جستجو

فیلم کوتاه  مستند «تیرماه سینزه» به کارگردانی محمدرضا حسین‌زاده  با موضوع  فرهنگ بومی و آئینی استان گیلان در انجمن سینمای جوانان لاهیجان تولید و آماده نمایش شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مستند کوتاه «تیرماه سینزه» درباره جشن پاس‌داشت آب در میان گیلک‌هاست. این جشن آئینی در دومین ماه از پاییز (روز سیزدهم) درمیان اهالی شرق گیلان به شیوه‌ای کاملا بومی و با اشعار گیلکی و گالشی اجرا می‌شود.

در این مستند از روایت چندتن  از پژوهشگران  فولکلور فرهنگ گالشی مانند صفرعلی رمضانی، محمود فرضی‌نژاد، حسین کیهان‌پور، جانعلی حمزوی و دلبر تفهمی (که از اجراکنندگان این آیین کهن است)، استفاده شده  است.

عواملی که در ساخت «تیرماه سینزه» همکاری داشته‌اند عبارتند از :

نویسنده فیلمنامه، تصویربردار، تدوینگر و کارگردان:  محمدرضا حسین‌زاده

با حضور: پژوهشگران فولکلور فرهنگ گالشی: صفرعلی رمضانی، محمود فرضی‌نژاد، حسین کیهان‌پور، جانعلی حمزوی و دلبر تفهمی

تهیه شده در: انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر لاهیجان

 

 

  • محمدرضا حسین‌زاده  فعالیت فیلم‌سازی  را از سال هفتاد و نه   باشرکت در  دوره فیلم‌سازی یکساله انجمن سینمای جوانان ایران دفتر لاهیجان  آغاز کرد و با نوشتن فیلمنامه‌های کوتاه، ساخت چندین فیلم کوتاه از جمله: آنسوی خیال، گالی‌بافی، تلاش، کچ‌پیله، جاده، فیلم‌برداری چندین فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان لاهیجان و مستند بلند «سیمای لنگرود» به کارگردانی حمید پروانه را در کارنامه دارد. شرکت در سینمای حرفه‌ای  از سال هشتاد و چهار  به عنوان دستیار نور  و تصویر ، ساخت فیلم نیمه‌بلند «ریشه در باد»  درسال 92، ساخت فیلم‌های کوتاه: «پیاده‌سوار»، «به خدا که امام حسین را تا ابد فراموش نخواهیم کرد…»، «آژیر قرمز»، «یک روز نوروزی»، «غذا حاضر است» و «سیاه باز» از دیگر فعالیت‌های حسین‌زاده است.
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...
از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *