جستجو

 

سید «صادق موسوی» دبیر سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری «تلگراف» مصر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا؛ برگزاری این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، تجربه موفقی است.

به گزارش ستاد خبری سی ‌و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ سید «صادق موسوی» دبیر سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری «تلگراف» کشور مصر در مورد برگزاری این رویداد سینمایی در کشور ایران گفت: همان‎طور که در جریان هستید؛ سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، عملاً نخستین جشنواره معتبر سینمایی است که در سال 2021 به شکل حضوری و آنلاین در ایران برگزار شد. به دلیل شیوع ویروس کرونا؛ شرایط ویژه‌ای به جشنواره تحمیل شد، ما در زمان موعودمان که اواخر ماه اکتبر و اوایل ماه نوامبر سال 2020 بود، مجبور بودیم آن توافق بین‌المللی که با مدرس‌هایمان کرده بودیم و قرار بود ورک‌شاپ‌های تخصصی و نشست‌های علمی ما را مدیریت کنند را در آن زمان تعیین شده برگزار کنیم. لذا از 28 اکتبر تا 3 نوامبر 2020، با حضور 10 مدرس خارجی و 10 مدرس ایرانی ظرف 10 شبانه روز، مجموعاً 20 نشست تخصصی تحت عنوان «2037» را برگزار کردیم.

 

 

وی همچنین گفت: 33 هزار و 600 نفر مخاطب از این محتوا به شکل رایگان استفاده کردند. به عنوان مثال؛ «داریوش خنجی» مدیرفیلمبرداری شاخص سینمای جهان و سینماگر ایرانی الاصل، وقتی در محیط مورد نظر سخنرانی می‌کرد و بحث‌های تئوریک خود را مطرح می‌کرد؛ چیزی حدود 6500 نفر همزمان داشتند آن محتوا را از سراسر کشور می‌دیدند و مطمئن هستم بسیاری از آنها فیلمسازان حرفه‌ای امروز سینمای ایران بودند که به حرف‌های ایشان گوش می‌دادند. تجربه بسیار موفقی در حوزه آموزش ملی و بین‌المللی در آن ایام داشتیم.

موسوی در ادامه سخنانش اظهار داشت: علاوه بر آن در مذاکره‌ای که با فیلمسازان داشتیم، نگرانی بسیار زیادی برای در اختیار گذاشتن فیلم‌شان بر بستر اینترنت داشتند؛ به همین دلیل، ما توانستیم نیمی از آنها را مجاب کنیم که فیلم‌هایشان را به ما بدهند تا در پلتفورم‌های مورد نظر بگذاریم، ولی از تمام فیلمسازان خارجی اجازه گرفتیم که فیلم‌هایشان را در سامانه‌های برخط Local Networks منتشر بکنیم.

وی افزود: در این جشنواره، مجموعاً 201 فیلم در قالب 36 باکس، را در بخش‌های داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن؛ به مدت 5 روز در روزهای 20 تا 25 ژانویه 2021 به نمایش گذاشتیم. که از این 201 عنوان فیلم، 135 اثر را در سامانه‌های برخط «هاشور» (خانه جشنواره)، »ودیو» و «تیوال» اکران کردیم و روزانه هم 11 ساعت محتوای تلویزیونی هم بر بستر این پلتفورم‌ها و هم در صفحه رسمی اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران، با موضوع نقد و بررسی فیلم‌ها، معرفی کتاب‌ها، گفت‌وگو با هنرمندان و مدیران شاخص عرصه سینما و به‌خصوص فیلم کوتاه منتشر کردیم. اختتامییه سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در سالن بزرگ و مجلل پردیس سینمایی «ایران مال» تهران برگزار شد. طبیعتاً داوران خارجی نتوانستند که به ایران بیایند و ما فیلم‌ها را برای آنها فرستادیم تا به شکل آنلاین آنها مورد قضاوت خود قرار دهند.

دبیر سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در مورد آثار ارسالی به این رویداد سینمایی گفت: از طرف کارگردانان 102 کشور جهان، نزدیک به 5 هزار فیلم به دست ما رسید، که تعداد آنها از سال گذشته، بیشتر بود. با این‌که سال کرونا بود و فکر می‌کردیم تولیدات، کاهش پیدا بکند؛ ولی با این همه، دست‌کم آثاری که از کشورهای دیگر به دست ما رسید، بیش از سال گذشته بود. از طرف فیلمسازان ایرانی هم نسبت به سال گذشته، آثار ارسالی 5 درصد کاهش داشت، باز هم برای ما خیلی قابل قبول است. در این شرایطی که چندین ماه از ابتدای سال، فعالیت‌های تولیدی تعطیل شده بود. پارسال نزدیک به 1700 فیلم به دستمان رسید و امسال هم نزدیک به 1600 فیلم در بخش‌های داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی همچنین گفت: به نظر من، برگزاری این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، تجربه موفقی است و ما جشنواره را از شور و هیجان نیانداختیم. در عین حال، با ¼ ظرفیت سالن‌های سینما این دوره را برگزار کردیم. در صورتی‌که استحضار دارید قانون به ما اجازه می‌داد که ½ سینماها را بتوانیم بلیت برای آنها صادر کنیم. ولی برای افزایش ظریب سلامت و ایمنی در نهایت برای ¼ ظرفیت سینماها بلیت صادر کردیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در مورد استقبال کارگردانان کشورهای مختلف، برای شرکت در بخش «رقابتی بین‌الملل» جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و رقابت برای تصاحب جایزه 3 هزار دلاری این رویداد سینمایی گفت: 37 سال از عمر جشنواره فیلم بین‌المللی کوتاه تهران می‌گذرد و جوایز ارزی آن، قابل قبول است و امسال هم بیش از 6 هزار دلار جایزه پرداخت کردیم. همان‌طور که اطلاع دارید، نزدیک به 5 هزار فیلم، به دبیرخانه ما ارسال شد. از طرف دیگر، وقتی جشنواره‌ای قدمت پیدا می‌کند و نزدیک به چهار دهه از عمر آن می‌گذرد، این حاکی از اعتبار آن است و بدون شک، در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه؛ با این قدمت، جشنواره‌ای برای فیلم کوتاه نداریم و مثل سال‌های گذشته، امسال با استقبال چشمگیری مواجه بودیم و این مسیر را با قدرت ادامه خواهیم داد.

موسوی در مورد شروع به کار و معرفی کارگردانان مطرح سینمای ایران از دل جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از جمله؛ «اصغر فرهادی»، «رضا میرکریمی»، «شهرام مکری»، «مهرداد اسکویی»، «محسن امیریوسفی»، «تورج اصلانی» و… به سینمای ایران و دنیا گفت: واقعاً انجمن سینمای جوانان ایران، بزرگترین مدرسه سینمای جهان است و در حال حاضر، 80 دفتر و نمایندگی در سراسر کشور ایران داریم. بیش از چهار هزار نفر هنرجو در سال، جذب می‌کنیم. 700 نفر مدرس در سراسر کشور، از این انجمن، حق‌الزحمه می‌گیرند و تعدادی از این هنرجویان، به شکل حرفه‌ای وارد صنعت تصویر و سینما می‌شوند. این فرایند کشف استعداد و معرفی به جهان آینده سینما همچنان ادامه دارد.

وی افزود: واقعاً امروز که نگاه می‌کنیم بعد از چهار دهه، می‌بینیم که انجمن سینمای جوانان ایران، واقعاً درخت پرثمری است که وقتی راه‌اندازی شد فکر می‌کنم کسی به این ابعاد، گستردگی و اثربخشی آن در سال‌های آینده آن فکر نمی‌کرد. ولی امروز، با نگاهی به گذشته، متوجه می‌شویم که چه حرکت بزرگی بوده است و مؤسسان و پایه‌گذاران این انجمن، برای چه کار آگاهانه و پیشرویی در آن سال‌ها تصمیم گرفتند و نتیجه آن، برکت و موفقیت فراوانی است که در حوزه فیلمسازی می‌بینیم و واقعاً زبان سینما در ایران، گسترش پیدا کرده است و جهان سینما، سینمای ایران را می‌شناسد، چون هر سینمایی یک ذائقه و رنگ و بویی دارد. کارگردانانی که نام بردید، معرف سینمای ایران در خارج از کشور بودند، برای نمونه؛ آقای «رضا میرکریمی» مسئول دفتر زنجان انجمن سینمای جوانان ایران و فیلسماز کوتاه ما بود و انشاءالله این مسیر، برای کشف استعدادهای جوان و آینده‌دار ادامه خواهد داشت.

این مدیر جوان سینمایی در مورد تعامل جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با دیگر جشنواره‌های جهان گفت: این جشنواره، در حقیقت، آثارش را از طریق پلتفورم‌های مشهور جهانی دریافت می‌کند و این پلتفورم‌ها به عنوان آژانس‌های واسط هستند که فیلم‌ها را از فیلم‌سازان مختلف می‌گیرند و برای ما می‌فرستند. ارتباطی که ما با دبیران جشنواره‌ها و برنامه‌ریزهای جشنواره‌های معتبر فیلم کوتاه داریم در سال‌های گذشته، به شکلی بود وقتی‌که این بیماری کرونا در جریان نبود، دبیر این جشنواره‌ها در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان داور و یا مدرس در کارگاه‌های تخصصی ما حضور داشتند. اگر جشنواره‌ای اعتبار نداشته باشد؛ دبیر جشنواره‌ای همچون؛ «کراکوف» Kraków لهستان و یا دیگر دبیران جشنواره‌های معتبر و کارگردانان سرشناس خارجی داور و یا مدرس نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ایران را قبول نمی‌کنند و این اعتبار و وزن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نزد جشنواره‌های دیگر دنیا را نشان می‌دهد.

سید «صادق موسوی» در مورد انتخاب پردیس سینمایی «ایران مال» به عنوان مدرترین سالن سینمایی در ایران و خاورمیانه، با تکیه بر تکنولوژی نوین و جدیدترین متدهای روز دنیا برای برگزاری سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: به نظر می‌رسد انجمن سینمای جوانان ایران، اکثراً با جوانان ارتباط دارد و خیلی از مدیرانش هم جوان هستند، بیشتر از جاهای دیگر، کارهای جسورانه می‌کند، ولی مهمترین مسئله ما این بود که ما یک فضای بزرگ و دسترسی به هوای آزاد داشته باشیم و تعدادی سالن‌های نمایش فیلم‌ها هم زیاد باشد، پردیس سینمایی «ایران مال»، 12 سالن سینما دارد و ارتفاع سقف‌های آن هم زیاد است و جریان هوا نیز در آن زیاد است و می‌توانستیم پروتکل‌های بهداشتی را در آنجا به بهترین شکل ممکن رعایت کنیم.

وی همچنین گفت: از نظر تکنولوژی هم، تجهیزاتی که در پردیس سینمایی «ایران مال» حاکم است در منطقه خاورمیانه نداریم. حتی امکاناتی که در اینجا وجود دارد در «دبی مال» و پردیس سینمایی آنجا نیست. چون این تجهیزات، جدیدتر خریداری و تأسیس شده است و در جاهای دیگر ایران هم این امکانات به این شکل وجود ندارد. نحوه پذیرایی و امکانات سرویس‌دهی از طرف مجموعه «ایران مال» برای ما رضایت‌بخش بود و در حقیقت این مجموعه، هزینه‌ای از ما برای میزبانی نگرفت و از این جهت، از ما حمایت کرد و برای برگزاری به معنای اسپانسر غیرنقدی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بودند.

دبیر سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پایان سخنانش تأکید کرد: به نظرم سینمای ایران در بخش کوتاه، از بخش‌های دیگر، پیشروتر حرکت می‌کند و جلودار این حرکت فرهنگی؛ سینمای کوتاه ایران است. حضورهای بین‌المللی و اخذ جوایز فیلم کوتاه در سراسر جهان؛ هر ساله، شگفتی‌آفرین است. من فکر می‌کنم آینده، متعلق به جوانان است و در حوزه تصویر هم، آینده متعلق به فیلم کوتاه است.

– منصور جهانی –

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *