جستجو

احمد الستی در حاشیه چهاردهمین جشنواره هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوان رفسنجان در گفتگویی کوتاه  از وضعیت عکاسی، فیلم‌سازی و سینما در رفسنجان را تمجید کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، احمد الستی پژوهشگر سینما درخشش فیلم سازان رفسنجانی را در جهان بسیار پررنگ و ارزشمند بیان کرد و افزود: سینمای جوان در تهران به فیلم های کارگردانان رفسنجانی افتخار می کند و صد البته اساتید سینما متفق القول هستند که در رفسنجان فیلم های خوبی ساخته می شود. علاوه بر فیلم، مجذوب عکس هایی شدم که در نمایشگاه عکس به نمایش گذاشته شده است و از چه سوژه های برتری استفاده کرده اند و جوایز بین المللی کسب کرده اند و تکنیک کار بسیار حیرت انگیز است و عکاسان به سمت حرکت جهانی پیش می روند و با سوژه های سریالی که موضوع بدیعی است، عکاسان کار می کنند که بسیار خوشایند است، که این عکاسان و فیلم سازان افتخارات آینده کشور هستند و تحت تأثیر قرار گرفتم و با عکاسان که صحبت می کردم، همه آنها فکرهای تازه و نویی در ذهن دارند.

وی افزود: بیش از این با موضوع ساختار فیلم کوتاه کلاسیک در سرچشمه کلاس داشتم، و برای دومین بار است که به شهر رفسنجان آمده ام، و کارگاه فیلم را برگزار کرده ایم، که این کارگاه‌ها در خصوص فیلم های غیرمتعارفی هستند که در قرن ۲۱ ساخته شده اند و ساختار و محتوای فیلم‌ها را تغییر داده اند، و سرآمد فیلم های جهان هستند. از این کارها استقبال بسیار گسترده ای شده است و هنرجویان و هنرمندان با اشتیاق سؤال می کنند و به تازه های سینما توجه بسیاری دارند. دلیلش این است که بچه های رفسنجان فیلم های خوبی می سازند، چه بسا به همت فیلم سازان رفسنجانی است که اساسا در فیلم های کوتاه جهانی اسکار پذیرفته شده ایم، و جای بسی افتخار است.

 

هنرمندان رفسنجانی حیرت انگیز هستند

این مترجم با اشاره به این‌که بسیار تأسف آور است که ما رفسنجان را با مس و پسته می شناسیم، عنوان کرد: اینجا در رفسنجان هنر است، و علاوه بر سینما به عکاسی و معماری هم توجه می شود. در رفسنجان هنر، قریحه، ذوق و فعالیت وجود دارد، فیلم سازان رفسنجانی را که با فیلم سازان گوشه و کنار کشور مقایسه می کنم، هنرمندان رفسنجانی حیرت انگیز و از افتخارات ما هستند.

 

هنر نمی تواند بدون سرمایه و سرمایه‌گذاری رشد کند

الستی تصریح کرد: چیزی را که احساس می کنم این‌که هنرمندان و فیلم سازان رفسنجانی باید پشتوانه مالی بسیار قوی داشته باشند و به یاد داشته باشیم که هنر نمی تواند بدون سرمایه رشد کند، این خلاقیت و هنر وجود دارد و باید به داد و کمک این هنرمندان رسید و باید در پروژه های فیلم‌سازی و عکاسی آن‌ها سرمایه گذاری کرد، و این برنامه ریزی می طلبد و باید یادآوری کنم که برنامه ریزان فرهنگی کشور و شهرستان به این مقوله بایستی توجه ویژه کنند. در رفسنجان غنیمت های هنری بسیار ارزشمندی داریم که باید به آن توجه کنند؛ اگر اشکالی هم وجود دارد این‌که سرمایه گذاری نهادگونه احتیاج دارد.

وی با طرح این سؤال که چه آینده ای برای فیلم سازان رفسنجانی می بینیم؟ بیان کرد: باید گفت که این فیلم سازان راه خود را در آینده پیدا خواهند کرد، نباید این حرف را زد که فیلم کوتاه این فیلم سازان باید به ساخت فیلم بلند ختم شود. شاید تا آخر عمرشان بخواهند فیلم کوتاه بسازند اصلا اشکالی ندارد. فیلم سازانی در آمریکا، انگلستان و فرانسه هستند که فقط می خواهند فیلم کوتاه بسازند. اگر در همین زمینه فعالیت داشته باشند، بسیار عالی است. هر چند پیش بینی می کنم عده زیادی از این‌ها به سمت ساخت فیلم بلند بروند.

 

فیلم‌سازان رفسنجانی بسیار فعال هستند

این پژوهشگر و محقق سینما حمایت و سرمایه گذاری را یکی از پایه های اساسی رشد فیلم سازی در رفسنجان عنوان کرد و افزود: اما نکته دیگر این است که هنرمندان رفسنجانی در فیلم داستانی تبحر دارند و باید تشویق شوند که در زمینه فیلم تجربی هم کار کنند، که این اشکال در سرتاسر ایران است، مثلا فیلمسازان اصفهان استعداد ساخت فیلم تجربی را دارند. باید هنرمندان رفسنجانی را در این حیطه و سمت و سو تشویق و سرمایه گذاری کرد و کلاس و دوره های آموزشی فیلم تجربی در رفسنجان گذاشته شود، که به همین صورت در فیلم مستند مشکلات کمتر است، ولی هنرمندان و فیلم سازان رفسنجانی دست از فعالیت بر نمی دارند و در دوران کرونا بسیار فعال بودند.

الستی بیان کرد: علیرغم این‌که ساخت فیلم کوتاه گران شده است، هنوز هنرمندان دارند فیلم می سازند، و در رفسنجان همتی وجود دارد که قابل ستایش است. آرزوی توفیق برای این هنرمندان دارم و بسیار خرسندم که در رفسنجان هستم و رفسنجانی‌ ها بسیار میهمان نواز هستند.

چهاردهمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوان رفسنجان با برنامه های متنوعی در سینما گلستان امین در حال برگزاری است که در میان برنامه های جانبی این رویداد، کارگاه های آموزشی دکتر احمد الستی با موضوع «پدیده های نو در فیلم کوتاه قرن ۲۱» برگزار شد.

دکتر الستی پژوهشگر سینما، مترجم، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر گروه رشته سینما در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.

پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...
از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آ...
«سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *