جستجو

دبیر جشنواره ملی نماز و نیایش در گفت‌وگویی اعلام کرد: استان قم به لحاظ زیرساختی و با وجود نیروی انسانی کارآزموده و فرهیخته، پتانسیل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی را دارد.

 

رضا ابوذر در حاشیه هشتمین جشنواره ملی «نماز و نیایش به روایت دوربین» طی گفت‌وگویی ویژگی‌های این رویداد ملی را تبیین کرد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

–         هشتمین دوره جشنواره نماز و نیایش  نسبت به دوره‌های پیشین چه وجه تمایزی دارد؟ آیا شاهد بلوغ ورشد کیفی آثار در این دوره هستیم؟

به‌طور کلی کیفیت آثار به نسبت دوره گذشته هم از لحاظ کیفی و هم کمی رشد داشته  و ما شاهد آثار خوب و باکیفیتی به‌ویژه در بخش فیلم و فیلمنامه هستیم. ما امسال برای اولین بار نخستین جشنواره استانی فیلم‌های یک دقیقه‌ای موبایلی با موضوع نماز و نیایش را برگزار می‌‌کنیم که در این بخش ۳۰ اثر غیرحرفه‌ای از علاقه‌مندان به دبیرخانه رسیده است.

همچنین باید اشاره کنم که امسال فیلم‌سازان قمی در بخش فیلمنامه و فیلم بیشترین آثار را به خود اختصاص داده‌اند؛ به‌طوری‌که از میان ۲۶۷ فیلم ثبت شده، ۶۸ فیلم به هنرمندان قمی اختصاص داشت و در بخش فیلمنامه هم از مجموع آثار ارسالی ۶۰ اثر به قم اختصاص داشت.

–         برگزاری یک جشنواره در سطح ملی نیازمند همکاری گسترده ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی است. برای جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین این اتفاق چقدر محقق شده؟

شاید شرایط اقتصادی درحال حاضر همکاری برخی از نهادها و مجموعه‌ها را در برگزاری جشنواره‌ها کم‌رنگ‌تر کرده و به‌صورت مقطعی از اولویت خارج کرده باشد، اما باید اذعان کنم که ما در برگزاری این جشنواره حضور معنوی همه‌ی ارگان‌ها و نهادهای شهری را در کنار خودمان حس می‌کنیم و این مایه دلگرمی ما بوده است. به هرحال متولی این جشنواره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و انجمن سینمای جوانان ایران هستند که به رغم مشکلات موجود، پرچم این جشنواره ملی و فرهنگی را برافراشته نگه‌داشتند و این مایه خوشحالی و افتخار است. من  به عنوان دبیرجشنواره از مسئولین عزیزاین دو نهاد بسیار سپاس‌گزارم و همچنین از موسسه دنیای کتاب قم و نیز ستاد اقامه نماز تهران که کنار ما بودند.

–         شهر قم به‌عنوان یک شهر زیارتی و مذهبی به لحاظ زیرساخت قابلیت‌های فراوانی برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی به ویژه‌ جشنواره‌های مذهبی و آیینی حتی در ابعاد بین‌المللی دارد. آیا به این موضوع به صورت جدی فکر کرده‌اید؟ و فکر می‌کنید تحقق این امر چه پیش‌فرض‌هایی دارد؟

شهر قم چه به لحاظ مذهبی و چه از بعدعلمی با وجود علما و فضلای حوزوی نسبت به جاهای دیگر جایگاه ویژه‌ای دارد. این شهر با زیرساخت‌های موجود و  وجود نیروی انسانی کارآزموده و فرهیخته پتانسیل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی را دارد.  ما در این مسیر تجربیات خوبی کسب کرده‌ایم و آمادگی داریم سطح آن را به یک جشنواره  با استانداردهای بین‌المللی برسانیم. البته این اتفاق زمانی محقق می‌شود که دستگاه‌های فرهنگی‌ استان، استانداری، شهرداری و سایر ارگان‌ها اراده لازم را برای رقم زدن آن داشته باشند و در دستور کار قرار بدهند.

–         نگاه‌تان به آینده این جشنواره چگونه است؟

نماز و نیایش عنصر فرهنگی مشترک بسیاری از ملت‌ها به ویژه مردم کشورهای منطقه است. به عقیده من می‌توان از این موقعیت و ظرفیت فرهنگی و مذهبی استفاده کرد و جلوه‌های زیبایی از پرستش و عبادت اقوام و ملل مختلف را در قاب‌های زیبا به تصویر کشید و دراین دریای متلاطم جهان امروز ساحل امن و زیبای نماز و نیایش را هنرمندانه نشان کرد و نشان داد. مطمئنم آینده خوبی در انتظار این جشنواره هست و در آینده از استقبال بیشترهنرمندان برخوردار خواهد شد.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *