جستجو

کتاب «داستان‌ها چگونه فیلم می‌شوند» گردآوری و ترجمه پیمان شوقی و با مقدمه‌ای از رامتین شهبازی توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی می‌شود.

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، کتاب «داستان‌ها چگونه فیلم می‌شوند» مشتمل بر مجموعه‌ای از مقالات به ترجمه پیمان‌شوقی با مقدمه‌ای از رامتین شهبازی توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران منتشر و در جشنواره سی‌و هشتم رونمایی می‌شود.

پیمان شوقی، مولف این کتاب، در یادداشتی درباره موضوعات این کتاب به شرح زیر توضیح داده است:
«انجمن سینمای جوانان ایران نزدیک به یک دهه است که اهتمام به تشویق فیلم‌سازان جوان در مسیر رویکرد به اقتباس از متون ادبی و داستان‌های کوتاه ایران و جهان کرده است. این مجموعه کوشیده است علاوه بر توجه ویژه به این گرایش در جشنواره‌ها، همایش‌ها و نشست‌های علمی، مواد مکتوب لازم برای استفاده هنرجویان به ویژه در دفاتر استانی انجمن را فراهم آورد.
«داستان‌ها چگونه فیلم می‌شوند» کتابی است مشتمل بر مجموعه مقالاتی جدید از استادان و چهره‌های نامدار آموزش فیلم‌نامه در جهان که برمبنای اهداف کاربردی معاونت فرهنگی و آموزش انجمن گردآوری شده‌اند. گزینش و برگردان مقالات برمبنای نیازهای آموزشی طیف گسترده‌ای از مخاطبان بالقوه، از هنرآموزان نوپا که نخستین گام‌های آموزش طراحی و نگارش فیلمنامه را در انجمن سینمای جوانان ایران برمی‌دارند، تا دانشجویان سینما و هنرجویان مدارس فیلمنامه‌نویسی در کشور است و تلاش شده مجموعه‌ای فراهم شود حاوی کلیدهای عملی و الگوهای تحلیلی، که در تبدیل ادبیات به سینما به کار علاقه‌مندان بیاید.
«داستان‌ها چگونه فیلم می‌شوند» حاوی سه بخش است؛ در بخش نخست با عنوان «کلیدهای فیلمنامه کوتاه» 10 مقاله گردآمده‌اند که ابعاد متفاوتی از فیلمنامه‌نویسی در فیلم کوتاه را برای فیلمنامه‌نویسان جوان و کارآموزان این رشته مطرح می‌سازند. مخاطبان این مقالات عمدتا کسانی هستند که چارچوب‌های فنی فیلمنامه‌نویسی را آموخته، و اینک در مواردی مثل ایده‌یابی، غلبه بر موانع ذهنی نگارش، ایجاد تعادل در ساختار روایت و خلاصه در طراحی یک فیلمنامه اثرگذار مشکل دارند.
بخش دوم کتاب با عنوان «کلیدهای اقتباس» به بحث اقتباس از آثار ادبی برای نگارش فیلمنامه کوتاه می‌پردازد و ابعاد مختلف آن را معرفی و تحلیل می‌کند. در این مقالات، مطالبی کاربردی مثل آشنایی با روند اقتباس، آشنایی با کلیدهای گزینش داستان مناسب و چگونگی اقتباس در حوزه مالکیت خصوصی و عمومی مطرح شده‌اند. همچنین خواننده در این بخش با مفاهیم نظری همچون عناصر مشترک بین داستان کوتاه و فیلم کوتاه، بحث وفاداری به منبع اقتباس و کلیدهای تحلیل داستان برای اقتباس سینمایی آشنا می‌شود.
سرانجام در بخش آخر با عنوان «در حاشیه» خواننده با برخی حواشی کمتر گفته شده اما ضروری در حوزه فیلم کوتاه و فیلمنامه‌نویسی آن آشنا می‌شود؛ از جمله ویژگی‌های فیلم‌های کوتاه پربیننده در شبکه‌های اجتماعی و ترفندهای کسب حقوق اقتباس از خالقان آثار، بیشتر مقالات کتاب به قلم استادان سرشناس و استعدادیاب‌‌های فعال در سینمای حرفه‌ای نوشته‌شده که با زبانی روان و حجمی متناسب با حوصله مخاطب امروزی، کلیدی‌ترین روش‌های اقتباس ادبی در سینما را شرح می‌دهند.
الیزابت استیونس، بن لارند، ریچارد راسکین، کاترین برنت، ملیسا سارجنت، کن میاموتو، اسکات کرافورد، جان‌لی هنکاک، و … تعدادی از نویسندگان این مقالات هستند.

گفتنی است رامتین شهبازی پژوهشگر و مدرس سینما در مقدمه این کتاب نوشته‌است:
یکی از شاخه های فیلم‌نامه‌نویسی که هنوز در ایران مغفول باقی مانده است مقوله اقتباس برای فیلم‌نامه است که در این مورد تنها به چند عنوان کتاب می‌توان اشاره کرد که هیچ کدام هم منابع تازه‌ای به شمار نمی‌آیند و اگر این مساله را به فیلم کوتاه هم بسط دهیم، می‌توان گفت عملاً کتابی مستقل در این حوزه وجود ندارد و علاقه‌مندان به اقتباس ادبی برای فیلم کوتاه هم غالباً خود به تنهایی در این مسیر کوشیده‌اند. اینک کتاب «داستان‌ها چگونه فیلم می‌شوند» تلاشی است برای غلبه بر این کاستی… می‌توان این مجموعه را در زمره آثاری قرار داد که بدون ادعای آموزشی بودن چنین خصلتی دارند. زیرا بدون پرداختن مستقیم به آموزش، مفاهیم کلیدی و اولیه را در ذهن مخاطبان خود ایجاد می‌کند و از این منظر می‌تواند اثری مفید باشد.

سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...
ابوالفضل سروش‌مهر سرپرست انجمن س...
فیلم کوتاه «تگرگ» روایتی از تردی...
 هفتمین «هفته فیلم و عکس» استان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *