جستجو

منتقد برجسته سینما، نحوه انتخاب پایان‌بندی برای آثار سینمایی را وابسته به نقطه آغاز داستان دانست.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در چهارمین روز از برگزاری جشنواره، نشست «آسیب‌شناسی یک موضوع؛ فیلم‌ها چگونه پایان می‌یابند؟» با سخنرانی سعید عقیقی و احمد الستی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، انیمیشن کوتاه «توازن»، به پیشنهاد سعید عقیقی برای حاضران پخش شد تا در ادامه مباحث بر مبنای نمونه مشخصی به صورت کاربردی توضیح داده شود.

پس از نمایش فیلم، احمد الستی به طرح سوالاتی درباره پایان‌بندی فیلم‌ها پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد که اغلب فیلم‌های ما درست به پایان نمی‌رسند و به جای پایان باز یا پایان بسته عملاً یک پایان رها شده دارند. حال سؤال این است که چرا پایان‌بندی اغلب فیلم‌های ما راضی‌کننده و دلچسب نیست؟

در پاسخ به این سؤال عقیقی به تعریف پایان‌بندی پرداخت و اظهار کرد: تعریف پایان‌بندی به ساده‌ترین شکل ممکن عبارت است از اینکه پایان یک پاسخ مناسب به نقطه آغاز است.

او با اشاره به انیمیشن بالانس ادامه داد: فیلم‌های خوب به نظر بسیار ساده اما در عین حال بسیار عمیق و پیچیده هستند درحالی‌که آثار بد بسیار پرطمطراق و تو خالی‌اند و تنها در جلسات مطبوعاتی حرف‌هایشان مطرح می‌شود و عملاً خود فیلم ساکت است درحالی‌که فیلم خوب خود گویای تمام معانی مدنظر سازنده است و نیازی به توضیح در جلسه مطبوعاتی ندارد.

این منتقد سینما، تصریح کرد: گاهی فیلم‌سازانی به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند که برای فیلم‌نامه خود ۵ پایان مد نظر دارند؟ سؤال من این است که مگر چند آغاز برای فیلم خود داشته‌اید، که این تعداد پایان مدنظر دارید؟؟؟

عقیقی در پاسخ به این سؤال که اساساً باید چطور از روی آغاز، پایان را شکل داد، گفت: در این مسیر باید بدانیم که ایده محرک ما چیست؟ متأسفانه ما اغلب قوانینی را تعیین می‌کنیم که همواره تبصره‌هایی برای آن قرار دارد و ما نیز متأسفانه به این تبصره‌ها تکیه می‌کنیم. اما پیشنهاد من این است که برای ساخت یک فیلم به قواعد اولیه رجوع کنیم زیرا ساختارها به ما می‌گویند که چگونه یک پایان مناسب آن هم به تناسب آغاز داشته باشیم.

او افزود: ممکن است ما پاسخ‌های زیادی به یک ایده محرک داشته باشیم، اما نوع نگاه سازنده به داستان بسیار مهم است.

این منتقد سینما، ادامه داد: در یک فیلم ما می‌توانیم از یک موقعیت خوب به سمت موقعیت بد حرکت کنیم نظیر انیمیشن بالانس، حرکت از موقعیت بد به بدتر و بد به خوب نیز دیگر نمونه‌های کار هستند.

عقیقی بر لزوم حذف زوائد در طول داستان تأکید کرد و گفت: در فیلم کوتاه، حرکت‌ها در ذهن مخاطب ثبت می‌شود به همین خاطر تأثیرگذاری بیشتر است و ما باید بر روی تک‌تک موارد دقت بیشتری به کار ببریم. در واقع فیلم‌های خوب با هر بار دیدن بیشتر کشف می‌شود و چیزهای بهتری برای دیدن به مخاطب ارائه می‌دهند.

در ادامه این جلسه عقیقی به سینمای آلمان اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم که فیلم‌سازان جوان، سینمای آلمان را با دقت بیشتری دنبال کنند، زیرا در اغلب این آثار نگاهی فلسفی و عمیق وجود دارد که می‌تواند به فیلم‌سازان کمک کند.

در ادامه این جلسه فیلم «مداربسته» و «نیمه‌روشن» پخش شد و بخش‌هایی از مفاهیم نهفته در این دو اثر با پرسش‌های مطرح شده از سوی حضار مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *