جستجو

رامتین شهبازی دبیر علمی نشست‌های پژوهش برخط سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران معتقد است گسترش پشتوانه‌های پژوهشی در حوزه فیلم کوتاه باعث می‌شود در ارتقای سواد سینمایی سهیم باشیم.

رامتین شهبازی پژوهشگر، استاد سینما و دبیر علمی نشست‌های پژوهش برخط سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه در زمینه فیلم کوتاه پژوهش‌های کمی صورت گرفته است، به خبرنگار مهر بیان کرد: اگر بخواهیم در تمام زمینه‌های فیلم کوتاه عنوان مقاله یا کتاب پژوهشی معرفی کنیم متوجه می‌شویم که این موارد بسیار کم هستند و می‌توان گفت ما در زمینه فیلم کوتاه کار نکرده‌ایم و بیشتر توجه‌ها بر فیلم بلند بوده است. اگرچه در زمینه فیلم بلند هم فقر پژوهشی داریم.

وی ادامه داد: در فیلم کوتاه تجربی دچار فقر تحقیقاتی هستیم، نه تنها در پژوهش بلکه در حوزه منابع هم ضعیف عمل کرده‌ایم. در این سال‌ها ترجمه‌های انگشت شماری داشته‌ایم بنابراین این نیاز دیده می‌شود که در رابطه با فیلم کوتاه تجربی و در جریان سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در این حوزه پژوهش کنیم و به این بخش غنا ببخشیم. باید منابعی تولید کنیم که آیندگان بتوانند از ماحصل برگزاری این همایش استفاده کنند.

شهبازی با اشاره به اهمیت پژوهش در فیلم کوتاه، گفت: اصولاً بخش خصوصی با توجه به قیمت کنونی کاغذ تمایلی به سرمایه گذاری روی یک سری از کتاب‌ها و منابع ندارد و شرایط اقتصادی در نشر حاکم است که ناشران را به سمت آثار پرفروش‌تر سوق می‌دهد اما بخش دولتی می‌تواند بخشی از منابع مالی و بودجه خود را صرف پژوهش‌هایی کند که بخش خصوصی از آنها حمایت نکرده است. بخش دولتی به دلیل مسئولیت فرهنگی که برعهده دارد، می‌تواند و اساساً باید این وظیفه را بر عهده بگیرد.

شهبازی عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران گام مثبتی را در این زمینه برداشته است و در راستای عمل به ماموریت‌های محوله خود اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه در سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران تغییرات عمده‌ای نسبت به دوره گذشته وجود نخواهد داشت، گفت: به دلیل آسیب شناسی‌هایی که از دوره‌های گذشته شکل گرفت، بعضی از کار اولی‌ها در زمینه مقالات، مشکلات پژوهشی دارند به همین دلیل تصمیم گرفتیم امسال پیش از شروع همایش، برنامه‌های گفتگومحور اینستاگرامی تحت عنوان مولفه‌های پژوهش، پروپوزال نویسی، مقاله نویسی و… با کمک اساتید برجسته دانشگاه و هنرمندانی که صاحب نظر هستند، برگزار کنیم که تاکنون ۲ جلسه از این برنامه روزهای دوشنبه ساعت ۲۰ در صفحه آموزش انجمن سینمایی جوان برگزار شده است.

شهبازی مطرح کرد: اساتید این دوره‌ها تاکنون وحیدالله موسوی، بهروز محمودی بختیاری، روناک رنجی، احمد الستی و مجید برزگر بوده‌اند و در ادامه بیست و دو برنامه‌ای که در نظر گرفته شده است، اساتید دیگری به این جمع اضافه خواهند شد.

وی افزود: سال گذشته کتاب «روایت در فیلم کوتاه» در جریان دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران چاپ شد اما امسال ۲ کتاب مجزا در حال نشر است و جوایز خوبی هم در دوره سوم برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر سینما واجد شرایط اسکار شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را هم اتفاقی بزرگ دانست و گفت: وقتی یک جشنواره به این سطح می‌رسد موفقیت بزرگی کسب شده و طبیعی است که بخش پژوهش نیز وجه خوب آن باید باشد، نتیجه پژوهش‌ها را هم باید در سطح بین‌المللی معرفی کند و باعث گسترش فرهنگی ایران شود تا کشورمان را فقط به عنوان تولید کننده فیلم نشناسند، بلکه در دانش فیلم و سواد سینمایی نیز سهیم کنند.

شهبازی ادامه داد: همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم کوتاه تهران باید مکمل یکدیگر باشند و هم را پوشش دهند. ما باید از مخاطبان فیلم‌ها دعوت کنیم که مخاطب سمینار هم باشند و دانش خود را بالا ببرند.

وی در پایان تصریح کرد: سال گذشته مقالات به سطح لازم، نرسیده بود و تا نقطه مطلوب فاصله داشت اما جای تقدیر دارشت. به نظر من باید ارگان‌های دیگر را درگیر همایش کنیم تا فیلمسازان در ساخت فیلم، غریزه‌ای عمل نکنند و با آگاهی و پژوهش فیلم بسازند.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ است. متن کامل فراخوان در سایت انجمن سینمای جوانان ایران آمده است.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *