جستجو

دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در برنامه سینمایی «هفت» درباره شیوه برگزاری جشنواره در بخش نمایش‌ آثار گفت: اگر امکان پخش فیلم‌ها را در سالن‌های سینما نداشته باشیم و شرایط کرونا بهبود نیابد، فیلم‌های بخش بین‌الملل را به شکل آنلاین برای مخاطبان پخش خواهیم کرد و فیلم‌ها در بخش ملی بدون نمایش، داوری خواهند شد.

 

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، برنامه سینمایی «هفت» شامگاه جمعه 16 آبان میزبان سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بود.

سیدصادق موسوی در ابتدای این برنامه با ادای احترام به کادر درمان و شهدای سلامت درباره چگونگی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: نظم جشنواره‌های جهانی از جمله جشنواره فیلم کوتاه تهران به واسطه شیوع کرونا به هم ریخته است. ما در شورای سیاست‌گذاری تصویب کردیم که جشنواره قطعا به شکل حضوری برگزار شود.

وی افزود: با توجه به اینکه نزدیک سه هفته است که سینماهای تهران تعطیل است، برای آنکه از تاریخ برگزاری جشنواره در تقویم جشنواره‌های بین‌المللی و هماهنگی‌هایی که با مدرسان بین‌المللی صورت گرفته بود، عدول نکنیم، برگزاری بخش جنبی جشنواره به معنای غیررقابتی و فعالیت علمی و پژوهشی را در قالب 20 نشست تخصصی از هفتم آبان کلید زدیم. این روند از چهار سال پیش شامل 20 نشست‌ تخصصی است که هر ساله در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار می‌کنیم. امسال هم این برنامه اجرا و مباحث بسیار خوبی به صورت آنلاین توسط مدرسان ایرانی و خارجی مطرح شد.

موسوی تاکید کرد: در سال‌های گذشته علاقه‌مندان می‌بایست برای حضور در نشست‌ها شهریه پرداخت کرده و در محل برگزاری جشنواره حضور پیدا می‌کردند، ضمن اینکه زمان نمایش فیلم‌ها با برگزاری نشست‌های تخصصی همپوشانی داشت و به همین دلیل علاقه‌مندان ناچار به انتخاب بودند اما امسال خوشبختانه با استفاده از ظرفیت فضای اینترنت امکان دسترسی رایگان به نشست‌ها برای تمامی علاقه‌مندان فراهم شد و ما حداقل 15 برابر سال گذشته مخاطب داشتیم.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره چگونگی نمایش فیلم‌ها با توجه به تعطیلی سینماها، توضیح داد: امسال نزدیک 4 هزار و 986 فیلم خارجی به دبیرخانه ارسال و 56 فیلم برای حضور در جشنواره انتخاب شد. طبق مکاتبه‌هایی که داشتیم توانستیم از صاحبان آثار خارجی اجازه بگیریم تا فیلم‌ها را در شبکه‌های اینترنتی داخلی پخش کنیم. در زمینه فیلم‌های ایرانی هم نزدیک به 1700 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 142 فیلم به این رویداد سینمایی راه پیدا کردند. ما با هر پلتفرم ایرانی که گفت‌و‌گو کردیم متوجه شدیم تضمینی برای حفظ امنیت نمایش آثار در بستر اینترنت وجود ندارد. به همین دلیل امیدواریم تا پایان سال جاری سینماها بازگشایی شود تا بتوانیم همه فیلم‌ها را نمایش دهیم. اما اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند و ما امکان پخش فیلم‌ها را در سالن‌های سینما نداشته باشیم، فیلم‌های بخش بین‌الملل را به شکل آنلاین برای مخاطبان پخش خواهیم کرد ولی در بخش ملی فیلم‌ها بدون نمایش، داوری خواهند شد و نهایتا یک اختتامیه مجازی خواهیم داشت و برگزیدگان را معرفی می‌کنیم که این بدترین سناریو برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است.

موسوی تاکید کرد: هر اتفاق مهم و ارزنده‌ای که در این روزها در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حال برگزاری است، به صورت آنلاین و برخط است و هیچ تجمع و تراکمی به واسطه شیوع کرونا و حفظ سلامت عزیزان در برنامه نداریم.

وی درباره اینکه با توجه به برگزاری نیمه‌حضوری جشنواره، هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است یا خیر؟ توضیح داد: امسال چون مهمان خارجی و به صورت کلی هزینه‌های پشتیبانی به مانند سال‌های گذشته نداشته‌ایم، حتی اگر سینماها بازگشایی شوند و برگزاری حضوری را در دستور کار داشته باشیم باز هم نسبت به سال گذشته کاهش هزینه را شاهد هستیم و اگر به سمت برگزاری آنلاین جشنواره برویم که عمده هزینه جشنواره امسال کاهش خواهد یافت.

مدیر انجمن سینمای جوانان ایران درباره چگونگی صرف این بودجه در بخش‌های دیگر و برای حمایت از فیلمسازان بیان کرد: در سازمان سینمایی تفاهم‌نامه‌ای داریم که به عنوان مثال انجمن سینمای جوانان ایران اختیار دارد در سال 99 دو میلیارد و 500 میلیون تومان برای جشنواره فیلم کوتاه تهران هزینه کند و اگر هزینه برگزاری بیش از این مبلغ شد باید اسپانسر جذب کند. ضمن اینکه اگر انجمن بخواهد این مبلغ را در تولید، آموزش، خرید تجهیزات و… صرف کند می‌بایست مجوز آن را از سازمان سینمایی دریافت کند.

وی درباره اینکه شیوع کرونا تا چه اندازه تولیدات سینمای کوتاه ایران را هم مانند سینمای بلند دچار آسیب کرد؟ گفت: سینماها امسال تعطیل شدند و وضعیت عجیبی برای سینماداری کشور رقم خورد، پخش آنلاین فیلم‌های روز سینما هم شاید تجربه اقتصادی چندان موفقی نبود. اما اکنون روزگار فیلم کوتاه است و طبق آمار، تولیدات فیلم کوتاه نسبت به سال گذشته با افزایش هم همراه بود. در واقع فیلم کوتاه نیازمند پرده سینما نیست و اقتصاد و عرضه آن هم با سینمای بلند گره نخورده است، به همین دلیل ما امسال شاهد جدیت در تولید فیلم کوتاه بودیم.

موسوی اضافه کرد: دوستان فعال و حرفه‌ای حوزه سینمای بلند هم امسال در حوزه‌هایی چون کارگردانی، بازیگری و بخش فنی به فیلمسازان کوتاه کمک کرده بودند و در آثار تولید شده حضور داشتند. به نظر می‌رسد رخوتی که در سینمای بلند و حرفه‌ای ایجاد شده است، به تقویت فضای فیلم کوتاه کمک کرد. جشنواره‌های بین‌المللی و گوشی‌های هوشمند محل عرضه فیلم کوتاه هستند و امروز بیش از 40 میلیون گوشی هوشمند طبق آمار در کشور وجود دارد که بهترین بستر برای پخش فیلم کوتاه است و با همه تلخ کامی‌هایی که کرونا برای عرصه سینمای بلند، تئاتر و سایر حوزه‌های هنری داشته است، فیلم کوتاه خوشبختانه کمترین آسیب را متحمل شده است.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره برنامه‌های جنبی که در دستور کار دارند، گفت: ابتدای سال پویشی را درباره کرونا در انجمن سینمای جوانان ایران راه اندازی کردیم که بیش از 400 فیلم با موضوع کرونا به دست مان رسید، در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هم تمرکز و توجهی بر فیلم‌هایی با موضوع کرونا داریم. ضمن اینکه در حوزه اقتباس ادبی همچنان بخش فعالی داریم، جالب است بدانید بهترین فیلم‌های کوتاه سال‌های اخیر برگرفته از ادبیات داستانی معاصر ایران بودند و پیوند سینما و ادبیات در فیلم کوتاه ایجاد شده است.

وی افزود: برگزاری نشست‌های تخصصی نیز همچنان ادامه دارد، برنامه جنبی دیگر جشنواره رونمایی از کتاب‌هایی است که سال گذشته انجمن سینمای جوانان ایران برای تقویت بنیه تئوریک فیلم کوتاه ایران سفارش داد. همچنین همکاری‌های مشترکی با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای حوزه اقتباس فیلم کوتاه کودک داشته‌ایم که به زودی رونمایی خواهد شد و آنچه در سال گذشته با حوزه ادبیات بلند داستانی در قالب کتاب 50 پنجره هم توافق کردیم به زودی ارائه می‌شود.

موسوی در پایان با اشاره به حال خوب فیلم کوتاه ایران گفت: با توجه به تمامی سختی های فیلمسازی و افزایش هزینه‌ها، تنها هفت درصد متقاضیان به جشنواره راه پیدا می‌کنند اما با همه دلخوری‌ها و سرخوردگی‌هایی که ایجاد می‌شود همچنان حال فیلم کوتاه خوب است.

بخش نشست‌های تخصصی «37-20» سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شنبه 17 آبان با برگزاری دو نشست مجازی انتقال تجربه توسط داریوش خنجی سینماگر بین المللی و احمد الستی مدرس و پژوهشگر سینما پایان می یابد. این نشست ها به ترتیب در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران با شناسه کاربری iycs.ir قابل تماشاست

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *