جستجو

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز ملی سینما گفت: دیوار بلند بی اعتمادی که بین دولت و هنرمندان ایجاد شده بود، برطرف شده و دیگر شکافی بین هنرمندان و دولت وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن روز ملی سینما که ۲۱ شهریورماه در موزه سینما برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به پیشکسوتان و حضار و تبریک روز ملی سینما گفت: بعد از قطعاتی که استاد شهرام ناظری اجرا کردند جایی برای صحبت باقی نمی ماند اما چند دقیقه ای صحبت می کنم.
وی ادامه داد: ما در حوزه هنر ادعایی نداریم که به همه اهدافی که ترسیم کرده بودیم رسیده ایم، اما احساس می کنم قدم های بلندی در طول سه سال گذشته برداشته شده است.
جنتی ادامه داد: همانطور که می دانید در همه زمینه ها؛ کشور به سبب تحریم های همه جانبه ای که تحمیل شده بود و به دلیل خدشه دار شدن جایگاه ایران در سطح جهانی، رقیبان ما در منطقه آرزو می کردند که وضعیت ما هم مانند عراق شده و به شرایط نفت در برابر غذا برسیم، اما دیدیم که اتفاقات خوبی افتاده است و در زمینه فرهنگ و هنر هم شاهد اتفاقات خوبی بوده ایم.
وی اظهار کرد: تحریم ها برداشته شد، فشارها از بین رفت و امروز کشورهای منطقه نگاه می کنند که ایران به عنوان یک جزیره آرام در منطقه حضور دارد و به آن غبطه می خورند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما باید قدردان کسانی باشیم که با اهدای خون خود امنیت را برای ما به ارمغان آورده اند.
وی گفت: موج مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور و دلسردی جوانان امروز تا اندازه زیادی برطرف شده است و نسیم امید در کشور وزیدن گرفته است.
وی تصریح کرد: در عرصه فرهنگ و هنر هم علی رغم تمام کارشکنی هایی که در گوشه و کنار کشور وجود دارد، گام های بلندی برداشته شده و دیوار بلند بی اعتمادی که بین دولت و هنرمندان ایجاد شده بود برداشته شده است.
وزیر ارشاد ادامه داد: وضع اسف بار و سیاست های تفرقه انگیز بین دولت و هنرمندان ایجاد شده بود و وقت زیادی صرف شد تا این اختلافات بین اهالی سینما و هنر با دولت برطرف شود. حتی در حوزه خوشنویسی هم هنرمندان ما دچار اختلافات شدیدی بودند اما امروز اختلافات برطرف شده است و مدیران کنار هنرمندان و شریک غم ها و شادی های آنها هستند.
جنتی اظهار داشت: در سینما هم تغییرات شگرفی صورت گرفته است. رونق بازار سینما و آشتی مردم با سینما، راه اندازی گروه هنر و تجربه و مدرسه ملی سینما و حرکت پرشتاب سینمای دیجیتال و موج بازسازی سالن های سینما، موج حیرت انگیز فروش خوب در گیشه ها و ورود بخش خصوصی به سینما همه و همه از جمله موفقیت های سینمای کشور در طی سالهای اخیر است.
وی ادامه داد: در شش ماهه اول امسال فروش گیشه سینما از ١٠٠ میلیارد تومان هم بالاتر رفته است و این روند ادامه خواهد داشت. بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری در سینما شده و مطمئن باشید مشکل زیرساخت های سینما به زودی حل خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر ١٠٠ سالن سینما توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.
وی در ادامه بیان کرد: در اینجا می خواهم به علما، ائمه جمعه، قضات، دادستان ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان فردی که تمام عمر خود را صرف خدمت به انقلاب کرده است، اعلام کنم که سینمای ایران با افتخار جلوی تهاجم فرهنگی را گرفته است. اگر سینمای ایران نبود امروز تمام خانه های ما و پرده های سینماهایمان را فیلم های هالیوودی فرا گرفته بود.
جنتی تصریح کرد: ما افتخار می کنیم در این دولت مردم ماهواره ها را خاموش می کنند و برای دیدن فیلم هایی مثل ایستاده در غبار، لانتوری و فروشنده در جلوی سینما صف می کشند.
وی خاطرنشان کرد: هالیوود تمام دنیا را فتح کرد، اما در پشت مرزهای ایران متوقف شد.این کاریست که سینماگران ما به انجام رساندند و ما باید قدردان این سینما باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و گفت: بازار فیلم های خارجی حتی در شبکه نمایش خانگی هم کم رونق شده است. در سال ٩۴ تیراژ آثار ایرانی ۱۸ درصد افزایش داشته و در مقابل تیراژ فیلم های خارجی ۴١ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: اینکه جوانان ما در خانه های خود میلی به دیدن فیلم های خارجی ندارند و برای دیدن آثار هنرمندان خود به سینما می روند یک ارزش است.
جنتی در پایان سخنان خود گفت: من در این فرصت باقیمانده اعلام می کنم که به هیچ دستگاه، نهاد و یا افرادی اجازه نخواهم داد در شورای پروانه ساخت و نمایش که ترکیب آنها به تازگی تغییر کرده است هیچگونه دخالتی کند و از انتخاب های آنها دفاع می کنیم.
وی ادامه داد: ما وظیفه خودمان می دانیم که از سینماگران حمایت کنیم؛ البته طبیعی است که اگر فیلمی از خط قرمزهای واقعی، نه توهمی عبور کرده باشد، حسابش جداست.
جنتی در پایان گفت: دست شما سینماگران متعهد را می بوسم. شما سینماگرانی که در صحنه های جهانی باعث غرور ملت ایران شدید. برایتان آرزوی موفقیت می کنم و روز ملی سینما را به شماتبریک می گویم.

«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *