جستجو

 

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران طی گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایلنا درباره جزییات و اهمیت پذیرفته شدن این جشنواره ‌به عنوان یکی از جشنواره‌هایی که دروازه ورود مستقیم فیلم‌های کوتاه به اسکار هستند، گفت: ما به دلیل اینکه در منطقه و در جهان صاحب صنعت سینما هستیم، اگر زودتر هم اقدام می‌کردیم باز به این دستاورد می‌رسیدیم.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سیدصادق موسوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، درباره کشورهای متقاضی پذیرفته شدن در لیست اسکار کوآلیفای گفت: اطلاع دقیقی نداریم که کدام کشورها برای اسکار کوآلیفای درخواست داده بودند، کدام یک از آن‌ها پذیرفته شده‌اند و کدام یک رد شده‌اند، اما نکته مهم این است که بخش عمده‌ای از این لیست کشورهای اروپایی و آمریکا هستند. از 127 فستیوال ۴۲ فستیوال در آمریکا برگزار می‌شود و ما به دلیل اینکه در منطقه و در جهان صاحب صنعت سینما هستیم، اگر زودتر هم اقدام می‌کردیم به این دستاورد می‌رسیدیم.

وی ادامه داد: به نظرم این یک امر زمین‌مانده‌ای بود که شاید ما سال‌های قبل هم اگر می‌توانستیم پرونده‌هایمان را آماده و از آنها دفاع کرده و ارتباطات جهانی بگیریم، به آن دست پیدا می‌کردیم. همانطور که می‌دانید اعضای آکادمی اسکار ما را برای دریافت این امتیاز معرفی کرده‌اند و صرفا پرونده‌های ما مهم نبوده، بلکه برخی از اعضای آکادمی که به ایران آمدند و شاهد برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند، ما را معرفی کردند و اهمیت، سلامت برگزاری و فضای حرفه‌ای این جشنواره را تایید و به آکادمی توصیه کردند که ما را در لیست خود بپذیرد. این به غیر از کاتالوگ‌ها، سوابق اینترنتی و رسانه‌ای بود؛ آن‌ها شاهد عینی می‌خواستند که از اعضای خودشان باشد و ما خوشبختانه توانستیم این شرایط را فراهم کنیم و این فرصت به نتیجه رسید.

موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا این امر فرصت و امتیازی برای فیلم‌های ایرانی در پی خواهد داشت، گفت: جایزه‌ای که منجر به معرفی فیلم‌ها به اسکار می‌شود، جایزه بزرگ بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران است. هر سال ممکن است مثلا حدود ۵ هزار فیلم خارجی و ۱۵۰۰ فیلم ایرانی متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران باشند که از این تعداد ۵۰ فیلم برای ورود به این بخش پذیرفته می‌شوند و در میان این ۵۰ فیلم، چهار یا پنج فیلم ایرانی وجود دارد. مثلا سال گذشته فیلم کوتاه «سفیدپوش» از ایران برنده این جایزه شد، اما متاسفانه در آن زمان ما جزو اسکار کوآلیفای نبودیم. اگر امسال هم یک فیلم ایرانی این جایزه را ببرد، به صورت اتوماتیک وارد اسکار می‌شود.

وی تصریح کرد: امکان ویژه‌تری که بتوانیم سهم ایران را بالا ببریم وجود ندارد و این رقم ۱۰ درصد که برای حضور فیلم‌های ایرانی در این بخش از جشنواره وجود دارد، باید حفظ شود، وگرنه جشنواره آن تراز اعتبارش دچار خدشه می‌شود.

 

مهلت ثبت نام در جشنواره فیلم کوتاه تهران به پایان رسیده

دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره این‌که آیا بعد از اعلام این خبر سایت جشنواره فیلم کوتاه تهران برای ثبت‌نام و ورود آثار جدید باز خواهد شد یا نه گفت: مهلت ثبت نام بخش بین‌الملل تمام شده، فیلم‌های رسیده دانلود شده‌اند و در حال حاضر هیأت انتخاب در حال بازبینی فیلم‌های بخش بین‌الملل هستند.

وی تاکید کرد: این خبر یک خبر خیلی خوشایند برای فیلم‌هایی است که ثبت نام کرده‌اند و به این دوره از جشنواره راه یافته‌اند، زیرا تا پیش از این و در زمان ثبت نام نمی‌دانستند که حضور در این جشنواره می‌تواند راهی برای ورود آن‌ها به اسکار باشد.

موسوی درباره سطح برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های اخیر اظهار کرد: طی سال‌های اخیر تراز جشنواره فیلم کوتاه تهران به طور کامل تغییر پیدا کرده است، به عنوان مثال قبلا سالن‌های نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران سینما فلسطین بود، اما در سال‌های اخیر به پردیس ملت ارتقا پیدا کرده است، اختتامیه جشنواره از یک سالن کوچک در حوزه هنری به برج میلاد رفت، برای نخستین بار بخش‌های مختلف این جشنواره از طریق پلتفرم‌ها در اختیار مخاطبان قرار گرفت و من فکر می‌کنم این پیشرفت‌ها نه به دلیل مدیریت من بلکه به دلیل زحمات مدیران و پرسنل انجمن سینمای جوانان ایران بوده و منجر به این شده که پرافتخارترین سال‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران همین سه چهار سال اخیر بوده است.

 

با این موضوع که آثار انجمن در جشنواره حضور داشته باشند، مخالفت کردم

وی ادامه داد: اگر فیلم‌های کوتاهی که طی سال‌های اخیر در جشنواره حضور یافته‌اند مورد توجه و تایید نبوده است، به جریان کلی تولید فیلم کوتاه کشور برمی‌گردد. در سال‌های گذشته اصرار داشتند که فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران باشد و این چیزی بود که من در تمام این سال‌ها با آن مخالفت کردم، زیرا معتقدم این‌ها دو هویت متفاوت هستند. انجمن سینمای جوانان ایران یک محل تولید آثار است و جشنواره فیلم کوتاه تهران یک رویداد هنری است، ما این دو را کاملا مستقل از هم دیدیم.

 

 مدیران آینده فضای سینما را فضایی مستقل از سیاست ببیند

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران تصریح کرد: پذیرفته شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از جشنواره‌هایی که دروازه ورود مستقیم فیلم‌های کوتاه به اسکار هستند در این دوره فقط به دلیل لطف خدا و تلاشی بود که بچه‌های انجمن سینمای جوانان ایران انجام دادند و در پی اعتماد به نفس و جراتی بود که ما داشتیم و فکر می‌کردیم می‌توانیم این حق را اثبات و احقاق کنیم. فکر می‌کنم در تمام ۳۸ سالی که جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار می‌شود، این خودباوری در ما وجود نداشت که فکر کنیم می‌توانیم برویم و حقانیت این جشنواره برای داشتن چنین امتیازی را اثبات کنیم.

وی تاکید کرد: قطعا مسئولین برگزاری جایزه اسکار با بررسی پرونده‌های ما به این موضوع دست یافته‌اند که چارچوب‌های فرهنگی ما چگونه است و این را دریافته‌اند که جشنواره فیلم کوتاه تهران با توجه به قوانین کشور در تراز مطلوبی برگزار می‌شود.

موسوی در پاسخ به این پرسش که با تغییر دولت و مدیران آیا ممکن است تغییراتی در این امر ایجاد شود، گفت: امیدوارم مسئولین و مدیران آینده فضای سینما را فضای مستقلی از سیاست ببیند اما به هر روی این یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است. به هر ترتیب آکادمی اسکار و جایگاهش در سینما مشخص است و آن‌ها قطعا بدون آگاهی چنین تصمیمی نگرفته‌اند و این اتفاق پیامی را در سطح جهان منتشر می‌کند که بیانگر این است که جشنواره معتبری در ایران وجد دارد که ما برگزیده این جشنواره را ندیده می‌پذیریم و به مکانیزم، فرآیند و حرفه‌ای بودن جشنواره فیلم کوتاه تهران اعتماد داریم.

 

بخش‌هایی از جشنواره تا ابد آنلاین برگزار خواهد شد

دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره برگزاری آنلاین بخش‌هایی از جشنواره در این دوره گفت: به نظرم اگر همین امروز هم کرونا تمام شود، بخش‌هایی از جشنواره مثل بخش آموزش تا ابد به صورت آنلاین برگزار خواهد شد زیرا در گذشته ما مثلا ۲۵۰ نفر را برای حضور در کلاس‌های آموزشی و ورک‌شاپ‌های جشنواره با دریافت شهریه ثبت نام می‌کردیم، اما در شرایط آنلاین ۳۰هزار نفر در سراسر کشور به صورت رایگان به این محتوای آموزشی دسترسی داشتند، با این وصف چرا ما نباید این امکان را برای همه افراد علاقه‌مند در سطح کشور و به صورت رایگان فراهم کنیم؟

وی ادامه داد: سال گذشته جشنواره هم به صورت فیزیکی برگزار شد و هم به صورت آنلاین. ما با برگزای جشنواره صرفا به صورت آنلاین مخالف بودیم و فیلمسازان بخش داستانی هم همین نظر را داشتند و حتی برخی از آن‌ها فیلمشان را به جشنواره ندادند، اما آن‌هایی که علاقه‌مند بودند فیلمشان هم در سینماها اکران شد و هم به صورت آنلاین از طریق پلتفرم‌ها در دسترس علاقه‌مندان و مخاطبان قرار گرفت.

موسوی درباره برنامه‌ریزی برای حضور مهمانان شناخته شده از سینمای جهان در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: مذاکراتی انجام شده و داوران خارجی مشخص شده‌اند، اما حضور مهمانان خارجی در این دوره از جشنواره تابع شرایط کرونا در جهان است. نمی‌دانیم که تا مهرماه شرایط در جهان به چه صورت خواهد بود و متعادل‌تر می‌شود یا نه.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه جشنواره بعد از سر کار آمدن دولت جدید برگزار می‌شود، آیا فکر می‌کنید مسئولین جدید تعامل لازم را با شما خواهند داشت، گفت: من اصلا به این موضوع فکر نمی‌کنم، بلکه به این فکر می‌کنم که اگر تا یک ساعت دیگر مسئولیتی را به عهده دارم، باید آن را با دقت و صحت کامل انجام دهم و ماموریت و تکلیفم را به انجام برسانم.

 

افتخارآفرینی فیلم‌های ایرانی در پذیرش جشنواره در لیست اسکار کوآلیفای تاثیر به‌سزایی داشت

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره اینکه افتخار پذیرفته شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در لیست جشنواره‌هایی که می‌توانند به صورت مستقیم فیلمی را به اسکار معرفی کنند، متعلق به فیلمسازان است یا دولت و مسئولین، گفت: این افتخار متعلق به ایرانی‌هاست. قطعا فیلم‌های ایرانی که در سراسر جهان و در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی دیده شده‌اند و جوایزی را نیز از آن خود کرده‌اند، در این امر تاثیر به سزایی داشتند؛ ما در واقع کار پشتیبانی از این اتفاق را انجام دادیم. این یک درخت ۳۷ساله پرثمری بود که در تمام این سال‌ها رشد کرده، به بار نشسته، افتخار آفریده و افراد مهمی برایش زحمت کشیده‌اند و فقط بخت بلند من به لطف خدا بود که در دوره مدیریتم به ثمر رسید وگرنه این انباشت فرهنگی و ذخیره اجتماعی و سرمایه‌ای که ایجاد شده اگر نبود ما امروز نمی‌توانستیم از آن دفاع کنیم. ما توانستیم به شکل صحیح و با افتخار از همه آن گذشته دفاع کنیم و به این نقطه برسانیم.

وی درباره درآمدزایی از این رویداد برای سینما و فرهنگ کشور در سال‌های آتی گفت: اگر مسائل بین‌المللی ما در جابه‌جایی‌های مالی با کشورهای دیگر حل شود، جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌تواند از این به بعد بدون هیچ گونه حمایت دولتی برگزار شود و می‌تواند هزینه‌های خودش را به راحتی تامین کند. درآمد جشنواره به اندازه‌ای خواهد بود که هم جشنواره می‌تواند با کیفیت خوبی برگزار شود و هم با بخشی از این پول به تولید فیلم کوتاه در کشور کمک شود. با این روند نگرانی‌هایی که در هر دوره دبیران جشنواره، با توجه به اعتبارات کمی که به دستشان می‌رسد، برای تامین هزینه‌های برگزاری دارند، حتما مرتفع می‌شود. بابی باز شده که حیات هنری و مالی جشنواره بی‌دردسرتر ادامه پیدا کند.

 

تلاش کردیم تراز جشنوراه و انجمن را بالاتر ببریم

موسوی در پایان درباره جایگاه کنونی انجمن سینمای جوانان ایران گفت: باید با فروتنی تمام بگویم که فکر می‌کنم وضع فیلم کوتاه ایران نسبت به قبل وضع خوبی است و انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان مهم‌ترین مرکز این حوزه در این امر موثر بوده است. ما در این چند سال تلاش کردیم تراز جشنوراه و انجمن را از آن نقطه‌ای که بود بالاتر ببریم و یک تحول و ارتقای قابل توجهی داشته باشیم و فکر می‌کنم در این مسیر به لطف خدا و همت فیلمسازان این عرصه موفق بودیم.

«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...
از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آ...
«سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فی...
«کالبو» در کرمان آماده نمایش شد
«تنگه» در جشنواره کوت کورت فرانسه
امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *