جستجو

دومین جلسه نقد و بررسی فیلم کوتاه جشنواره تسنیم با حضور سعید نجاتی و مهدی رضایی در پردیس سینمایی اطلس مشهد برگزار شد.

 

به گزارش ستادخبری جشنواره ملی فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس تسنیم، در دومین جلسه نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه راه یافته به جشنواره ، سعید نجاتی منتقد سینما،  و مهدی رضایی به نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه «در حوالی حریم» به کارگردانی سیدمهدی میرغیاثی و اثر «قارلاواج» به کارگردانی احسان کمالی پرداختند.

میرغیاثی در معرفی داستان اثرش گفت: این داستان روایت‌گر شخصی است که در قم با پرداختن به امور زائران امرار معاش می‌کند؛ این فرد عاشق خانمی می‌شود که در این میان درگیر سوءتفاهماتی می‌شود و اتفاقاتی برای او رقم می‌خورد که برای توبه به حرم حضرت معصومه (س) می‌رود و نجات پیدا می‌کند.

 رضایی در جلسه نقد و بررسی «درحوالی حرم» اظهار داشت: در پایان فیلم، داستان راکد می‌شود و شخصیت جذاب فیلم منفعل می‌شود و این موجب ضعف و افول داستان می‌شود و با زمان ۲۰ دقیقه‌ای فیلم ساختار فیلم کوتاه را از دست داده است.

وی ادامه داد: از نقاط قوت حوالی حریم می‌توان به خلق یک شخصیت جذاب در فیلم و همچنین ریتم خوب و پایان غافلگیرکننده آن اشاره کرد.

نجاتی نیز در خصوص حوالی حرم گفت: این فیلم به دلیل طولانی بودن و ریتم آن بیشتر ساختار تلویزیونی دارد تا جشنواره‌ای.

در ادامه احسان کمالی در معرفی اثرش گفت: داستان قارلاواج درباره یک مرد ترکمن است که اسبی را از بچگی بزرگ کرده که برایش اسب بسیار خوبی برای شرکت در مسابقات می‌شود. او عاشق اسبش است، تا اینکه همسر مرد بیمار می‌شود و او مجبور می‌شود برای درمان او اسبش را بفروشد. این اتفاق و دوری  اسب مرد را افسرده می‌کند تا اینکه اسب دوباره به سراغ صاحبش برمی‌گردد.

 رضایی درباره قارلاواج گفت: آخر فیلم واضح و روشن نیست و دو پاره است چراکه اسب خودش بر نمی‌گردد و فرزندان مرد اسب را به خاطر حال پدرشان پس می‌گیرند اما در فیلم جور دیگر نشان داده می‌شود و واقعیت اتفاق افتاده به خوبی به تصویر کشیده نشده است.

وی ادامه داد: این قاعده اشتباه در فیلم‌سازی است و باید تمام معادلات در فیلم معلوم باشد و موقعیت فیلم و پایان شاعرانه و سمبلیک آن هم‌خوانی ندارند.

رضایی افزود: فیلم باید فرمیک و دارای یک فرم واحد داشته باشد تا موجب انسجام شود.

وی اظهار داشت: پرداختن به رسومات و فرهنگ منطقه ترکمن و درگیر کردن ذهن مخاطب یکی از نقاط قوت این فیلم است.

نوید عزیزی سرپرست انجمن سینمای ج...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *