جستجو

دبیر جشنواره سی‌وپنجم فیلم کوتاه نسبت به حاشیه‌های حضور سمیع‌آذر به عنوان کارشناس و مجری نشست‌های تخصصی جشنواره و اطلاعات ضد و نقیض آماری از تعداد آثار داخلی و خارجی فیلم‌کوتاه تهران، واکنش نشان داد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، روز گذشته در برخی از رسانه‌ها به حضور علیرضا سمیع‌آذر و استفاده از فیلم‌های کوتاه فرانسه در جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران اشاره کرد. نوشته بودند که علیرضا سمیع‌آذر مدیر حراجی تهران به عنوان مدرس نشست‌های تخصصی فیلم کوتاه حضور دارد و در جایی دیگر هم تأکید شد که سمیع‌آذر مجری و کارشناس نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران است. حتی طوری وانمود کردند که او اصلاً با فضای نمایشی و سینمایی هیچ سنخیتی نداشته و ندارد. یا اینکه آمارهای ضد و نقیضی از آثار داخلی و خارجی جشنواره اعلام کردند تا جایی‌که این طور نوشته‌اند: “نکته قابل توجه دیگر در این جشنواره حضور ۱۲۰ فیلم کوتاه از کشور فرانسه در این رویداد است که بیشترین تعداد آثار خارجی در این جشنواره محسوب می‌شود. فرانسه کشوری است که بیشترین دخالت‌های فرهنگی و جریان سازی فرهنگی را علیه کشور مان در این سال‌ها داشته است”. صادق موسوی رئیس انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره این حاشیه‌‌ها با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی انجام داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

صادق موسوی درباره شائبه حضور سمیع‌آذر به عنوان مدرس نشست‌های تخصصی و مجری و کارشناس این نقد و بررسی‌ها به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: بگذارید ابتدا تقاضایی از اصحاب رسانه داشته باشم که در این ساعات پایانی جشنواره حتماً سری به پردیس ملت بزنند و در جریان اطلاعات دقیق‌تر و مستندتر اتفاقات این جشنواره قرار بگیرند. کتاب‌ها، کاتالوگ‌ها، ورک‌شاپ‌ها و برنامه‌های جنبی جشنواره را ببینند ضمن اینکه هر سوالی داشته باشند بنده و همکاران جشنواره پاسخگوی آن‌ها خواهیم بود تا قبل از اینکه اطلاعات غلطی به مخاطبین‌شان بدهند. حقیقتاً وظیفه یک رسانه غیر از سرعت، دقت هم هست که متأسفانه برخی اوقات دقت را فدای این سرعت می‌کنیم.

وی تأکید کرد: باید بگویم که امسال همچون سال گذشته ۲۰ نشست تخصصی داشتیم که به غلط اطلاع داده بودند که کارشناس و مجری این نشست‌های تخصصی سمیع آذر است. رسانه‌هایی که حضور داشته و دارند می‌دانند که دکتر احمد الستی که در اختتامیه هم بزرگداشت ایشان را برگزار خواهیم کرد، دبیر تمام این جلسات است. نکته دوم گفته‌اند و نوشته‌اند نسبت ایشان با فیلم کوتاه چیست؟ اگر یک بار جدول نشست‌های تخصصی ما را می‌دیدند متوجه می‌شدند که ما هر روز یک موضوع را در سه ساحت مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. روز اول گفته‌ایم رئالیسم در هنر، ظهر به بعد رئالیسم در سینما و شب رئالیسم در فیلم کوتاه و روز بعد مینیمالیسم در هنر، مینیمالیسم در سینما و مینسمالیسم در فیلم کوتاه و همچنین روز سوم فرمالیسم در هنر، فرمالیسم در سینما و فرمالیسم در فیلم کوتاه و در وهله آخر نیز تجربه‌گرایی در هنر، تجربه‌گرایی در سینما و تجربه‌گرایی در فیلم کوتاه جزو برنامه‌های ما بوده است. یعنی هر روز یک ساحت بحث ما مقوله مطلق هنر بوده و دومی مقوله مطلق سینما و سومی مقوله مطلق فیلم کوتاه. از سمیع آذر به عنوان استاد دانشگاه و کسی که تاریخ و هنر می‌داند دعوت شد تا در حوزه مینی‌مالیسم در هنر به عنوان کارشناس حضور پیدا کنند.

رئیس انجمن سینمایی جوانان ایران، تصریح کرد: سمیع‌آذر تاریح هنر می‌داند و استاد دانشگاه است و علی‌رغم آن در مقام کارگردان سینما هم فعالیت داشته است. سال ۱۳۶۸ شاید خیلی‌ها یادشان بیاید که ایشان فیلم “پرواز پنجم ژوئن” را هم نویسندگی و هم کارگردانی کرده‌اند. اساساً در حوزه نمایش کار کارشناسی انجام ندادند و در حوزه تاریخ هنر از ایشان دعوت کردیم. از این حیث هم در یکی از ۲۰ نشست تخصصی ما به همراه دبیر علمی جشنواره (دکتر احمد الستی) مینیمالیسم در هنر را توضیح دادند. البته شاید بیشتر تمرکزشان در حوزه هنرهای تجسمی بوده که مینیمالیسم در هنرهای تجسمی را بیشتر توضیح دادند و نسبت آن با مینیمالیسم در هنر را موشکافی و بررسی کردند.

موسوی در پاسخ به این سوال که موضوع شائبه‌ دیگر به استفاده بیش از حد از فیلم‌های کوتاه فرانسه برمی‌گردد، گفت: در جشنواره امسال، ۵۱۰۰ فیلم کوتاه در بخش بین‌الملل و ۱۶۰۰ فیلم در بخش ملی ثبت شد. این ۵۱۰۰ فیلم از ۱۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره معرفی شد و نهایتا ۶۷ فیلم خارجی از ۲۹ کشور دنیا به بخش مسابقه راه پیدا کردند. متأسفانه اطلاع داده بودند ۱۲۰ فیلم کوتاه از فرانسه در این جشنواره حضور دارد. ولی شما تصور کنید ۶۷ فیلم از ۲۹ کشور جهان که نهایتاً ۱۰ فیلم در این‌جا متعلق به فرانسه است. حالا چرا سهم فرانسه بیش از کشورهای دیگر است؟ اولاً از میان این ۵۱۰۰ فیلمی که به بخش بین‌الملل جشنواره واصل شده بیش از ۵۰۰ فیلم آن برای فرانسه است.

دبیر سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: همه کارشناسان می‌دانند که مهمترین کشور تولیدکننده فیلم کوتاه در جهان، فرانسه است و در تمام فستیوال‌های فیلم کوتاه جهان هم بررسی کنید بیشترین آثار راه‌یافته متعلق به فرانسه است و طبیعتاً علت آن این نسبت است. ولی این که ۱۰ فیلم کوتاه فرانسه را به غلط اطلاع‌رسانی کنید و بگویید ۱۲۰ فیلم از فرانسه در این جشنواره حضور دارد به نظرمن از اخلاق به دور است. جالب است بدانید بعد از فرانسه بیش از ۵۰۰ اثر به جشنواره ما ارسال کرده آمریکاست که بیش از ۳۰۰ اثر به جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال کرده و از آن‌ها هم پنج فیلم به جشنواره فیلم کوتاه راه پیدا کردند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: تمام حرف ما این بود هنرمندان، اهل فرهنگ، فرهیختگان و سینماگران اعتنایی به هوچی‌گری‌های یک سیاستمدار نو پیدایی مثل ترامپ نمی‌کنند. وقتی بیش از ۳۰۰ فیلمساز فیلم کوتاه آمریکایی آگاهانه فیلم‌هایشان را به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ارسال می‌کنند این استکبارستیزی در هنر هم نمایان می‌شود. این اتفاقات به نظرم می‌رسد فضای پرانرژی، مهربانانه، خلاقانه، پیشرو و پرسشگر فیلم کوتاه را خدشه‌دار می‌کند. من فکر می‌کنم مثل این جوانان که با ایده‌پردازی‌های مناسب فیلم می‌سازند و دل‌های صاف و ساده‌ای دارند در فضای رسانه‌ای هم صادقانه رفتار کنیم.

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *