتضی علی عباس میرزایی به نمایندگی از انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) روی صحنه آمدند تا این نشان را اهدا کنند.

مرتضی علی عباس میرزایی فیلمسازی که از دانش آموختگان قدیمی دانشگاه سوره بوده، به نمایندگی از اعضای «ایسفا» گفت: دانشگاه سوره برای مایی که در بدنه سینما در حال کار هستیم، جایگاه ویژه‌ای دارد چون جنگیدن و موفق شدن را از آنجا یاد گرفتیم؛ چراکه دانشجو بودن یک سختی دارد و دانشجوی دانشگاه سوره بودن سختی دارد که شما را می‌سازد.

دیپلم افتخار ایسفا برای ایده خلاقانه فیلم کوتاه انتروپی، به آرین نوابی رسید.

مدال ایسفا نیز برای نشان دادن موقعیت سخت از جامعه و ظرافت خلاقانه در کارگردانی و ساختار، به نسرین محمدپور برای فیلم کوتاه چپ دست اهدا شد.

بهترین فیلم دانشجویی:

جایزه این بخش به فیلم کوتاه آماس به کارگردانی کیوان سروری اهدا شد.

بهترین طراحی صحنه:

رضا محمدپور برای فیلم کوتاه چپ دست

بهترین صدا:

حسین پوررحیمی، امیرحسین کلاته و ناصر امین برای بیداری

بهترین تدوین:

دیپلم افتخار این بخش به شاهین جلالی برای فیلم مرد ابری اهدا شد.

همچنین جایزه اصلی این بخش به عوارض جانبی به تدوین محمد روح‌بخش رسید.

بهترین موسیقی:

سجاد بهادری برای فیلم کوتاه دریبل

بهترین فیلمبرداری:

دیپلم افتخار این بخش به نوید زارع برای فیلمبرداری فیلم کوتاه مادرزاد اهدا شد.

جایزه اصلی فیلمبرداری به امید مهدوی برای فیلم کوتاه موج‌ها رسید.

بهترین فیلمنامه:

عوارض جانبی به نویسندگی لیلا اخباری

بهترین بازیگر مرد:

در این بخش از یک عمر تلاش در بازیگری، از محمود نظرعلیان تجلیل به عمل آمد.

جایزه اصلی بهترین بازیگر نیز به میثم دامن زه برای خاکخونی و ماهکان اهدا شد.

بهترین بازیگر زن:

دیپلم افتخار این بخش به یاسمن نصیری برای بازی در فیلم کوتاه چپ دست اهدا شد.

جایزه اصلی و تندیس جشنواره به زهره استادی برای فیلم کوتاه عوارض جانبی رسید.

بهترین کارگردانی:

جایزه و تندیس جشنواره به حسام حسینی و عباس حسین‌زاده برای کارگردانی فیلم ماهکان اهدا شد.

بهترین فیلم فارغ‌‌التحصیلان:

دیپلم افتخار این بخش به شادی کرم‌رودی بزای فیلم کوتاه هرگز، گاهی، همیشه رسید.

جایزه اصلی و تندیس جشنواره این بخش به امیرحسین دیباج برای فیلم کوتاه سه هفته قبل اهدا شد.

بهترین فیلم سال اولی:

پناه به کارگردانی ابوالفضل حسینی‌پور

بهترین فیلم تجربی:

برو و ببین به کارگردانی سعید درانی

بهترین فیلم مستند:

روزهای خاکستری به کارگردانی احسان نورتقانی

بهترین فیلم داستانی:

عوارض جانبی به کارگردانی لیلا اخباری

جایزه ویژه هیات داوران:

نسرین محمدپور برای فیلم کوتاه چپ دست

در پایان آزاده صمدی گفت: از تمام زنانی که در این فیلم‌ها درخشیدند، تشکر می‌کنم و دلم می‌خواهد حضور شما زنان را به ویژه به عنوان فیلمساز قدر بنهم، چون به خلاقیت و کارآفرینی نیاز داریم.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *