به گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از برنا، دلاور دوستانیان، کارگردان سینمای کوتاه و مستند درباره «اسکار کوالیفاید» شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از دوره سی و هفتم به بعد گفت: برای اولین بار است که در تاریخ جشنواره‌های ایرانی چنین اتفاقی رخ می‌‎‌دهد. «اسکارکوالیفاید» شدن جشنواره فیلم کوتاه تهران، می‌تواند جریان مفیدی را برای سینمای کوتاه و حتی سینمای بدنه ایران ایجاد کند.

او ادامه داد: البته که سینمای ایران در سطح جهانی شناخته شده است. هرساله آثار کوتاه و بلند ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی متفاوت اکران گرفته و مورد توجه مخاطبان، فیلمسازها و منتقدان قرار می‌گیرند. درنتیجه، ما در سطح جهانی سینمای معتبری داریم. اما بازهم تک تک این وقایع مثبتی که در جریان سینمای ایران رقم می‌خورد، کیفیت و اعتبار ما را در سطح بین‌المللی افزایش می‌دهد.

دوستانیان بیان کرد: «اسکار کوالیفاید» شدن جشنواره، برای فیلمسازان اعتبارسنجی می‌کند و باعث می‌شود که برای ارتقای کیفی آثارشان به‌لحاظ ساختار، قاب‌بندی، فیلم‌نامه اهتمام بورزند. حتی در مقوله سوژه شاید به سراغ موضوعاتی جهان‌شمول‌تر بروند.

این کارگردان توضیح داد: باید آگاه باشیم که فیلم کوتاه، فیلمنامه مخصوص به خودش را دارد. در فیلم بلند، کاراکترها شخصیت‌پردازی می‌شوند اما فیلم کوتاه، اتفاق محور است و لزومی به شخصیت‌پردازی به چشم نمی‌خورد. درنتیجه این مسئله خیلی مهم است که آثار کوتاه، هویتی مستقل و مخصوص به خود را داشته باشند و این‌گونه نباشد که بخش و سکانسی از یک فیلم بلند به نظر برسند.