جستجو

مدرس نشست «۲۰ نشست ۳۵» از اجرای نگاهی روشمند و متدیک در راستای آموزش به علاقه‌مندان در حاشیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خبر داد.

 

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، سعید عقیقی، فیلم‌نامه‌نویس،‌کارگردان و منتقد سینما، هدف از برگزاری «۲۰ نشست ۳۵»، را آموزش با نگاهی برنامه ریزی شده خواند و در این باره گفت: ما در اتاق فکر به همراه آقایان احمد الستی، مسعود مددی، شهرام مُکری، مهرداد اُسکویی، آرش رصافی و سعید پوراسماعیلی جلسات متعددی داشتیم زیرا سعی داشتیم که تقسیم بندی جلسات به نحوی انجام شود که علاقه‌مندان در طول نشست‌ها بتوانند با چند محور مشخص و در جهات مختلف آشنا شوند.

او افزود: تمام تمرکز این اتاق فکر، بر این بود که یک موضوع را در طول چند نشست دنبال کند. به این معنا که در بدو امر یک کلید واژه مطرح می‌شود و سپس در طول نشست‌ها وارد یک مکتب معین در بخش‌های مختلفی نظیر: هنرهای دیگر غیر از سینما، در بخش سینما و منحصراً در سینمای ایران خواهد شد و این ابعاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این کارگردان تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی ما کلید واژه مینیمالیسم را مطرح می‌کنیم، قطعاً آن را طی نشست‌های بعدی در بخش‌های هنری غیر از سینما، خود سینما و صد البته سینمای ایران مورد کنکاش و بررسی قرار می‌دهیم تا وقتی یک هنرجو وارد این مسیر می‌شود یک کلید واژه را دنبال کند و بتواند سیر مشخص و معینی را از این مکتب و در جهات مختلف دریافت کند.

عقیقی درباره نشست‌هایی که در آن حضور خواهد داشت، گفت: قطعاً در جدول برنامه به تفضیل تمام این نشست‌ها مشخص خواهد شد اما من شخصاً در بخشی از این نشست‌ها مسئله باورپذیری را مطرح خواهم کرد. باورپذیری از نگاه این نشست‌ها توجه به قراردادهایی است که در یک فیلم سبب می‌شود، مخاطب اثر را باور کند. در حقیقت ما به این مسئله خواهیم پرداخت که اساساً چه چیزی یک فیلم را باورپذیر می‌کند و چه چیزی مخاطب را از باورپذیری یک اثر باز می‌دارد.

او ادامه داد: در مبحث دیگری من مسئله مینیمالیسم در سینما را خواهم داشت که البته توسط دیگر دوستان در بخش‌های دیگری نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نویسنده فیلم‌نامه “شب‌های روشن” بیان کرد: در بخشی از این نشست‌ها موضوع فیلم‌ها چطور آغاز می‌شوند؟ و فیلم‌ها چطور پایان می‌یابند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کلید واژه نخست این نشست‌ها مفهوم آغاز در فیلم توسط دکتر الستی مورد بررسی قرار می‌گیرد و من در بخشی دیگر با ارائه نمونه‌هایی این مبحث تئوریک را در فیلم‌ها توضیح می‌دهم تا رابطه تئوری و عملی آن‌ها مشهود شود.

عقیقی درباره دلیل طراحی چنین روندی در این نشست‌ها توضیح داد: زمان بسیاری صرف طراحی این نشست‌ها شد زیرا باید نسبت‌هایی بین جلسات ایجاد می‌شد که بتواند نگاهی منسجم را دنبال کند بنابراین من فکر می‌کنم کمابیش این هدف انجام شده و راضی کننده است.

او افزود: پیشنهاد من به علاقه‌مندان این است که بر مبنای موضوعاتی که انتخاب می‌کنند، نشست‌ها را دنبال کنند یعنی اگر فیلمنامه نویسانی داریم که علاقه‌مند هستند، می‌توانند این موضوع را در بخش‌های مختلف و به شکل تئوریک و عملی در نشست‌ها دنبال کنند که قطعاً نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

این کارگردان ضعف آموزش را از جمله مسائل مهم در عرصه سینما دانست و گفت: من همواره با فیلم‌سازان جوان در ارتباط هستم و جدای از جشنواره آن‌ها را می‌بینم و آثارشان را رصد می‌کنم. به همین خاطر فکر می‌کنم که در سینمای کوتاه ما موضوعات غریزی، حسی و عاطفی بیشتر دیده می‌شود و حتی در بخش‌هایی شاهد کوتاه شدن، فیلم‌های بلند در این بخش هستیم به همین خاطر آثار سینما به یکدیگر شبیه می‌شوند و با آثار دنیا تفاوت بیشتری پیدا می‌کنند. این در حالی است که ما هر ساله تعداد زیادی اثر تولیدی در سینمای فیلم کوتاه داریم که متأسفانه سطحی کیفی پایینی دارند زیرا فیلمسازان ما به شکلی استاندارد آموزش ندیده‌اند.

عقیقی ادامه داد: به عنوان مثال از دهه ۶۰ تا امروز ما همواره شاهد این ایده هستیم که فردی فوت کرده و روح او در فیلم نقش ایفاء می‌کند. به جرات می‌توانم بگویم که من آثار بسیاری را با این شکل و مضمون دیده‌ام زیرا کسی، به این فیلمسازان نگفته است که این روش درستی برای طراحی فیلم کوتاه نیست. به همین خاطر مهم‌ترین هدف ما در این نشست‌ها آموزش متدیک و روشمند است.

او نشست‌ها و ورک شاپ‌های حاشیه جشنواره را مؤثر دانست و گفت: اگر چنین برنامه‌هایی در حاشیه جشنواره افزایش پیدا کند، می‌تواند اتفاق بهتری را در مسیر آموزش فیلمسازان جوان ایجاد کند.

این منتقد در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که جشنواره خوبی داشته باشیم و فیلمسازان بحث‌هایی چون فیلم دیدن و مطالعه را به قصد لذت بردن و افزایش دانسته‌های خود همواره دنبال کنند.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و  همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا۲٢ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

اخبار این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره به نشانی www.tisff.ir  و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان به نشانی www.iycs.ir  قابل دسترسی است.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *