جستجو
سیدمحسن پورمحسنی شکیب در گفتگو با هنرآنلاین:

 

سیدمحسن پورمحسنی شکیب با تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم کوتاه پویانمایی «پوتین» در سی‌ و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد.

 

به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از هنرآنلاین، سیدمحسن پورمحسنی شکیب درباره فضای کلی فیلم «پوتین» گفت: فیلم داستان پرنده‌ای است که در یک بیابان بی‌آب و علف و فضایی جنگزده زندگی می‌کند و دنبال غذا برای بچه‌هایش می‌گردد اما هیچ چیزی برای او به سادگی که فکر می‌کنیم نیست، در این مسیر با چالش‌هایی مواجه می‌شود و در نهایت با راهکاری خلاقانه‌ محدودیت را پشت سر می‌گذارد. «پوتین» یک انیمیشن دوبعدی سنتی و کلاسیک است که فریم به فریم آن نقاشی و رنگ‌آمیزی شده است.

پورمحسنی در پاسخ به اینکه چقدر ژانر در فضای آثار انیمیشن قابل اجراست، عنوان کرد: انیمیشن هم می‌تواند به میزان آثار داستانی و رئال متاثر از ژانر باشد اما این به نوع تفکری که در آن بازه زمانی بر فضای فیلمسازان پویانمایی حاکم است مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد در فضای فیلمسازی فعلی ایران تمرکزی بر تنوع ژانر نیست و در حوزه انیمیشن هم عمدتا تمرکز بر تکنیک است و از فیلمنامه غافل شده‌ایم. قطعا وقتی فیلمنامه خوب نداشته باشیم، نمی‌توانیم ژانر را خوب معرفی کنیم. حتی فیلمنامه‌نویسان هم باید در ژانرهای مختلف تخصصی کار کنند زیرا اگر این تخصص وجود نداشته باشد، اساسا او نمی‌داند ژانر را چطور وارد فضای داستانی کند.

وی درباره ژانر فیلم «پوتین» بیان کرد: فیلم ترکیبی از کمدی و ملودرام و یک کمدی سیاه است. کمدی سیاه موضوع‌هایی را که در حالت طبیعی می‌تواند ناراحت‌کننده باشد در قالب تلطیف‌شده و طنزآمیز به تماشاگر منتقل می‌کند.

پورمحسنی با اشاره به یک ویژگی پیشنهاددهنده فیلمش عنوان کرد: چند المان مختلف در «پوتین» وجود دارد که شاید بتوان به مخاطبان اثر توصیه‌اش کرد. نخست موجز بودن است. ما سعی کرده‌ایم بر موضوعی واحد تمرکز و از اضافه‌گویی پرهیز کنیم. مهم‌تر از همه اینکه فیلم، ساده‌انگارانه نیست بلکه با ساده‌بینی حرف می‌زند و بین این دو تفاوت هست. در واقع یک پیچیدگی بزرگ را در ساده‌ترین حالت بیان می‌کند. «پوتین» فیلمی است که ساده‌بینی را به تماشاگر یاد می‌دهد. راستش را بخواهید خودم ابتدای کار فکر نمی‌کردم آنقدر موفق شود اما شد و دلیلش شاید همین ساده‌بینی بوده است.

سیدمحسن پورمحسنی شکیب متولد ۱۳۶۷ و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد روانشناسی عمومی است. وی تاکنون ۶ انیمیشن کوتاه کارگردانی کرده و در جشنواره‌های متعدد حضور یافته است. وی برای فیلم کوتاه «پوتین» برای اولین بار در سینمای کوتاه نامزد اسکار دانشجویی شده است.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *